את החשיבות התזונתית של הירקות כולם כבר מכירים, גם את ההמלצה לגוון בצריכתם. לא חייבים לחכות להכרזה על משטר אוכל בריא או על דיאטה כדי להגביר את צריכתם, אלא להתרגל לשלב ירקות בתפריט היומי באופן קבוע.



גם הילדים זקוקים לשפע הוויטמינים שיש בירקות, ולכן חשוב לנסות למצוא את הדרך הנכונה לשלב אותם בתפריט. למשל, להקפיד על הגשת מספר סוגים של ירקות, בצבעים שונים, בארוחות המשפחתיות. כדאי להשתמש בירקות מגוונים, בעלי מרקמים, צבעים וטעמים שונים, וגם לעצב ולחתוך את הירקות בצורה מעניינת כדי שהילדים יתפתו להושיט את היד. 



לפורטל הקולינרי של פסקל



טיפסקל: נשנוש ירקות במקום חטיפים


• חתכו לילדים את הירקות, קלפו והשרו במים מתובלים במלח ומיץ לימון. הניחו צלחת ירקות מוכנים וערוכים לאכילה על השיש בהישג יד. הילדים ייגשו בקלות לטעום מהם כשיהיו מעוניינים.


• חשוב להיות קשובים לילדים. כדאי לשנות ולהוסיף ירקות לתפריט בהתאם להתקדמות ההדרגתית שלהם, אך בשום אופן לא לוותר להם על כך.


• בדרך כלל כשאנחנו נערכים לארוחות חג או לאירוח משפחתי, אנחנו שמים דגש ומשקיעים מחשבה במנה העיקרית או האחרונה. אבל משום מה אנחנו לא מייחסים חשיבות להתאמת התוספות והמנות הנלוות לארוחה, בעיקר ירקות טריים או מבושלים. כדאי לדאוג שבכל ארוחה יהיו על השולחן ירקות טריים או מבושלים. 




כדאי לדאוג שבכל ארוחה יהיו על השולחן ירקות טריים. צילום: חגית גורן



טיפסקל: שימוש נכון בירקות טריים


• הכנת הסלטים תיעשה תמיד סמוך להגשתם, כדי לשמור אותם במיטבם. אם אתם מעוניינים להכין אותם מראש, הסתפקו בקילוף, השרו במים במקרר, והמתינו לחיתוך.


• ירקות קשים כמו גזר, לפת, מלפפונים, קולרבי ואפילו בצל אפשר לקלף ולשמור אפילו יממה קודם בקופסאות בעלות סגירה טובה, עם מים, עד לשימוש.


• לחיסכון בזמן הכינו מראש את הרטבים ואחסנו בנפרד בקופסאות קטנות. בסמוך למועד ההגשה, צקו את הרוטב על הסלט. כך תשמרו על רעננות הסלט ובעיקר על פריכותו.


• שטפו היטב מראש את עשבי התיבול, ושמרו במקרר בכלי מתאים או על רדיד אלומיניום. 



צנצנת ירקות כבושים



החומרים (לצנצנת אחת בנפח ליטר וחצי): 


2 לפת


2 קולרבי


1/2 כרובית


1 פלפל ירוק


1 גמבה


1 שומר (בעונה)


1 לימון


5 גבעולי כרפס עלים


1/2 כוס מלח


1 כוס חומץ מים עד כדי כיסוי



אופן ההכנה:


1. קולפים את כל הירקות וחותכים אותם לרצועות דקות בעובי 1/2 ס״מ עד 1 ס״מ. את הכרובית מפצלים לפרחים. את הלימון חותכים לפרוסות.


2. מכניסים את הירקות ואת פרחי הכרובית לצנצנת. מוסיפים מלח וחומץ וממלאים במים עד כדי כיסוי כל הירקות.


3. סוגרים את הצנצנת ומנענעים אותה היטב. טועמים ומשפרים את התיבול במידת הצורך. שומרים במקום קריר. אחרי שעתיים הירקות מוכנים כבר לאכילה.