אחת לכמה זמן אני נתקלת בשאלה איך זה שלא נמאס לי מאפיית עוגות ועוגיות. ואני תמיד עונה שבעיני האפייה היא סוג של פלא – לוקחים מוצרים בסיסיים, יוצרים מהם תערובת כזו או אחרת, יוצקים אותה, שולחים לתנור ובסוף מתקבל מוצר טעים ויפה.

במהלך האפייה אני נוהגת להציץ מבעד דלת הזכוכית של התנור כדי לראות את הקסם מתרחש. זה נראה כמו בצק פלסטלינה כשהעיסה או הבצק שהכנסתי לתנור מקבלים חיים וצורה משלהם, ובכל הבית מתפשט ניחוח משכר.

ואז מתרחש לו פלא נוסף: כל בני הבית הצעירים, שבדרך כלל מסתגרים בחדרים, פתאום מוצאים סיבה לבקר במטבח, לראות מה מתרחש, ואני מחויכת מהניצחון, מחכה לכולם עם כוס תה מהביל.

לפורטל הקולינרי של פסקל
השבוע בחרתי להכין עוגיות נימוחות העשויות מבצק פשוט וקל להכנה. זהו בצק שהולך נהדר עם כל מלית שתבחרו (גם מליות מוכנות הנמכרות בגביעים במרכולים השונים). לעוגיות הללו תמצאו המון גרסאות, והן משתנות בהתאם לסוג הבצק והמלית שבהם תשתמשו, וזו הסיבה שהן נפלאות ומפתיעות כל כך בכל פעם מחדש. הן לא מתוחכמות במיוחד, אבל טעימות מאוד.

בצק שהולך נהדר עם כל מלית שתבחרו. כרוכיות תמרים. צילום: פסקל פרץ רובין
בצק שהולך נהדר עם כל מלית שתבחרו. כרוכיות תמרים. צילום: פסקל פרץ רובין


בעוגיות שלפניכם יצרתי מיקס של שאריות מסוגי מליות שהיו לי במקרר, כמו ממרח תמרים, חלבה, סילאן ואגוזי פקאן גרוסים, ערבבתי הכל עם קינמון ומעט ציפורן, והתוצאה כאן לפניכם. לקראת ט"ו בשבט אני מכינה אותן עם מלית של תמרים או תפוחים ומוסיפה שלל תוספות של פירות מיובשים. לפעמים בשביל העניין אני מגניבה גם ממרח שוקולד. 

טיפסקל


רצוי לא לעבד את הבצק יתר על המידה, כדי שהחמאה לא תימס ויהיה צורך להוסיף שוב ושוב קמח לאיסוף הבצק.
להכנת העוגיות פרווה – החליפו את החמאה במחמאה, מרגרינה, שמן קוקוס מוקשה או שמן. את היוגורט או האשל החליפו במעדן סויה, קצפת צמחית או מעט מיץ תפוזים. 

מתכון טעים ופשוט. צילום: פסקל פרץ רובין
מתכון טעים ופשוט. צילום: פסקל פרץ רובין


כרוכיות תמרים


החומרים ל־3־4 גלילות:
לבצק:
3 כוסות קמח מנופה
1 גביע אשל או שמנת
200 גרם חמאה
1 חלמון ביצה
1 שקית אבקת אפייה
1 כפית תמצית וניל

למלית:
250 גרם מלית תמרים
¼ כוס מיץ תפוזים
2 כפות מים
1 כף קליפת תפוז מגוררת
½ כוס אגוזי מלך/פקאן קצוצים
½ כפית קינמון טחון
¼ כפית ציפורן טחון
2 כפות חלבה מפוררת או כף סילאן (לא חובה)

לבזיקה:
½ כוס אבקת סוכר

אופן ההכנה:
1. מערבבים את כל חומרי הבצק בקערה או במערבל חשמלי עד לקבלת בצק אחיד וחלק. אם צריך מוסיפים מעט קמח. אפשר לאחסן במקרר כחצי שעה.
2. להכנת המלית: מבשלים בסיר את התמרים עם מיץ התפוזים והמים, ומניחים על להבה בינונית. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.
3. מחלקים את הבצק ל־4־3 חלקים שווים, מרדדים כל חלק על משטח מקומח ומורחים בחלק מהמלית. מגלגלים את הבצק לגלילה.
4. מניחים את הגלילות ברווח זו מזו בתבנית אפייה משומנת היטב, ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני של 180 מעלות, למשך כ־25־30 דקות.
מוציאים מהתנור ובוזקים כמות נדיבה של אבקת סוכר בעודן חמות.
5. מצננים וחותכים לפרוסות בעובי 2 ס"מ. שומרים בצנצנות בעלות סגירה הרמטית או בכל כלי אחסון אחר. עוגיות אלו נשמרות היטב עד שלושה שבועות.