מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות הזהירו מפני הסכנות שבדיאטות שונות וכעת הם זוכים לחיזוק נוסף. מחקר חדש של חוקרים מבוסטון גילה כי נשים בגילאי 50 ומעלה שעושות כל סוג של דיאטה עלולות לפגוע בעצמות גופן. גברים, לעומת זאת, נמצאים מחוץ מכלל סכנה. 



המחקר נערך בקרב 400 גברים ונשים הסובלים מעודף משקל ופורסם בגיליון האחרון של העיתון המדעי האמריקני "The journal of clinical endocrinology and metabolism". במשך שנתיים עקבו הרופאים אחר הדיאטות השונות שניסו כל אחד מהמשתתפים וגילו כי בקרב הנשים נרשמה ירידה במסת השריר וכתוצאה מכך גם ירידה בצפיפות העצמות, המגבירה את הסיכון לשברים ולתחלואה באוסטופורוזיס. אצל הגברים, לעומת זאת, לא התרחשה התופעה ונראה שלא נגרם נזק.
 
ד"ר גיל יוסף-שחר, מומחה לרפואה תזונתית ומנהל המרכז לרפואת הרמב"ם, לא הופתע מתוצאות המחקר, ובכל זאת לדבריו הציבור אינו מודע אליהן: "נשים בגילאי חמישים ומעלה הן הקהל הכי דומיננטי שעושה דיאטות. אבל סביב הגיל הזה הוסת מפסיקה, רמות האסטרוגן יורדות וזה מפר את האיזון בין בניית העצמות לפירוקן".
 

לדבריו, "יותר מתמיד חשוב להקפיד על תזונה עשירה. אנחנו יודעים ששיעור האוסטופורוזיס בחברה המערבית מאוד גבוה  - כמעט כל אישה שנייה מעל גיל 50 סובלת מהמחלה ובהחלט יתכן שהגורם לכך הוא כמות הדיאטות שנעשות בצורה לא נכונה".

ד"ר יוסף-שחר מסביר כי הדרך להפוך את הדיאטה לתקינה היא לא באמצעות שינוי התפריט, אלא דווקא ההרגלים מסביב: "אני לא אומר שלעשות דיאטה זה רע, למי שסובל מעודף משקל זה אפילו רצוי כי גם זה עלול להיות לא בריא ולהעלות את הסיכון ללקות בסרטן, מחלות לב וסכרת. כדי למנוע את הירידה במסת השריר המלווה לירידה במשקל צריך לבצע פעילויות שיפצו על האובדן וימנעו אותו כמו הרמת משקולות ותרגילי בטן וירכיים. רוב הנשים מבינות את החשיבות של שילוב פעילות גופנית בדיאטה, אבל הן בוחרות בפעילויות אירוביות כמו הליכה, ריצה או שחיה וזה לא מספיק".
 
עורכי המחקר מתקשים להסביר מדוע בקרב גברים לא נצפתה תופעה דומה, וגם לד"ר יוסף-שחר אין תשובה חד משמעית. בכל זאת הוא מנסה לספק הסבר: "אצל הגברים רמת ההורמונים נשמרת יציבה ולכן יתכן שאובדן מסת השריר עבורם לא גורמת לאותן הבעיות בעצמות. אבל חשוב להדגיש שגם עבור גברים זה לא בריא ויכול לגרום לתופעות אחרות כמו חוסר אנרגיה וירידה בתפקוד המיני. חשוב להדגיש גם שמי שכן ישלב בדיאטה שלו תרגילים לחיזוק העצמות אולי יראה ירידה חדה פחות במשקל, אבל זה חיובי משום שהקילוגרמים שירדו מורכבים רק משומן ולא ממסת השריר".