אני בת 48, רווקה. יש לי קושי במערכת היחסים שלי עם אחי בן ה־58. אני מאוד מעריכה ואוהבת אותו, אבל מרגישה שאני לא מקבלת את אותו היחס בחזרה, ומרגישה המון ריחוק וחוסר הערכה. אני לא מבינה למה זה קורה, כי מההורים שלי דווקא קיבלתי הערכה רבה. כמו כן, יש לי נטייה למשוך ולהימשך לגברים לא יציבים נפשית שבסופו של דבר פוגעים בי, מה גורם לכך? 

"את בעצם שואלת מדוע נמשכים אלינו אותם טיפוסים שוב ושוב. על פי התפיסה של 'הראייה האחרת' דברים לא סתם מגיעים אלינו, זה קורה כי יש משהו שלא חקרנו והבנו מספיק. אם אנחנו לא פותרים בעיות ומשקעים עם האנשים הקרובים אלינו, הדבר ילווה אותנו במהלך חיינו בסיטואציות שונות.

בילדותך היו לך בעיות ביחסים עם אחיך, כל מה שלא נפתר איתו וכל מה שההורים שלכם לא הצליחו לפתור ביניכם, בעצם יצר טרנספורמציה לגברים בחיים הבוגרים שלך. אנשים בוגרים בחיים שלנו משמעותיים בחיינו, כי הם עושים סדרים. גם אם הם לא מצליחים, עצם היכולת שמישהו ניסה לעשות איזשהו סדר אצלנו נותן לנו איזשהו פידבק והרגשה שמישהו מגן עלינו.

אצלך משום מה לא היה מי שיעשה את ההבנות האלו, ולכן נקלעת לבעיות עם אותם גברים. היחסים עם אחיך הם אלו שגרמו לך לבעיות האלו, היו ביניכם בעיות שלא נפתרו, ולא היה מי שיעזור לך לפתור אותן, וזה כאמור התווה קשיים שאת חווה כיום. הקושי של אחיך נגרם משום שאביכם לא היה יכול לקבל אותו כבן בכור, הוא היה מרוחק ממנו, ואמך אף פעם לא עמדה לצדו. זה מה שנצרב אצלו, ומהמקום הזה הוא פועל. השרשרת הזו גורמת לנו להבין ולא לשפוט. כעת, כשאת מבינה את הדברים, את יכולה לשחרר אותם". 
 
בשנה שעברה שיפצתי והרחבתי את הבית שלי. כשעשיתי זאת העתקתי את עצי הזית מהחלקה שלי למקום אחר. עכשיו, כשהבית כבר בנוי, אשתי ואני מעוניינים להשיב את העצים למקומם, אבל אנחנו בקונפליקט כי זוהי שנת שמיטה וידוע שבשנת שמיטה לא נוהגים לשתול עצים. האחראי לפיתוח השטח של החלקה שלנו טוען שאם לא נשתול אותם במהרה ובאופן יסודי, העצים לא יחזיקו מעמד וימותו. מה עלי לעשות?

"סביר להניח שאתה או אשתך נולדתם בשנה של אבל. שנת אבל זו שנה של צער, וילד זה תמיד שמחה. יכול להיות שכאשר קרוב משפחה של אחד מכם נפטר אחת האמהות שלכן נכנסה להריון, או שהייתה באבלות או בצער על דבר מסוים. המילה עץ היא מלשון עצה, עצות. לעץ יש הרבה כוח, הוא מסמל את עץ החיים, את שורשיות האדם ואת הפירות והצמיחה של האדם. הקרקע של העץ מסמלת את האקולוגיה והסביבה של האדם. לכן השאלה הזו היא מאוד משמעותית לסוגיה שלכם ולקשר לשנת השמיטה. כדי למצוא תשובות, תצטרך לבדוק את הנושא ולעשות חקירה מאוד עמוקה, רק אז תהיה לך תשובה". 
נולדתי למשפחה מיוחדת, אמי הייתה אישה מאוד דומיננטית שקבעה הכל בבית, ואבי היה איש מאוד שקט שלא מתערב בשום דבר. אחותי הקטנה גדלה כמעט לבד, אף אחד לא נתן לה יחס, אמא שלנו הייתה בעבודה וגם לאבי לא היה כוח בשבילה.

כיום אני בת 67, ואחותי היא בת 47, ולצערי המצב שלה לא טוב בכלל. נראה שהיא חסרת כוחות וחיות. גם בעלה לא מתנהג אליה יפה, הוא יושב כל היום בבית, והיא נאלצת לפרנס אותו. יש לי ילדים, נכדים ואחריות שאני לוקחת על עצמי, ולכן איני יכולה לסייע לה. מה בכל זאת אפשר לעשות?

"הדברים שקורים לאחותך מתרחשים בגלל איכות הנשמה שלה והשרשרת הדורית שממנה היא באה. אחותך לא יודעת בכלל איך זה מרגיש כשמתנהגים אליה יפה. אביה לא שיחק איתה, היא גדלה לבד, ואיש לא התעניין בה. היא למעשה חיה במעין ריקנות, ועד היום היא פשוט לא יודעת מה לעשות. היא אישה בת 47, ואין לה יכולת התנהלות אחרת, היא חיה מכורח לא מרצון, מהרגע שהיא נולדה ועד היום.

אחותך קיבלה את השיעור הזה עם בעלה כדי שהיא תדע לדבר ולהתווכח, אחרת הוא פשוט 'ימחק' אותה. היא בעצם זימנה לעצמה בן זוג כזה כי היא באה מבית גידול חסר. כדי לשפר את חייה אין לה ברירה אלא לקחת נשימה וכוח, כי הגיע הזמן שהיא תיקח על עצמה אחריות. היא חייבת ללכת לאיזשהו מטפל שילמד אותה איך להתנהל, צעד אחר צעד".
 
מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי