ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי
אני בת 39. גיליתי לאחרונה שאני מאוד כועסת. אני חושבת שיש בי התחושות האלו מילדות, לדעתי השינוי קרה בכיתה ב', הייתי ילדה מאוד עדינה ומופנמת, ובגלל שהתעלמו ממני התחלתי לכעוס. אף אחד לא התייחס אלי והחלטתי שזה לא מתאים לי יותר, רציתי לשלוט במה שקורה איתי והצלחתי לעשות זאת תקופה מסוימת. גם אמא שלי היא אישה כועסת, ולדעתי הכעס שלה עוזר לה להזיז דברים. מה דעתך?
״לפעמים אנחנו מתנהלים בצורה מסוימת, ואף אחד לא מתבונן בכוחות החיוניים שלנו, אם אין לנו כוח להעצים את אותו כוח חיוני, אנחנו הופכים אותו לכוח שלילי (כמו כעס במקרה שלך). את רצית דברים מסוימים בחיים שלך והתנהלת בצורה מסוימת, ובגלל שאף אחד לא התייחס לזה התחלת לכעוס.

את היית ילדה עדינה ומופנמת, ויכול להיות שרצית לשלוט כמו אמא שלך. לפעמים אנחנו צופים במישהו שמשיג דברים בצורה מסוימת ואנחנו ׳קונים׳ את ההתנהגות הזאת, ובמקרה שלך כעס זה דבר שהיווה אצלך כוח. תכונות הן כוחות שיכולים להפעיל אותנו בצורה מסוימת והן יכולות להתהוות לכוח שלילי או חיובי. לעתים הדרך שבה אנחנו מתנהלים מקנה לנו כוח בתקופות מסוימות, אך היא לא מתאימה בתקופות אחרות.

ככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים אנחנו משתנים והיכולת שלנו לבנות כוח היא שונה, ככל שבן אדם מתבגר היכולת שלו ליצור כוח היא רק על ידי תהודה, ולכן צריך לעבוד הרבה על ניקיון. אסור לנו להפעיל כוחות שבאים מתוך אגו של שליטה וכעס אלא רק את כוח המחשבה, כי לכוח המחשבה יש הרבה יותר משמעות, וככל שהמחשבה באה מתוך עומק של הבנה כך אנחנו מבטאים את הדברים בצורה עניינית ויש להם משמעות״.
 

כבר תקופה מסוימת אני מנסה להבין מהי הנגזרת המדויקת שלי ומה זה אומר לגביי. דיברת בעבר על אנשים ״עושים״ ועל אנשים ״חושבים״. לדעתי אבא שלי הוא הנגזרת שלי, אך האם הוא יכול להיות הנגזרת שלי למרות שהוא אדם ״עושה״ כמוני?
״עולם הנגזרות הוא עולם מורכב, אדם ׳עושה׳ יכול להיות נגזרת של אדם ׳חושב׳ למרות הניגודיות ביניהם, וכמו כן ייתכנו מקרים שבהם אדם ׳חושב׳ יהיה הנגזרת של אדם ׳חושב׳ ואדם ׳עושה׳ יהיה נגזרת של אדם שאף הוא מוגדר כ׳עושה׳. לעתים, כאשר גם אני וגם הנגזרת שלי הם ׳עושים׳, יכול להיווצר קונפליקט כיוון שאף אחד מאיתנו לא ׳חושב׳. לפי התפיסה של ׳הראייה האחרת׳, האדם השלם חושב לפני שהוא עושה כל דבר, הוא לא חי סתם חיי אוננות. אנשים שחושבים כל היום ולא עושים שום דבר מבזבזים את הכוח שלהם לריק.

אם אתה מדבר על הנגזרת שהיא אבא שלך, דע כי הוא מסוג האנשים שעושים ׳כי צריך׳ ולא כי הם רוצים, מסיבה זו אביך לא נהנה מהעשייה שלו. גם אתה אדם כזה. יכול להיות שאתה ואביך נגזרות, אבל אתם לא מסתדרים בכלל ולמעשה הוא עלול לעשות לך נזק. אביך חשב שהוא המדריך שלך בחיים, אבל מרבית העצות שהוא נתן לך היו לא נכונות בעבורך בגלל ששניכם ׳עושים׳. אם הוא היה הורה ׳חושב׳ אז הוא היה הופך את העשייה שלך לעשייה מדודה, מזוככת ונכונה, והוא היה מלמד אותך לחשוב מה עומד מאחורי העשייה. אם אתה היית ילד ׳חושב׳, אז כהורה ׳עושה׳ הוא היה דואג שהמחשבות שלך יבואו לידי ביטוי בעשייה. זה הזיכוך, וכשהנגזרות הן כאלה זה גאוני״.

אני בת 32, בחודש שביעי של ההריון. לפני ארבעה חודשים בעלי ואני עברנו דירה, ואחרי חודש גילינו שיש עובש שמתפשט בבית. זה התחיל בחדר האורחים וזה המשיך להתפשט גם לחדר השינה. למה זה קורה?

״כאשר צומחת אקולוגיה לא טובה בחדר השינה ובחדר שבו מארחים אנשים זה מעיד על שינוי סביבתי. את בהריון ואת מארחת בתוכך דברים חדשים, את הולכת להיות אמא, והמון דברים שרצית והיו נראים לך מאוד חשובים בעבר הולכים להיות פחות חשובים בחיים שלך בקרוב. הרבה פעמים כשהאקולוגיה משתנה במקומות האלה זה אומר שאנחנו צריכים לשנות את היחס לסבי¬בה דרך המחשבה שלנו. לדעתי קשה לך לעכל את המחשבה שילד הולך ׳להתאכסן׳ בחייך, ילד הוא שרשרת דורית שהיא חלק ממך והוא מצריך ממך לגדל ולהצמיח חלקים נוספים בחיים. זו בעצם הסיבה שאת צריכה לשנות גם את האקולוגיה הסביבתית שלך ואולי לשנות דברים שלא היית רוצה לשנות אלמלא היית מביאה לעולם תינוק חדש. את עומדת בפני תקופה חדשה ושינוי גדול בחייך שיהפוך אפילו את הייעוד שלך לדבר שולי״.

מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב״רדיו ללא הפסקה״