מאז שהגעתי לגיל פנסיה נכנסתי לדיכאון. אני נמצא בתקופה לא טובה ומרגיש שאין לי שום כיוון ללכת לקראתו. יש לי בית משלי ללא משכנתה, ואני בעל נגרייה אליה הכנסתי ציוד חדש וכיום אני משכיר אותה. אני מתלבט מה עליי לעשות - האם למכור את הציוד ולמצוא עבודה חלופית או לפתח את העסק? 

"תקופת הפנסיה היא לא פשוטה, ולצערי לא מדברים עליה יותר מדי. מצד אחד מדובר באירוע משמח שבו אדם סיים תקופה בחייו, ויכול להרשות לעצמו לעשות מה שהוא רוצה בזמן שהוא רוצה, ומנגד מדובר באירוע די דרמטי וטראומטי. כל מה שמוכר וידוע לאותו אדם, שהיה נוהג לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולחזור - משתנה לו מול הפנים.

לתפיסתי זו תקופה שיש להיערך אליה. נשמע לי שמסלול חדש לפיתוח העסק כבר לא מתאים לך, זאת משום שבתקופה האחרונה נגריות רבות התמודדו עם שינויים בענף - החל מכניסת רשת איקאה שגרמה להאטה בשוק, ועד לרשתות נוספות ששינו את השוק. אם אני מבין נכון, לא תתחיל להשקיע כספים בשיווק מחדש, ולכן, אתה נמצא בפוזיציה גרועה ונדרש ממך לעשות שינוי. אתה נאחז בשורש שהוא כבר רקוב, הוא פוגם בך ולא פותח את האפשרות לדברים חדשים. במצב זה אני חושב שמותר לך לומר לעצמך 'די' למרות החשש מגמלאות. ההיאחזות במשהו שלא קיים לא מובילה אותך לשום מקום.

לסיום, זווית ההסתכלות שלי אומרת שעת הגעתך לגיל פרישה עליך ליהנות מהזמן שיש לך ומהנכסים שצברת - מבלי שיקרה שום אסון. טוב שיש לך בית משלך, וללא משכנתה, זה אומר שיש לך אפשרויות מגוונות אם אתה מעוניין להמשיך לגור בו. לצורך העניין אתה יכול לקחת על הבית משכנתה הפוכה - משכנתה מבלי להחזיר אותה, רק יורשיך יידרשו להחזיר את מה שצריך אחרי לכתך. בכך תוכל לעבוד בנגריות בוטיק כתחביב, ולא תידרש לכסף נוסף. בהצלחה רבה". 
 
אני בת 42, בעלת דירה ללא משכנתה בחיפה, ומעוניינת לרכוש דירה באזור המרכז, שבו אני מתגוררת בשנים האחרונות. האם מדובר בצעד כלכלי נכון נוכח העובדה שאני עומדת להיות בקרוב אם יחידנית? 

"לפעמים, בשם הרצון להתקדם, אנחנו לא שמים לב שהכיוון שלנו הוא הפוך, והולכים אחורה. אני מבין שחשוב לך לרכוש בית באזור מגורייך, ואת חווה תחושת קינון, אבל עלייך לשאול את עצמך האם בית חדש והוצאה חודשית נוספת הם דבר שיכול להיות ריאלי עבורך, ולא יפגע יותר מדי במבנה הכלכלי שלך. יש לך בור רגשי ואת מנסה למלא אותו בכל מיני משפטים שהבסיס שלהם אינו נכון עבורך. אני פחות אוהב את הרעיון הזה - הרי יש לך בית משלך, ללא משכנתה, למה את מכניסה את עצמך למצב שהוא חסר היגיון כלכלי? שווה לך לעשות חושבים, ולא למהר עם החלטות מסוג זה לשום מקום". 
 
אני ואשתי בתחילת שנת ה־50 לחיינו. בבעלותנו שתי דירות ללא משכנתה ותיק השקעות. לצערי אנחנו עדיין לא מצליחים להגיע לתשואה גבוהה, ולייצר עוד כסף. מה דעתך? 
"יש היום הרבה מאוד פלטפורמות אחרות לשפר את ההכנסות, החל ממסחר בשוק ההון, קרנות נדל"ן, ועד להלוואות חברתיות. חשוב לי לציין שכשאתה פונה לאפיק קרנות נדל"ן אתה לא משקיע בקרן עצמה. זאת אומרת שקרנות הנדל"ן מתווכות בעצם בינך לבין פרויקטים ברחבי העולם, וכשאתה משקיע כסף שמך נרשם בפרויקט, ממש כמו רישום בטאבו של דירה.

אתרים של הלוואות חברתיות זה פטנט חדש יחסית - אם לצורך העניין אדם רוצה לקבל 15 אלף שקלים לצורך טיפולי שיניים, ביכולתו לפנות לאתר במקום לסניף הבנק שלו, ולקבל הלוואה לאחר בירור מעמיק. מי שנותן את ההלוואה אלה משקיעים כמוך וכמוני. אם אתה שם באתר 30 אלף שקלים הם מייצרים פיזור סיכונים ומחלקים לך את הכסף למאה הלוואות. מדובר בהשקעה בטוחה ואפשר להגיע לתשואה יפה של ארבעה־חמישה אחוזים, בהתאם למסלולי הסיכון שלך. לא משנה באיזה אפיק תבחר, הכל ידרוש ממך לצאת מגבולותיך, לחקור ולהעשיר את הידע שלך לפני שאתה בוחר להשקיע כסף. תבחר להשקיע סכום מסוים ותתחיל, גם אם חלילה לא תצליח לקבל את מה שאתה רוצה בהתחלה גורלך לא יתהפך".