יש כל כך הרבה אנשים שחושבים שהדרך להניע את עצמם, היא להעביר על עצמם ביקורת באופן קבוע. יש ביניהם כאלה שמתייחסים לעצמם כ"טיפשים" או "אידיוטים" כשהם עושים טעות הכי קטנה. במקום לגלות מעט רחמים על עצמם כשהם שוגים, הם הופכים להיות ביקורתיים, שיפוטיים וחסרי מחילה כלפי עצמם.

מהיום למחר: מה הסיבות לדחיינות ואיך נלחמים בה?

האנשים האלה גם מאמינים שהשליליות הזאת וההלקאה העצמית, יגרמו להם להשיג את מה שהם רוצים, ויפחיתו את האכזבה שלהם במידה והם ייכשלו. האנשים האלה מציבים לעצמם מערכת של סטנדרטים בלתי אפשריים, ומקשרים בין תחושת הערך העצמי שלהם לבין היכולת להימנע מטעויות. בכך הם מבטיחים לעצמם חיים של עליות ומורדות רגשיים. איזו טעות!

החדשות הטובות הן שאפשר לשנות את זה. נתחיל בזה שלפעמים אנחנו בכלל לא שמים לב לאופן הביקורתי שבו אנחנו מתייחסים לעצמנו. אנשים יכולים להעביר חיים שלמים על טייס אוטומטי, ולהמשיך לעשות מה שתמיד עשו, בלי לשים לב.

כולנו עושים טעויות, והאמת היא שטעויות הן בלתי נמנעות, ולפעמים הן הכרחיות להתפתחות שלנו כבני אדם. טעויות מלמדות אותנו שיעורים חשובים בחיים, ומעניקות לנו הזדמנות לגדול, להשתפר ולצמוח.

אז בואו ננשום, נבין שאנחנו נורמליים ונתמקד בעיקר. והעיקר זה להבין שאם אנחנו רוצים להניע את עצמנו באמת, ולחיות חיים הרבה יותר טובים, זה חייב לבוא ממקום של אהבה, קבלה עצמית וביטחון בעצמנו. לא ביקורת. לא שיח מזלזל עם עצמנו. ובטח לא הלקאה עצמית, אלא הבנה שזו "החבילה" שלנו, וקבלה של החלקים הפחות טובים שלנו, כי הם יצרו את מי שאנחנו.

אחרי שהבנו את זה, אם אנחנו רוצים לשנות את החלקים האלה, זה מעולה, אבל חשוב לעשות את זה ממקום של קבלה, של הבנה ואהבה. שלנו. את עצמנו. להיות אדם עם ערך עצמי גבוה, זה לא אומר שלא נעשה טעיות. זה אומר שכאשר נעשה אותן, לא נצטער עליהן שוב ושוב, או שנאשים את עצמנו על עשיית הטעות, אלא פשוט נבין את מה שהטעויות באו ללמד אותנו, ונתקדם הלאה.

הנה כלי שיעזור לכם להגביר את המודעות שלכם לטעויות

חשבו על טעות שטעיתם לאחרונה. כתבו את העובדות אודות הטעות:

1. מה הייתה הטעות?
2. מה היו המחשבות שהובילו אתכם לטעות?
3. מה היו התוצאות השליליות של הטעות שלכם?
4. האם את מבינים את חלקכם בעשיית הטעות?
5. מה הייתה הסיבה לטעות שלכם?
6. איך הייתם מתנהגים אם הסיטואציה הייתה מתרחשת שוב?

אחרי שתשתמשו בכלי הזה, תהפכו להיות מודעים וסלחנים יותר כלפי עצמכם, ותפסיקו להאשים את עצמכם על טעויות בלתי נמנעות. ותמיד תזכרו לשאול את עצמכם - באיזה טון אתם מדברים לעצמכם? ובאיזה סגנון? בכל רגע תחשבו טוב מה אתם בוחרים.

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)