אני שומרת על המשקל שלי קרוב לשנה ועומדת יפה ביעדים שהצבתי לעצמי, אבל הפיתוי הכי גדול שלי הוא הסופגניות. בחודש האחרון אני רואה אותן בכל יום ובכל מקום שאליו אני הולכת. אף על פי שהחג עדיין קצת רחוק, רציתי לדעת אם יש דרך לשלב סופגניות בתפריט הדיאטה שלי למשך תקופה של שבועיים לפחות?
“אני מבינה שסופגניות הן אוכל מנחם עבורך, ואם את מעוניינת לשלב סופגניות בתוך התפריט שלך את בהחלט יכולה לעשות את זה. הרי אם סופגניות בגודל סטנדרטי שוות לנו כ־400 קלוריות, אז אני יוצאת מנקודת הנחה שסופגנייה בגודל מוקטן וללא תוספת ריבה תהיה שווה כ־200 קלוריות. ועל כן, במידה שאת מעוניינת, תוכלי בשמחה להחליף לתקופת זמן קצרה את ארוחת ארבע שלך בסופגנייה בגודל מוקטן, אבל יש עוד עובדה שאני חייבת לשקף לך קודם – לא בכל מאפייה השמן שבו משתמשים לצורך טיגון הסופגניות מוחלף. במהלך השימוש בשמן נוצרים בו חומרים שעלולים להיות לא בריאים לגוף ואף מסרטנים. לכן חשוב לי מאוד לשקף לך שאכילת מיני־סופגנייה ללא ריבה כל יום היא בסדר מבחינה קלורית, אבל הרבה פחות מומלצת מבחינה בריאותית”.

חג שמח ומשמין: זו כמות הקלוריות שתעלה לכם סופגנייה   

לקראת ימי החורף הקרים המגיעים אלינו בצעדי ענק, רציתי לדעת האם לדעתך מרק יכול להוות תחליף לארוחה מלאה, משביעה ולא עתירה בקלוריות?
“אם את שומרת על תפריט דיאטטי, את יכולה ליהנות מקערת מרק בארוחת הצהריים וארוחת הערב. הערך הקלורי שלה צריך להיות כ־300 קלוריות, ועל כן, תוכלי להוסיף למרק עוף שיעניק לו חלבון, תפוח אדמה או בטטה שיעניקו פחמימות ועוד ירקות אחרים שלא צריך לספור את הערך הקלורי שלהם. אפשרות נוספת היא לבשל מרק שמתבסס על טהרת הקטניות ולשלב אותו בתפריט היומי שלך - מרק אפונה, מרק עדשים ואפילו מרק שעועית לבנה. הקטניות מעניקות לנו חלבון צמחי מאוד איכותי, וכדי לשדרג את המרק עוד יותר, את יכולה מפעם לפעם להוסיף לו מעט גריסים ואפילו קצת אורז. השילוב בין הדגנים לקטניות יוצר חלבון מלא, והדבר בריא מאוד עבורנו. במידה שאת רוצה לגוון ולבחור מנת מרק סמיכה יותר, תוכלי להכין מרק כתום עם גזר, בטטה ומעט עדשים ולזכור ששתי כפות של מרק שוות ערך ל־30 קלוריות. במידה שאחרי קערת המרק את עדיין חשה רעב, תוכלי להוסיף לארוחה גם קערת סלט ירקות, שאותם אפשר לאכול ללא הגבלה”.
 
בחודשיים האחרונים התחלתי להכין לעצמי לארוחת ערב ירקות בתנור, ורציתי לדעת אם לדלורית יש ערך קלורי נמוך יותר לעומת הדלעת.
“אני יודעת שהשם ‘דלורית’ עלול לבלבל חלק מהאנשים ולהעלות קונוטציה של מאכל דל־קלוריות, אבל ההפך הוא הנכון. בדלורית יש יותר קלוריות. בדלעת יש 26 קלוריות ב־100 גרם ואילו בדלורית יש 45 קלוריות ב־100 גרם - בערך אותה הכמות שתוכלי למצוא בסלק. אני לא אומרת לא לאכול דלורית בכלל, אבל חשוב שתזכרי שהשם שלה מטעה וזה לא הירק הכי דיאטטי שיש”.

בתי בת ה־3 שותה בכל בוקר משקה שיבולת שועל, והדבר גורם לה לא לאכול במהלך היום. אני מודאג שהדבר עלול לפגוע בבריאותה. מה דעתך?
“משקה שיבולת שועל הוא טבעי ובריא, אבל בפועל אין בו הרבה חלבונים. אם היא שבעה ממנו ולא אוכלת אחר כך ארוחת בוקר זה פחות טוב, וצריך לבדוק כיצד להעשיר לה את התזונה. הייתי ממליצה לך להוסיף לה לבקבוק בבוקר גם מעט חלב רגיל ולבחון כיצד היא מקבלת את זה. לצורך בניית עצמות בגיל צעיר, חשוב להכניס לתזונה שלה יותר סידן וחלבונים”.

האם השימוש בלחם העשוי מקמח כוסמין בריא יותר?
“לאחרונה אנחנו נחשפים ליותר ויותר מוצרים העשויים מקמח כוסמין - חיטת כוסמין היא חיטה שלא עברה הנדסה גנטית במהלך השנים, יש בה מעט מאוד גלוטן והיא נחשבת יותר בריאה לעומת חיטה רגילה ומספקת לנו סיבים תזונתיים וויטמינים שונים”. 


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM
עריכת תוכן: עדן בן ארי