מכירים את האנשים האלה שמנסים לעשות כל מה שהם יודעים כדי לקבל תוצאות אחרות בחיים, אך לא מצליחים להשיגן? הבעיה, בדרך כלל, טמונה בכך שהם אינם מוכנים לעשות את מה שהם יודעים עמוק בבטן שעליהם לעשות כדי שזה יעבוד. 

אותם אנשים בדרך כלל מפחדים ולא בטוחים בעצמם, ולכן הם מנסים לפעול בכל מיני דרכים ושיטות, שיובילו אותה בסופו של דבר לאותה תוצאה שהם לא אוהבים. הרבה יותר קל להם, כמו למרביתנו, לא לשנות הרגלים וללכת על הבטוח והמוכר.

אפשר לומר שלאנשים האלה יש מן רצון כזה שמישהו מבחוץ יגיע ויסדר להם את החיים, העסק או הזוגיות. אך הרצון הזה, אם נודה על האמת, הוא קצת ילדותי, משום שקבלת תוצאות אחרות בחיים כרוכה בשינוי צורת החשיבה שלהם. הם צריכים להאמין ולהיות בטוחים ביכולת שלהם להשיג את היעד שאליו הם מכוונים.

הבעיה היא, כאמור, שלא לכולם יש ביטחון עצמי גבוה ואמונה ביכולותיהם ובכישוריהם. חשוב להבין כי הביטחון העצמי הוא עמוד השדרה להתנהלות היומיומית שלכם, ומה שיוביל אתכם להשגת המטרות והיעדים שהצבתם לעצמכם, אך לעתים גם מה שימנע מכם לנסות. הביטחון העצמי תלוי באופן ישיר בחוויות הילדות שעברתם, בסוג ההתקשרות שחוויתם עם הוריכם או עם הדמות המטפלת המרכזית בחייכם, ואירועים נוספים שנחשפתם אליהם במהלך חייכם.

חוסר ביטחון ועצב (צילום: אינגאימג')
חוסר ביטחון ועצב (צילום: אינגאימג')

אז איך אפשר לחזק את הביטחון העצמי? 

1. עשו ספורט: מצאו פעילות ספורטיבית שתוכלו להתמיד בה. מעבר לעובדה שפעילות גופנית היא אמצעי לרדת במשקל ולהיראות טוב יותר, היא גם משפרת את מראה העור, מחזקת את מערכת הלב, מגבירה את היעילות, משפרת את איכות השינה ומעלה מאוד את האנרגיה. הידיעה שהתחייבתם למשהו ועמדתם בו, למרות הפיתויים וחוסר הזמן – תוכיח לכם שזה באמת שווה את זה.

2. תנו לעצמכם קרדיט: הצלחתם לחייך לעבר מישהו שהרגיז אתכם? להצחיק חבר? לבצע מטלה שחששתם ממנה ודחיתם אותה? ערכו רשימה של כל ההצלחות הללו, כולל הדברים הקטנים ביותר. זכרו כי חיזוק ביטחון עצמי הוא תהליך מתמשך, וחשוב שתתחזקו את ההערכה לדברים חיוביים שחוויתם או עשיתם. בכל פעם שהביטחון העצמי קצת בנסיגה, הוציאו את הרשימה הזאת, והתענגו על ההצלחות שלכם.

3. הפסיקו לדחות דברים: הפסיקו להגיד לעצמכם "מחר אני אתחיל", "שבוע הבא" או "אחרי החגים". הנטייה הלא נגמרת הזו לדחות את המשימות שלנו ל״אחר כך״, גורמת לכך שהמועד הזה לא באמת מגיע. זה מתיש, גורם להלקאה עצמית ומוריד מהביטחון העצמי שלנו.

לכן, אל תנסו לכבוש את העלום במכה אחת, משום שתתעייפו מהר ותרימו ידיים. בכל פעם נסו להתמקד במשימה אחת, וגם אותה בצעו באופן מתון. כשתרגישו איתה בנוח, קחו צעד נוסף קדימה.

4. קחו אחריות: קחו אחריות על עצמכם, על המעשים שלכם ועל ההסתכלות שלכם על החיים. לקיחת אחריות על החיים שלנו היא צעד הכרחי להעלאת הביטחון העצמי. זכרו כי ההפך מאחריות היא קורבנות.

5. הכירו אדם חדש אחד ביום: אחד הקשיים המוכרים ביותר למי שרואה עצמו כחסר ביטחון עצמי הוא יצירת קשרים חדשים. נסו להתמודד עם הקושי הזה, והשתדלו להכיר אדם חדש אחד ביום. אפשרו לאנשים להתקרב אליכם, השתלבו בשיחה והראו עניין.

6. דברו חזק, פנימה: לשפה הפנימית שלנו יש כוח. בשיח הפנימי שלכם, דברו אל עצמכם בטון אוהב. זה בסדר לדבר עם עצמנו, דיבור עצמי זה הספוטיפיי התמידי שרץ לנו בתוך הראש. לכן, כדאי מאוד שתהיו מודעים לספוטיפיי הזה, ולוודא ששמתם את הפלייליסט שאתם אוהבים. זה מה שיגרום לכם לעוף על עצמכם.

זכרו כי ההחלטה לא להתפשר על החיים שלכם, היא ההחלטה הכי משמעותית שתעשו.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)