ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי


 בתי היא בת 40, אם לשני ילדים. לפני כשנה היא סבלה מהפרשה שקופה מהשד, עם הזמן ההפרשה הלכה ונעשתה כהה יותר עד שהיא הפכה לחומה. אחרי בדיקות אולטרסאונד, MRI וביופסיה התברר שיש לה וירוס פפילומה בשני מוקדים וצריך לנתח. בתי נרתעה מהניתוח ודחתה את הקץ ובינתיים ההפרשה הפסיקה. כיום היא במתח נפשי בגלל הנושא אך היא לא רוצה לעבור את הניתוח. האם יש סיכון בכך שהיא דוחה את ההליך הכירורגי? 

"וירוס הפפילומה זהו וירוס שגורם לסרטן בצוואר הרחם, והוא עלול לגרום לשינוי ולמוטציות של תאים. אישה בת 40 שסובלת מהפרשה מהשד צריכה ללכת להתייעץ עם כירורג ואנדוקרינולוג (רופא מומחה לבלוטות ההפרשה של הגוף ולהורמונים), הוא יוכל לתת לה אבחנה מקצועית יותר. אני ממליץ לבתך לעבור את הניתוח להוצאת הממצא, מדובר בניתוח קטן ומקומי ולא חס וחלילה בניתוח של כריתת שד. 

זהו הליך פשוט יחסית ולרוב חד פעמי, שבמהלכו מוציאים כמה חלקים מהשד או מהגידול וסוגרים את האזור, הרופא המנתח יכול להשאיר צלקת מינימלית על הקו של הפטמה וכך היא כמעט לא תהיה נראית ומורגשת. כל עוד בתך לא תעבור את הניתוח ותיפטר מהעול "שיושב עליה" היא תהיה תמיד במתח נפשי. במקום לחיות עם חרדה, ועננה מעל ראשה כל הזמן, כדאי שבתך תמצא בעצמה את הכוחות להתגבר על הפחד הקטן כדי שהיא תוכל להיות רגועה ולהמשיך לחיות את חייה כרגיל". 
אני בת 28. כבר תקופה די ארוכה אני מרגישה חולשה בזמן עמידה ממושכת. כאשר אני מבשלת לדוגמה, או שותפת כלים יש לי מין כאב בבטן שמשפיע על כל הגוף ומקשה עליי לעמוד על הרגליים. לפעמים גם כשאני יושבת ולובשת בגד שלוחץ קצת על הבטן שרירי הבטן שלי נתפסים. הרופא שלי נתן לי כדור להרפיית השרירים אבל הוא לא עשה לי טוב. מה דעתך?
"לפי הדברים שאת מתארת קרוב לוודאי שהבעיה היא בעיה שרירית. כשאדם עומד במקום הגב הוא מעוגל וקעור והבטן קמורה, צורת היציבה הזאת נוצרת על מנת שנוכל לייצב את עצמנו מבחינת שיווי המשקל. כשאנחנו הולכים, רצים או מתנועעים בצורה מסוימת אז השרירים פועלים בצורה סינכרונית, וכאשר אנחנו עומדים כל הזמן במקום נוצר מתח על חלק מהשרירים המייצבים את הגב. 
לדעתי, את לא צריכה ליטול כדורים להרפיית השרירים, להיפך, את צריכה לחזק את השרירים שלך על ידי פיזיותרפיה, התעמלות, פילאטיס וכדומה. תרגילי שיווי משקל או תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים הזוקפים ולחיזוק שרירי הבטן יכולים לעזור לך. 
את יכולה ללכת לקבל הדרכה מפיזיותרפיסט ולעשות את התרגילים שהוא מלמד אותך בבית. ישנם תרגילים פשוטים שיכולים לעזור לחזק לך את השרירים, אם את עושה כפיפות בטן לדוגמה תיתפסי עם הרגליים מתחת למיטה ותתרוממי, זה אחד מהתרגילים שיכולים להועיל לך. ללא כל קשר, גשי לרופא כירורג שישים יד על הבטן ויבצע גם בדיקת אולטרה סאונד של הבטן".
לבני בן השבע יש טפטופי שתן במהלך כל שעות היום, קשה לו מאוד להתאפק ואם הוא צריך להתאפק הוא לא מסוגל ומרטיב. פנינו לאורולוג ילדים והוא אמר שמדובר בשלפוחית רגיזה. הוא רשם לבני כדורים לטיפול בבעיה, והציע שנתחיל עם רבע כדור ואז נעלה את המינון. אני חוששת לתת לבני את הכדורים הללו מכיוון שהרופא אמר שהם עלולים לגרום לתופעות לוואי של יובש בעיניים ובפה. מה דעתך? האם הגיוני לטפל בילד כל כך צעיר עם כדורים? 

"לעתים ילדים מנסים להתאפק אך ברגע שהלחץ על השלפוחית הוא גדול בורח להם שתן. עלייך להגיד לבנך שברגע שהוא מרגיש לחץ בינוני, לא חזק ולא חלש, שילך להתפנות. מאחר ולא ציינת איזה כדורים רשם הרופא לבנך אז אני לא יכול לחוות עליהם דעה. את יכולה להחליט כרגע שאת ממתינה עם הנושא ונותנת לבנך עוד זמן עד שהוא ילמד בעצמו להתאפק, 
 
מצד שני אם זה מפריע לילד וגורם לו להסתובב רטוב כשבגדיו ספוגים עם שתן אולי עדיף להקשיב לרופא המטפל וכן לקחת את הכדורים. אורולוג ילדים הוא מומחה בנושא ואפשר בהחלט לסמוך על המלצתו. את יכולה בהתחלה לתת לבנך רבע כדור כפי שייעץ הרופא, ולראות כיצד התרופה תשפיע. 
 
אם בנך יסבול מתופעות לוואי את תמיד יכולה להפסיק את הכדורים, מה גם שלתופעות של יובש בפה ויובש בעיניים יש פיתרון. את לא צריכה לחשוש, סביר להניח שכשהילד קצת יגדל הוא יצליח לשלוט על הסוגרים שלו בצורה טובה יותר". 
 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"