ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי

אחרי בדיקה שעברתי התגלו אצלי ערכים נמוכים שלחומצה פולית. אני מקפידה על תפריט מגוון שכולל בין היתר ירקות, פירות, דגנים מלאים ועוף אך אני נמנעת מבשר אדום. מהי חשיבותה של חומצה פולית לגוף ואילו מאכלים צריך לאכול כדי להעלות את רמתה בגוף?
"חומצה פולית (פולאט) היא ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B. חשיבותה של חומצה פולית בגוף היא מאוד גבוהה. חומצה פולית קשורה לפעילות המטבולית של התאים ולהיווצרותם, והיא חשובה לעור, לשיער, ליצירת דם, למערכת העצבים, למערכות אנזימטיות ולמערכות מטבוליות, למניעת מוטציות בגנים, לשכפול החומר הגנטי שלנו ועוד. חומצה זו משמעותית עד כדי כך שבמדינות רבות (ולדעתי גם בישראל) מוסיפים אותה לחלק מהמזונות.

חשוב שנשים בהריון ואלו המתכננות להיכנס להריון יקפידו ליטול ויטמין זה שכן מחסור בו עלול לגרום למומים קשים אצל העובר. קל מאוד להעלות את רמת החומצה הפולית בגוף. אף על פי שתזונה מתאימה יכולה לעזור (חומצה פולית נמצאת בכבד, תרד, אפונה, קטניות, אספרגוס וירקות ירוקים) במקרה שלך עדיף שתיטלי תוספי מזון (כדורי Folic Acd או פולאט אמורים לעזור). יש כדורים של 400 מיקרוגר (פחות מחצי מיליגרם), יש כדורים של מיליגרם אחד ויש כדורים של חמישה מיליגרם. אני מציע שתגשי לבית המרקחת ותקני חומצה פולית של מיליגרם אחד, תיטלי שני כדורים ביום למשך שבוע ולאחר מכן תיטלי כדור אחד ביום. 

 אני בת 64 . לפני זמן מה צמחה לי בלוטה מוזרה על הראש מחוץ לגולגולת, היא נעלמה אחרי תקופה מסוימת ועכשיו הופיעה שוב במקום אחר על הראש. הייתי אצל רופא והוא אמר לי שהבלוטה היא גוש שומני ואין לי ממה לחשוש, הוא לא ערך לי בדיקות ולא נתן לי שום טיפול לבעיה. הבלוטה לא עוברת מעצמה, האם יש  סיבה לדאגה?
"הופעת גושים על הראש בין הגולגולת לעור יכולים לנבוע ממספר גורמים וישנם כמה סוגים של בלוטות כאלו. יש אנשים שיש להם נטייה לייצר גושים מסוג ליפומה, זהו גידול שפיר של רקמה שומנית מתחת לעור. גוש אחר שיכול להופיע על הראש הוא אבצס (מורסה) בבלוטת החלב. ליד שורשי השיער יש בלוטות שמפרישות שומנים (תפקידן בין היתר הוא לשמן לנו את השיער). זיהום חיידקי גורם לחסימת בלוטות החלב ולהתפתחות של אבצס. האבצס יכול להופיע גם מתחת לבתי השחי, לפעמים שימוש בדאודורנט שהוא רולר סותם את פתח הנקבוביות וגורם לצמיחת בלוטות גדולות ולעתים גם כואבות.

אם הבלוטה שהופיעה לך על הראש לא עוברת מעצמה אני ממליץ שתפני לרופא עור, הוא יעשה אבחנה מדויקת וימליץ על המשך טיפול. במקרים של ליפומה
ישנם רופאים שבוחרים לפוצץ את הבלוטה אך אני לא ממליץ על כך. אם אכן מדובר בגוש שומני רופא כירורג יכול לבצע חתך ולשלוף אותו החוצה. במקרה שמדובר בדלקת בבלוטת החלב אפשר לעשות קומפרסים עם מים חמים על הבליטה, זה יכול לגרום לבלוטה להיפתח והמוגלה יכולה להתנקז. מכל מקום ממליץ לפנות לרופא לאבחון בבדיקה, כדי לשלול דברים נדירים".
 אני בת 65 . כבר ארבע שנים יש לי מעין נקודות שחורות בקרסוליים. בהתחלה הן הופיעו רק על רגל אחת אך עד מהרה הן עברו גם לרגל השנייה והתפשטו לאורך כל השוקיים. כיום הרגליים שלי נפוחות, השוקיים שלי חמות ושורפות ויש ימים שהן אפילו נראות אדומות ומודלקות. מלבד הבעיה ברגליים אני סובלת גם מלחץ דם. הייתי אצל רופא לכלי דם והוא אמר לי שהנקודות הן עניין קוסמטי של פיגמנטציה. מה דעתך?
"התופעה שאת מתארת היא לא רק עניין קוסמטי כמו שקבע הרופא. התופעות שהזכרת מעידות כנראה על בעיה בזרימת הדם ובניקוז הדם ברגליים ובקרסוליים. במקרים כאלה אכן הרגליים והוורידים מתנפחים, העור צורב ואדמומי ולפעמים הוא אפילו רגיש מאוד וכואב כשלוחצים עליו. הבעיה שלך היא בעיה של חזרה ורידית, כלומר, הבעיה היא לא בדם שמגיע אלא בדם שחוזר. זוהי תופעה שמחייבת התייחסות ועלייך לפנות שוב לרופא של כלי דם.
 
כנראה שיש לך דלקת בעור שנובעת מגודש, דלקת כזו לפעמים כואבת יותר ולפעמים פחות ובימים חמים המצב מחמיר. אני מציע שתקני פדלים של אופנים (כאלו שאפשר לשים על הרצפה) ותפדלי בזמנך הפנוי תוך כדי צפייה בטלוויזיה (למשל). כדאי גם שתלכי עם גרביים אלסטיות ובזמן מנוחה תשכבי עם רגליים מוגבהות. רופא לכלי דם כנראה יציע לך להוסיף כדור שמשפר את זרימת הדם ברגליים וייתכן וימליץ לך גם לקחת אספירין אחד ביום. את לא צריכה להיות מודאגת אך חשוב שתקפידי לטפל בעצמך. כאמור, הבעיה היא בזרימת הדם הוורידית. מה שאת מתארת הוא מאוד אופייני וצבע העור ברגליים הוא הבעיה המשנית והחשובה פחות". 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
 מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־ 13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"