השבוע צוין בבית הספר שבו לומד בננו שבוע הזהירות בדרכים. הסתכלתי על הצעיר של הבית בזמן שסיפר בהתרגשות על הפעילויות, ותהיתי איך לומר לו שבזמן שהוא וחבריו לוקחים את העניינים ברצינות, דווקא המבוגרים מתרשלים. בסוף ויתרתי, אבל הנה הזדמנות טובה לפנות אל הנבחרים החדשים בכנסת.

אסביר. כדי לצמצם את התופעה של נהגים שנוהגים בזמן שלילת הרישיון, חוקק בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר אינטרנטי של פסולי רישיון פתוח לציבור (סעיף 61 א׳ לפקודת התעבורה). החוק הטיל על המשרד לביטחון פנים להקים את המאגר, בהסתמך, בין השאר, על נתוני בתי המשפט לגבי נהגים שרישיונם נפסל ל־60 יום לפחות. בתום הפסילה, נעלם השם מן המאגר.

כמה פסולי רישיון יש במדינת ישראל? שאלה טובה. על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, יש שלושה גופים עיקריים שבסמכותם לפסול רישיון נהיגה: בתי המשפט, משטרת ישראל ואגף הרישוי במשרד התחבורה. כך, הנהלת בתי המשפט מדברת על פסילת 40,161 רישיונות בשנת 2012 לדוגמה, בעוד שעל פי נתוני משטרת ישראל באותה שנה נפסלו 21,272 רישיונות. ואם שואלים את אגף הרישוי במשרד התחבורה, מדובר ב־14,091 רישיונות.

עיון במתרחש מאחורי הקלעים של ועדות הכנסת מראה לנו עם מי יש לנו עסק. אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים, והוא די עסוק לאחרונה. אזכיר שוב: כשמונה שנים חלפו מאז שנחקק החוק, ושום דבר לא זז. חוק. לא המלצה, לא מחשבה חולפת. חוק.

מה אומרים במשרד לביטחון פנים? ״כפי שהובהר ופורט בהרחבה במספר ישיבות בוועדה לפניות הציבור, לא ניתן היה לקיים את החוק עקב כך שלא ניתן היה להקים את המאגר שיכלול מידע אמין ועדכני. כמו כן, ראוי להדגיש כי הקמת המאגר כקבוע בחוק הייתה עלולה לפגוע באזרחים רבים, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, שכן הללו היו נכללים במאגר, ללא עוול בכפם, בשל העובדה שאין במשטרת ישראל, ולא ניתן להעביר בזמן אמת למשטרת ישראל, נתונים עדכניים לגבי נהגים שרישיונם נפסל על ידי בית המשפט מעל 60 יום. דהיינו, המא־ גר היה לוקה בחסר הן לגבי נהגים שלא אמורים להיכלל במאגר והן לגבי נהגים שאמורים להיכלל בו. לכן, הוצעה חלופה שהיא הקמת מאגר לגבי נהגים מקצועיים במשרד התחבורה, חלופה שהתקבלה על דעת משרדי התחבורה, המשפטים וביטחון הפנים. המשרד לביטחון הפנים אף העביר למשרד התחבורה מימון עבור מאגר זה, כפי שהתחייב בוועדה לפניות הציבור. בבירור שערכנו מול משרד התחבורה עולה שהייעוץ המשפטי של משרד התחבורה הכין טיוטת תקנות ליישום המאגר החדש לנהגים מקצועיים, והוא מחכה לאישור שלהן על ידי משרד המשפטים. הודענו בוועדה לפניות הציבור כי אנו נבקש ממשרד התחבורה להגיש תזכיר נוסף לביטול החוק הקיים, רק לאחר שהמאגר החדש יופעל (ביקשנו את ביטול החוק בעבר והוצא תזכיר, אך משרד המשפטים התנגד לביטול עד למציאת חלופה). אנו מניחים ומקווים שהתקנות יאושרו לאחר כינון הכנסת הבאה והשבעת הממשלה, והמאגר החדש יופעל בהקדם״.

פניתי לשמואל אבואב, מנכ״ל עמותת אור ירוק. ״בכל רגע נתון נוהגים אלפי אנשים שרישיונם נשלל בגלל עבירות תנועה חמורות כמו נהיגה בשכרות, תאונות פגע וברח, מעבר באור אדום ועוד״, אמר לי אבואב, ״כל עוד לא יהיה המאגר הזה, השוטרים לא יוכלו להיות מעודכנים ולדעת רישיון של איזה נהג בתוקף ואיזה בפסילה. זה משדר אווירת הפקרות. כשאדם נוסע שנים בלי רישיון, זה משדר שיש חוסר אכיפה וחוסר יכולת ליצור אווירת הרתעה. ברגע שבעל רישיון יודע שייעצר וייבדק, הוא לא ייקח סיכון. יש פה סכנה בטיחותית לחיי אדם, הפקרות לאומית של המדינה שלא מיישמת חוק, וכישלון התנהלותי ביורוקרטי של משרד, שלא מצליח ליצור מאגר שהוא לא כל כך מסובך. תוסיפי לזה את העבודה שצעירים, כמעט כל צעיר חמישי, מודה שטרם קבלת הרישיון הוא כבר נהג. כל זה קורה כי אין אווירת הרתעה שגורמת למורא ולפחד. צריך להביא את התופעה הזו במדינת ישראל לכדי סיום״.

עכשיו, לכו ותחייכו כשהילד שלכם מספר על שבוע זהירות בדרכים. עד שהרשויות יפנימו שמדובר בעניין של חיים ומוות, יהיה ממש נחמד אם לא תחנו על מעבר החצייה הסמוך לבית הספר וגם לא מטר ממנו. לא רק הילד שלכם צריך להגיע בבטחה.