מותג כלי הכסף והיודאיקה הבינלאומי "הצורפים", הוא אולי המזוהה ביותר עם חגים ומסורת, והוא מציין השנה 70 שנה להיווסדו. סיפור הקמתו שזור בסיפורו של העם היהודי. מלאכת הצורפות מחברת את החומר אל הרוח, את הכלי אל הקודש ואת הנצחיות של מתכת הכסף הטהורה, אל הנצח של ההיסטוריה. וההיסטוריה של העם היהודי כוללת גם תקופות חשוכות יותר, שנים בהן הוא נרדף ונטבח, אבל משם הוא גם הצליח לצמוח, יחד איתו צמחה גם מדינת ישראל. מהמקום החשוך הזה צמח גם המותג, המלווה את המדינה מראשית תקומתה. 

יוסף מרדינגר, וילהלם קרנר ומיכאל שטיינמץ היו חברים טובים מהעיר צ'רנוביץ שברומניה (כיום אוקראינה, ובעבר הרחוק חלק מאוסטריה), אשר למדו יחד את תחום הצורפות שהיה פופולארי מאוד באותה העת באירופה. השלושה, הקימו בית מלאכה קטן ותכננו את עתידם בענף. מלחמת העולם ה-2 שפרצה בתחילת שנות ה-40, ואיתה גם מסע רדיפת היהודים על ידי הנאצים, שיבשה עבורם את התוכניות והובילה אותם לעזוב הכל ולנוס על חייהם. רגע לפני שנפרדו, סיכמו ביניהם כי אם יצליחו להינצל, יתאחדו מחדש בישראל וימשיכו את אשר החלו לפני המלחמה בארץ. הדבר אכן קרה, שלושת החברים הצליחו לברוח כל אחד בדרכו שלו, ובשנת 1952 נפגשו בדירה קטנה בחולון, ובדיוק כפי שתכננו, הקימו השורדים את בית המלאכה הראשון באותה העיר.

חנוכיות מכסף טהור ברשת ''הצורפים'' (צילום: יחצ)
חנוכיות מכסף טהור ברשת ''הצורפים'' (צילום: יחצ)

"התקופה בארץ הייתה תקופת הצנע, בעוד הענף עשה חיל באירופה כבר שנים ארוכות, בישראל לא היה ביקוש לכלי כסף יוקרתיים, וקהל היעד להם הם מכרו היה בעיקר הקהילה החרדית ויהודים מארה"ב, שכן כלי הכסף היו בעיקר תשמישי קדושה כמו חנוכיות, פמוטים אבל גם סלסלות ייחודיות". מספר יעקב מרדינגר, בנו וממשיך דרכו של יוסף מרדינגר ומי שמשמש כיום כבעלים וכאמן הראשי של חברת "הצורפים". 

במשך שנים ניהלו השלושה יחדיו את החברה, בעוד שיעקב הצעיר, שלמד את המקצוע מגיל צעיר מאד, היה עובד בבית המלאכה. לאחר פטירתו של מיכאל שטיינמץ, רכש עבור אביו את החלקים משאר השותפים, והפך את העסק למשפחתי. חצי שנה לאחר מכן נפטר גם אביו. 

"אני זוכר שעם הגיעו לגיל 60 לערך, מיכאל שטיינמץ פנה לאבא שלי ואמר שהגיע הזמן לשלב את הדור החדש, העסק הזה נולד איתנו והוא גם ימות איתנו, כך הוא אמר, חודשיים אחרי הוא הניח את ראשו ונפטר, אף אחד לא יודע עד עכשיו למה. חצי שנה לאחר מכן נפטר גם אבי, הייתי אז בן 27 וכל האחריות נפלה עלי. אמרתי לאמא שלי שאני אנהל את החברה שנתיים שלוש, ולאחר מכן אמכור אותה". משתף יעקב מרדינגר על תחילת דרכו כבעלים של החברה.

יעקב מרדינגר בתהליך תכנון (צילום: יחצ)
יעקב מרדינגר בתהליך תכנון (צילום: יחצ)

אבל מרדינגר אדם שומר מסורת, וכאחד כזה הוא מאמין שהכול מלמעלה, לכן מהר מאוד הבין כי אם כך מתפתחים הדברים כנראה ש"כך רוצה השם וזה הוא ייעודו". הוא בחר להמשיך לנהל את העסק ומאז כל השאר היסטוריה. כיום, נחשב מותג "הצורפים" לאחד ממותגי כלי הכסף המובילים בעולם, ויש שיגידו גם המוביל. "כשאתה לומד צורפות מגיל 7, אתה הופך למקצוען וקשה להתחרות בך. חברה יכולה להחזיק במפעלי ענק אבל אם אין לה את היצירתיות ואת התשוקה לדבר, זה לא עוזר לה בהרבה. האיטלקים והפורטוגזים למשל מחזיקים במאות שנים של צורפות, אבל אני אמרתי לעצמי שאני הולך לנצח אותם". 

כיום מעסיקה החברה כ-250 עובדים ומחזיקה ב-10 חנויות בישראל, ועוד מספר חנויות בארה"ב, בעיקר באזורים ובשכונות בהן מתגורר ציבור יהודי גדול.
 

יעקב מרדינגר כיום (צילום: יחצ)
יעקב מרדינגר כיום (צילום: יחצ)

במשך שנים ארוכות, לקוחות המותג היו מגיעים בעיקר מקרב הקהילה החרדית, עם השנים, הצטרפו קהלים חדשים וביניהם גם ציבור חילוני מהמיינסטרים. שכן, כלי הכסף הפכו למגוונים ולמבוקשים בקרב רבים בחברה שלנו, המשלבים עיצובים מסורתיים עם נגיעות עדכניות מודרניות. גם תקופת הצנע שחלפה סייעה לדבר, רבים השיגו יכולות כלכליות, הכלים שבעבר הוגבלו לקהלים מסוימים, כעת הפכו נגישים לרבים. כלי הכסף הפכו למוצרים המזוהים יותר מכל כמתנות יוקרתיות בעלות ערך מוסף, ולכן משכו קהלים מכל רחבי העולם, ולמרבה ההפתעה גם ממדינות ערב.

לאור הסמליות והחיבור של המותג לתרבות והמסורת היהודית והישראלית, לא פעם נרכשו כלי הכסף המהודרים כמתנות עבור שועי העולם במסגרת הביקורים בארץ, או מחוצה לה. "כשהאפיפיור שהגיע לביקור בארץ, הוא זכה לקבל מתנה בדמות צלחת כסף יוקרתית עם ציור של ירושלים ובית לחם, ולמעשה זאת המתנה היחידה שהוא הסכים להצטלם איתה מכל המתנות שהוא קיבל. אבל לא רק, גם נשיאים כמו קלינטון וטראמפ זכו למתנות שנרכשו עבורם". אומר מרדינגר בהתרגשות.

חנוכיית יונייטד. הצורפים (צילום: יחצ)
חנוכיית יונייטד. הצורפים (צילום: יחצ)

"לשמור על השם והיוקרה של החברה במשך כל כך הרבה שנים הוא לא דבר פשוט, אנחנו אמנם היינו אלה שהטמיעו את השפה העיצובית של כלי הכסף בישראל מראשית הקמתה, אבל מאז אנחנו מייצרים כל שנה 300-400 מוצרים חדשים, כל הזמן מעדכנים על פי עיצובים עכשוויים מצד אחד, מצד שני שומרים על העיצוב המסורתי והנצחי שמאפיין אותנו מתחילת הדרך. עיצבנו אלפי מוצרים לאורך השנים ואני זוכר את כולם".
 
"אנחנו אוהבים את העבודה שלנו, אוהבים לראות את קהל הלקוחות מגיע כל פעם מחדש לחנויות שלנו ונפעם מהעיצובים החדשים, מרגישים את החיבוק וההערכה שהוא רוכש לנו ומוקירים את זה מאוד. יש לנו תחושת שליחות אמיתית ואנו שמחים להיות חלק מסמלי העם הנצחי הזה, בדיוק כמו נצחיותם של כלי הכסף".  הוא מסכם.

סביבונים מצופים כסף. הצורפים. (צילום: יחצ)
סביבונים מצופים כסף. הצורפים. (צילום: יחצ)