השקשוקה הגיעה אלינו מהמטבח הצפון-אפריקאי. במטבח התוניסאי היא מוגשת כסלט קר, ולא פעם היא הופכת לקדירת ירקות המכילה ביצים עלומות או מקושקשות. התבשיל קל להכנה ומבוסס על שילוב ירקות וביצים ויש בו חריפות מסוימת. למעשה, זוהי משפחה גדולה של תבשילים בגרסאות שונות, וההבדלים בין שקשוקה אחת לשנייה הם במרכיבים השונים, אך לא בעיקרון הבישול.



במטבח המרוקאי, למשל, מגישים את השקשוקה כמנה עיקרית מהירת הכנה. לפעמים מכינים אותה על בסיס עגבניות בלבד, ולפעמים משלבים בה פלפלים חריפים או פלפלים מתוקים וחריפים כאחד. באביב, כאשר פולים ירוקים מצויים בשפע, משלבים גם אותם בשקשוקה. את הביצים מוסיפים אל התבשיל המבעבע, טרופות או בשלמותן.



בארץ נוצרו עשרות גיוונים ושילובים להכנת תבשיל השקשוקה. מוסיפים לה נקניקיות מרגז, גבינות ושלל תוספות. אך מעטים מכירים את גרסת הקדירה מהמטבח התוניסאי ולגמרי הגיע הזמן לכך. 



ירקות. צילום: פסקל פרץ רובין



טיפסקל



*אפשר לצמצם את החריפות על ידי הקטנת כמות הפלפלת החריפה והוספת כף פלפלת מתוקה. במקרה של חריפות יתר אפשר להוסיף מעט מים ולדלל את השקשוקה.


*אפשר להחליף את תפוחי האדמה בפרחי כרובית ולהמיר את הפלפלת החריפה בחצי כפית קימל.



שקשוקה תפוחי אדמה



החומרים ל-4-5 מנות:


1/4 כוס שמן


1 בצל גדול קלוף וקצוץ דק


8־10 שיני שום קלופות שטופות, כתושות או קצוצות


5 עגבניות בינוניות בשלות שטופות וחתוכות לקוביות בינוניות


מלח לפי הטעם


4 פלפלים מתוקים מנוקים שטופים וחתוכים לקוביות קטנות


2 פלפלים חריפים מנוקים שטופים וחתוכים לקוביות קטנות


1 כף שטוחה פלפלת אדומה חריפה


1/2 כפית פלפלת מתוקה


1/2 קילוגרם תפוחי אדמה מנוקים שטופים וחתוכים לקוביות בינוניות


3 ביצים



הכנת השקשוקה. צילום: פסקל פרץ רובין



אופן ההכנה:


1. מחממים את השמן במחבת בינונית מעל להבה גבוהה. מוסיפים את קוביות הבצל והשום, מאדים כשתי דקות ומוסיפים את העגבניות, בוחשים ומנמיכים את הלהבה. מאדים כמה דקות עד שהירקות יתרככו באופן אחיד. מדי פעם מערבבים. מתבלים במעט מלח.


2. מוסיפים את קוביות הפלפלים, הפלפלת החריפה והמתוקה בוחשים ומאדים קלות, יוצקים את המים, מערבבים, ומביאים לרתיחה.


3. מוסיפים את קוביות תפוחי האדמה, מערבבים ומכסים. מבשלים כ-30 דקות.


4. שוברים את הביצים בקערית וטורפים אותן היטב. יוצקים אותן מעל לתבשיל ממשיכים בבישול כ-5-10 דקות ללא בחישה, עד שהביצים נקרשות. מורידים מהאש ומגישים חם, רצוי על מצע קוסקוס או אורז לבן.