גברים ונשים הנמשכים לגברים יותר אמפתיים מאשר נשים וגברים הנמשכים לנשים. כך עולה ממחקר שנערך בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. 

המחקר, אותו הובילה פרופ' סימון שמאי-צורי, מצא שההבדלים באמפתיה בין אנשים קשורים למין וכן להעדפה מינית, ומכאן שהעדפה מינית חשובה כאשר באים להעריך הבדלים באמפתיה בין אנשים שונים.
 
"לאנשים הנמשכים למין מסוים, בין אם הם הטרוסקסואלים או הומוסקסואלים, יש כלים חברתיים משותפים ולכן הם מראים את אותה רמה של אמפתיה", טוענת שמאי-צורי. 
 

הפרופ' מסבירה כי אמפתיה היא מנגנון מרכזי בהבנת האחר, אשר עוזר לנו לחוש את הרגש שלו ולהשתתף איתו במצוקותיו על מנת לדעת ולהרגיש את הצורך לסייע לו. 

לדבריה, מחקרים בעבר הוכיחו כי לנשים יש עליונות במשימות שמערבות אמפתיה, כמו תקשורת ללא מילים, תשומת לב לשינויים בטון הדיבור והבעות פנים. 
במחקר הנוכחי, אותו ערכה שמאי-צורי עם ד"ר דניאלה פרי מבית החולים איכילוב, קובי ולדר מהחוג לפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה ופרופ' תלמה הנדלר מאוניברסיטת תל אביב, ביקשו החוקרים לבדוק את ההבדלים בתגובה האמפתית בין מי שנמשך לגברים לעומת מי שנמשך לנשים. 
 
52 נבדקים חולקו לשתי קבוצות לפי המשיכה המינית שלהם. מהמחקר עולה כי ההעדפה המינית קשורה לרמת האמפתיה: במבחן הדיווח העצמי, נשים הטרוסקסואליות הראו את רמת האמפתיה הגבוהה ביותר, אחריהן גברים הומוסקסואלים, לאחר מכן נשים הומוסקסואליות, ולבסוף גברים הטרוסקסואלים. תמונה דומה עלתה גם מניתוח פעילות המוח. 
 
"תוצאות המחקר מצביעות על כך שההבדלים באמפתיה בין אנשים מבוקרים על ידי ההעדפה המינית של האדם. משיכה מינית קובעת את האדם שאיתו יש לנו מערכת יחסים אינטימית וקרובה, לכן סביר שהאדם אליו אנו נמשכים ישפיע על היכולות האמפתיות שלנו", סיכמה פרופ' שמאי-צורי.