לאתר פורבס


 מדי פעם יוצא לנו להעיף מבט על מאמר שמציג רעיון שתופס אותנו וגורם לנו להמשיך ולחשוב עליו. זה לא קורה לי הרבה, אבל לאחרונה שלח לי הבלוגר Karthik Rakjan, העוסק בניתוח אנליטי של קשרים בינאישיים, פוסט שכתב והוא שווה התעמקות מכיוון שהוא מתאר את הסיבה הבסיסית לכך שאנשים מסויימים מצליחים ואחרים לא. הוא גם מסביר מדוע סוגים שונים של אנשים - למשל אנשי IT מול מנהלי יחידות עסקיות, או אנשים שנוטים להתמקד בפרטים מול אנשים שרואים את התמונה המלאה - כל כך מתקשים לעבוד ביחד.

המסר בקצרה הוא שיש הבדל בין המושגים accuracy ו-precision באנגלית, ששניהם מתורגמים בעברית כ"דיוק", מה מקשה עוד יותר על ההפרדה. במבט ראשון זה לא כל כך ברור: שני מושגים נשמעים כאומרים פחות או יותר את אותו הדבר, אך אם חופרים קצת יותר עמוק, מגיעים לשוני הדק ביניהם אפילו בעברית, כאשר accuracy מתייחס לעיתים למושג הסטטיסטי "נכונות", ואילו precision מתייחס לדיוק. 

לא כל מקבץ שמתאפיין בנכונות גבוהה (כלומר קרבה של התוצאות), הוא גם מדויק במחינת הפגיעה במטרה, ומצד שני, לא כל דיוק מבחינת הפגיעה במטרה, מתאפיין בקרבה של התוצאות. הלוח השמאלי מתאר את התוצאה האידיאלית. אם יש לכם את הכישרון ואת ההזדמנות, תמיד עדיף לפגוע בדיוק במטרה כל פעם מחדש, אך זה לא קורה הרבה בעולם העסקים, כאשר לא תמיד יודעים בוודאות היכן נמצאת המטרה, וכיצד לפגוע בה.
הלוח המרכזי מתאר את המשמעות של להיות יותר מוכוון מטרה, אך לא עקבי - בעוד שכל נקודה פוגעת במקום שונה, כולן נותרות קרובות למטרה. בעסקים זה משקף תוצאה מדהימה. זה עשוי לקרות כאשר עובדים בשוק הפכפך עם פרמטרים רבים שמשתנים תכופות. אם אתם מסוגלים להסתגל מהר מספיק כדי להיות מדויקים מבחינת הפגיעה במטרה, תהנו מהצלחה רבה.
הלוח הימני מראה את מה שהרבה מאוד אנשים וחברות נוטים עשות ומבלבלים אותו עם דיוק. הם קונסיסטנטיים מאוד...ורחוקים מאוד מהמטרה. במילים אחרות, הם קונסיסטנטיים בבינוניותם. 
אפשר לראות את הדפוס הזה אצל מומחים טכניים שמתגאים מאוד בדיוק שלהם, אך מתקשים להבין שהזמן והכסף שהדיוק הזה שלהם דורש, לא יכול לאפשר הצלחה. מצד שני, מנהלים של יחידות עסקיות שכל כך מדויקים בשליטתם על כל הפרמטרים, עד שהם מונעים ממומחים טכניים ואחרים להצליח. 
מה שמעניין בהבחנה שמוצגת כאן היא שהיא גורמת לנו לעצור ולחשוב מה באמת דרוש להצלחה בסביבה מורכבת. אין ספק ששני הכישורים - דיוק והדירות הם חשובים, אך הסתמכות עיוורת רק על אחד מהם כנראה תרחיק אותנו בטווח הארוך מהצלחה. בשורה התחתונה, אין כאן נוסחת קסם, ובעסקים, כמו גם בכל תחום מורכב אחר בחיים, אדם צריך לדעת מתי ובאיזו מידה להסתמך על כל אחד משני הכישורים האלה.