הקמת גינת ירק במרפסת בעציצים ואדניות היא אפשרית בהחלט והנאה צרופה. כמות מסחרית לא תצא מזה אבל לפחות תזכו לתוספת טעימה ואורגנית לתפריט הירקות עם בונוס של הנאה מהתהליך וגאווה מהתוצרים שגידלתם בעצמכם. גידול צמחי תבלין במרפסת הוא אחד הדברים הטובים שתוכלו לעשות למענכם, וגם למען הסביבה. זה הוא פתרון אידיאלי עבור אנשים שמתגוררים בבניינים רבי קומות, ורוצים ליהנות מהטעם והריח של צמחי התבלין ומתחושה קצת כפרית וביתית, על אף האורבניות שבמגורים בבניין. הגם שזו פעילות תרפויטית מרגיעה, שלא תזיק לכולנו עכשיו, ואין כמו תה צמחים להרגיע את הנפש על בסיס יומי. 

המרפסת היא לרוב גם שטופת שמש וגם מקורה ומגינה מפני גשמים ורוחות. חשוב לזכור שהצמחים זקוקים לקרני השמש החמימות, אך עדיין יש להגן על הצמחים מפני שמש לוהטת ישירה או רוחות חזקות. מיכלי פלסטיק נחשבים לאידיאלים כי הם שומרים על לחות גבוהה, ומומלץ לנקב אותם בתחתית, על מנת לאפשר לעודפי המים להתנקז ולא להציף את הצמחים. קבלו 7 צמחי תבלין מומלצים לגינה הפרטית שלכם ומדריך לגנן המתחיל באדיבות שרון תמם ממשק תמם גבע כרמל:

עשו זאת בעצמכם. גינה במרפסת (צילום: אינגאימג')
עשו זאת בעצמכם. גינה במרפסת (צילום: אינגאימג')

7 צמחי התבלין המומלצים לגידול במרפסת או בגינה

1. נענע - גם הנענע זקוקה להרבה שמש ומים. מומלץ להניח את העציץ במרפסת על אדן החלון או בגינה. האדמה צריכה להיות אוורירית ומנוקזת. את הנענע כדאי לשתול בנפרד מצמחים אחרים, כיוון שהשורשים שלה נוטים להתפשט ולהשתלט על צמחים אחרים.

2. לואיזה - בעלת טעם עדין ולימוני ומשמשת להכנת חליטות תה, לתיבול מאכלים ולשדרוג של רטבים שונים. ברפואה העממית והאלטרנטיבית לטיפול משמשת לטיפול בהפרעות במערכת העיכול וכנגד כאבי גרון. מומלץ לשתול את הצמח באביב בקרקע אוורירית ומנוקזת היטב, במרווחים של כ-50 ס"מ בין שיח לשיח במקום בו יש שמש. הלואיזה זקוקה להמון מים ולקרקע לחה באופן קבוע. חשוב לדעת: אם השיח חזק מספיק ניתן לקטוף ענפים שלמים, אך אם השיח עדיין חלש, יש להוריד את העלים הבוגרים מבלי לפגוע בצעירים. כמו כן, רצוי לדלל את פריחת הלואיזה, מכיוון שהיא מהווה גורם עיקרי להיחלשות הצמח. בעונת הסתיו חשוב לגזום את ענפיה בכדי להכינה לחורף. 

נענע ולואיזה (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)
נענע ולואיזה (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)

3. בזיליקום - את הבזיליקום רצוי לשתול תחילת האביב. הוא זקוק לחשיפה רבה לשמש ולכן גם להשקיה מרובה. את הזריעה יש לעשות במרווחים של 5 ס"מ בין הזרעים ובעומק של 2 ס"מ.

4. טימין - או בשמו השני קורנית, רגיש לשמש ישירה, ועודף מים מזיק לו. לכן, הוא צריך שמש שהיא כמעט מלאה והשקיה בינונית. תקופה מומלצת לשתילה של הצמח היא בסתיו, בין החודשים ספטמבר-נובמבר. קצב הצמיחה שלו מהיר. ניתן לבחור בין שתילה של שתיל או של זרעים.

טימין ובזיליקום (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)
טימין ובזיליקום (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)

5. רוזמרין – רוזמרין הוא צמח שקל יחסית לגדל בישראל. הוא רב שנתי ומסתגל היטב לתנאי השטח בארץ. מומלץ לשתול אותו בתחילת הסתיו או באביב, והוא זקוק לחשיפה גדולה לשמש אך למעט מים, מה שלא דורש השקייה מרובה. כדאי לשתול אותו באדנית או באדמה תחומה. את הזרעים מומלץ לשתול במרווחים של 5 ס"מ.

רוזמרין (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)
רוזמרין (צילום: באדיבות מקס סטוק,פלורי טו גו)

6. זעתר – צמח מעט מורכב לגידול עצמי, אך אם זה מצליח – מדובר בהנאה גדולה וטעימה מאד. הזעתר זקוק לשמש מלאה או חצי צל, וצורך השקייה מרובה. התקופה המומלצת לשתילה היא בין הסתיו לאביב, והצמח גדל מהר. החיסרון העיקרי של הזעתר הוא בשל הנטייה שלו להתייבש מהר וללא התרעה – ועד שהוא נקלט, סיכויו למות הם גבוהים. לכן, חשוב לתת לו תשומת לב ולהשקות אותו באהבה.

7. פטרוזיליה - ירק שימושי ובריאותי מאד במטבח הישראלי במיוחד בסלטים, מרקים, רטבים, תבשילים ומה לא. אפשר לבחור בזן המסולסל, המתאים יותר לאכילה חי, או בשטוח, המתאים יותר לבישול. פטרוזיליה זקוקה למיכל שתילה בעומק של 20 ס"מ לפחות ונפח מיכל של 2 ליטר.  את הזריעה לבצע באביב או בסתיו בעומק חצי סנטימטר ומרווחים של 15-20 ס"מ ולהמתין לנביטה בין חודש לשלושה חודשים. כדי לקצר את התהליך, ניתן להשרות את הזרעים במים פושרים למשך לילה. אחרי הזריעה, לשמור על לחות המצע, גם בשכבה העליונה. לעידוד צמיחת הפטרוזיליה, יש לגזום את הענפים לעתים תכופות וכמובן לדלל עלים יבשים. אפשר לקטוף את העלים לשימוש, כחודש לאחר הנביטה.

חוגגים ט''ו בשבט במקס סטוק. מגוון אביזרי גינה החל מ-5.90 ש''ח (צילום: באדיבות מקס סטוק)
חוגגים ט''ו בשבט במקס סטוק. מגוון אביזרי גינה החל מ-5.90 ש''ח (צילום: באדיבות מקס סטוק)

עשו זאת בעצמכם

ט"ו בשבט מסמל מידי שנה את תחילת תקופת הפריחה, הטבע לובש ירוק והפרחים הצבעוניים צובעים את העיניים לאורכה ולרוחבה של המדינה. רשת מקס סטוק מזמינה את קהל לקוחותיה להגיע לסניפים השונים ולהצטייד בכל הדרוש לגינה הביתית במחלקת הגינון, בה ניתן למצוא מגוון פריטים, החל מאדניות ועציצים בעיצובים שונים, משפכים, צמחי תבלין, זרעים ופקעות דרך אביזרי גינה מקצועיים לעיצוב ותחזוק הגינה ועד כלי עבודה, צינורות וגדרות והכל במקום אחד ובמחירים אטרקטיביים. ברשת תוכלו למצוא גם צמחים חיים לשתילה וכמובן את כל צמחי התבלין המוזכרים כאן ואחרים. 

גם חברת כתר מציעה לרגל ט"ו בשבט מגוון עציצים ואדניות בעיצובים חדשניים ומיוחדים, פרקטיים לשימוש ולגידול עציצי תבלין ונוי בבית ובחצר אשר יהפכו כל מרפסת או גינה לפורחים ומעוצבים יותר.

שרון תמם, בעלי משק תמם בגבע כרמל (צילום: יחצ)
שרון תמם, בעלי משק תמם בגבע כרמל (צילום: יחצ)