הנה רעיון שעשוי להועיל לבנימין נתניהו: במקום לבזבז 100 אלף שקל בשנתיים על בקבוקי אלכוהול, נסה את שיטת הבילוי הפיכח שמשתלטת בימים אלה על ניו יורק. אלה שאימצו אותה מדווחים על בילויים משובחים ונטולי החלטות גרועות והנגאובר. זה נחשב מאוד מגניב. אה, וזה גם הרבה יותר זול.

כן, בלתי סביר ככל שזה נשמע, הפיכחות היא הטרנד הלוהט של חיי הלילה בתפוח הגדול: יותר ויותר צעירים בשנות ה־20 וה־30 לחייהם החליטו שבמקום לסיים את הלילה כשהם מסוחררים מקצת יותר מדי אלכוהול, הם יתמקדו בשתיית משקאות לא אלכוהוליים. לטענתם, זה פשוט הרבה יותר כיף. יש להם אפילו קהילה חדשה ומאורגנת, שזכתה לשם Clean Fun Network - הקהילה לאנשים שבוחרים בלייף סטייל נקי וחף מסמים, אלכוהול ושאר כימיקלים. לא מדובר אגב באלכוהוליסטים או בנרקומנים בגמילה, אלא בבליינים מן השורה שמודעים לנזקים ולהשפעה הרעה של האלכוהול ובוחרים להימנע ממנו.

״אנחנו מאמינים שהפקת הנאה בחיים לא מסתיימת כשבוחרים להישאר פיכחים ואנחנו מבקשים להפיץ את המסר הזה הלאה״, נכתב באתר האינטרנט שלהם. ״זה המקום עבור אנשים שמעוניינים לנהל אורח חיים פיכח ולהכיר אחרים שמרגישים כמותם״. יש להם אפילו אפליקציה, הכלאה בין אוקיי קיופיד לפייסבוק, שמאפשרת לחברי הקהילה לארגן מפגשים ספו־ נטניים ולמצוא דייטים פיכחים, וכן מספקת המלצות על מקומות בילוי שאפשר ליהנות בהם ממשקאות לא אלכוהוליים או סתם להימנע מתגובות מזלזלות. ״אני הרבה יותר סוציאלי וחברותי כשאני לא שותה או עושה סמים״, אמר מקים הקהילה ג׳ימי האם ל״ניו יורק פוסט״. ״אני עדיין יוצא כל ערב, שישה ערבים בשבוע, ונהנה מכל רגע״.

בלי לדפוק את הראש

המלחמה באלכוהול היא מלחמה מתמשכת. בדומה לסיגריות, מדובר בתעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה והשתייה הפכה לחלק אקוטי בחיי הבילויים בעולם כולו ובערים גדולות כמו ניו יורק בפרט. שתיית אלכוהול מתכתבת אצל חלק ניכר מהאוכלוסייה עם כיף, נעורים וקלילות ועל פי סקר של ארגון הבריאות האמריקאי מ-2013, כ-74% מתושבי ניו יורק מדווחים על שתיית משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בחודש - הבדל משמעותי בין הממוצע האמריקאי הארצי, שעומד על 56%. מצד שני, בניו יורק אפשר למצוא מעל 11 אלף ברים, מסעדות, מועדונים ובתי קפה שמציעים משקאות אלכוהוליים, כך שאי אפשר באמת להאשים את הניו יורקרים. יחד עם זאת, קשה להתעלם מהנזקים האפשריים של שתייה מופרזת: מסכנת התמכרות ועד תאונות דרכים ומעשי אלימות שמקורם באלכוהול.


כבר לא שותה. בלייק לייבלי (צילום: רויטרס)

בארה״ב מגמת הפיכחות הולכת וצוברת תאוצה בתקופה האחרונה. בדארטמות' קולג' היוקרתי מנסים ליזום בימים אלה הצעה שתאסור הכנסת אלכוהול לשטח הקמפוס בעקבות תקריות חוזרות ונשנות של סטודנטים שיכורים מדי במסיבות אחווה. יותר ויותר סלבס ש״יוצאים מהארון״ כפיכחים וטוענים שהם לא שותים לעולם. ביניהם אפשר למצוא את בלייק לייבלי, קרי וושינגטון, בראדלי קופר (שהפסיק לשתות ב-2012 וסיפר ל״הוליווד ריפורטר״ ש״להיות פיכח מאוד עוזר. אני זוכר שכשעוד שתיתי ועשיתי סמים הסתכלתי סביבי ולא הבנתי מה קורה״), קריסטין דיוויס ואפילו עורכת ״ווג״ אנה וינטור.

גם בבריטניה מנסים להילחם בשתייה המופרזת. ינואר האחרון הוכרז שם Dryathlon (מרתון יובש, בתרגום חופשי) או כ״ינואר היבש״, ביוזמת האגודה לחקר הסרטן באנגליה. למעלה מעשרת אלפים אנשים הסכימו לקחת חלק ביוזמה ולא לשתות במשך חודש שלם כדי להעלות את המודעות לסכנות שבשתיית אלכוהול מוגזמת.

בניו יורק צצות עוד ועוד קבוצות שמתגבשות כדי לצאת לבילויים נטולי אלכוהול. קבוצה אחת שהוקמה נקראת - Meetup group Booze free bamfs (המשמעות של bamf היא באד מאדר פאקרס, רק כדי להבהיר שלא מדובר בחבורה של חלשלושים). ״הקבוצה הזו מיועדת לצעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, שרוצים ליהנות מכל מה שיש לניו יורק להציע, ללא אלכוהול וסמים״, נכתב באתר הקבוצה. ״אם אתם נקיים ופיכחים ומחפשים משהו לעשות שלא כולל דפיקת ראש, זו הקבוצה עבורכם. בואו נתלכד יחד וניצור קהילה של אנשים שהמטרה העיקרית שלהם היא לעשות שיט מגניב ולבלות״.

מקימת הקבוצה, צעירה בת 26 בשם ויקי, הפסיקה לשתות לפני ארבע שנים, אחרי שהרגישה שהאלכוהול עושה נזק לחייה. אבל בתרבות הניו יורקרית שמעודדת האפי האווארס ופגישות עסקים על משקאות, זה לא פשוט. ״אפילו לנסות לנהל מערכות יחסים מקצועיות כאדם צעיר שלא שותה אלכוהול זה משהו שגורם לי להרגיש לא שייכת לפעמים״, היא סיפרה ל״ניו יורק פוסט״. ״אם אנשים שואלים אותי למה אני לא שותה, אני בדרך כלל ממציאה איזה תירוץ מטופש, שיש לי כאב ראש או משהו כזה״.

האם הטרנד הזה צפוי להגיע לישראל בקרוב? כרגע עושה רושם שלא, אבל בהתחשב בנתונים שפורסמו לאחרונה בכנס בינלאומי להעלאת המודעות למחלת הכבד האלכוהולית במרכז הרפואי קפלן ברחובות, לפיהם 60-50% מבני הנוער בישראל שותים אלכוהול באופן קבוע, אולי בהחלט כדאי.