"דוח שקיפות בבריאות" מפורסם היום (רביעי) לראשונה על ידי משרד הבריאות. פערים רבים נמצאו בין בתי החולים השונים.



ההנחייה עבור חולים המגיעים במצב של אוטם חד בלב לחדרי המיון, היא לבצע להם צנתור לבבי בתוך שעה וחצי.



במשרד הבריאות מצאו כי "ביצוע צנתור לבבי תוך 90 דקות לחולים שהגיעו עם אוטם לבבי נמצא קשור באופן מובהק עם ירידה בשיעורי התחלואה והתמותה". למרות זאת, דוח חדש של משרד הבריאות מגלה כי בשנת 2014 רק ב-79% מהמקרים הדבר נעשה ביעדי הזמן שנקבעו. מדובר אמנם בעלייה משנת 2013, בה הדבר נעשה רק ב-68% מהמקרים, אך בהשוואה לעולם יש עוד מקום נרחב לשיפור: באנגליה עומדים באותו יעד זמן ב-97% מהמקרים ובארה"ב ב-95.1% מהמקרים.



בקרב האוכלוסייה המבוגרת, בני 65 ומעלה, חיכו יותר מהצעירים. 71% מהצעירים קיבלו את הצנתור בזמן בעוד בקרב בני ה-65 ומעלה זכו לו במסגרת הזמן המומלצת רק 63%. מחברי הדוח משערים שהדבר נובע ממורכבותם הקלינית של החולים המבוגרים. גם בין גברים לנשים נמצא הבדל מובהק - 70% מהגברים עברו צנתור בזמן, בהשוואה ל-56% בלבד מהנשים. כאן מציעים מחברי הדוח כי הסיבה היא שבקרב נשים הסימנים המצביעים על אירוע לבבי מעורפלים יותר ולכן לוקח זמן לאבחנם.



אם אתם רוצים לוודא שתעברו צנתור בזמן, יתכן שבחירת בית חולים נכון תגדיל את הסיכויים. לראשונה מפרסם משרד הבריאות את התוצאות בחלוקה לבתי החולים השונים ועולה ממנה פערים גדולים בין המוסדות הרפואיים. בבית החולים אסף הרופא רק-52% מהסובלים מאוטם חד בלב עברו צנתור בתוך שעה וחצי בעוד כמעט מחצית מהחולים נאלצו לחכות. בבית החולים בני ציון עמדו ביעדים רק עבור 63% מהחולים, ובבית החולים ולפסון 66% עברו צנתור בזמן. לעומת זאת, בבית החולים "מאיר" בכפר סבא 95% מהמטופלים צונתרו בזמן המוגדר וגם בבתי החולים הדסה עין כרם, קפלן והכרמל עומדות ביעדים עבור למעלה מ-90% מהחולים.



במשרד הבריאות מסבירים כי למרות שיש עוד מקום לשיפור הם מרוצים מהעלייה בהישגים וכי היעד שהם הציבו לבתי החולים לשנה הנוכחית הוא 70%. למרות שהממוצע גבוה יותר, כאמור, בחלק מבתי החולים הציגו תוצאה נמוכה יותר. "יש מגמה של עלייה", אומרת ד"ר ענת עקה זהר, ראש מנהל איכות שירות ובטיחות במשרד הבריאות שהובילה את התוכנית. "כשאני מסתכלת בהשוואה לשנת 2013, בה התחלנו את המדיה, אני רואה שכל בתי החולים השתפרו וזו המטרה המרכזית של הסדיקה שלנו. לכן אני מרוצה ומאמינה שבתי החולים ימשיכו לצמוח". לגבי הפערים בין בתי החולים אמרה ד"ר עקה-זהר: "תהליכי העבודה בבתי החולים שונים אחד מהשני, ולוקח זמן להוביל שינוי. מנהל הרפואה במשרד הבריאות נמצא בקשר עם בתי החולים שלא עמדו ביעדים ואנחנו מנסים לסייע להם".



במסגרת הדוח נבדקה גם העמידה בהמלצה על מתן אספירין בעת שחרור החולים שלקו באוטם חד בלב, שם התוצאות דווקא מעודדות - ההמלצה, שעל פי משרד הבריאות מפחיתה את הסיכון לרפואיים חוזרים ולתמותה, יושמה ב-95% מהמקרים.



עוד עולה מהדוח כי אחד מחמישה מהלוקים בשבר בירך לא מנותחים תוך 48 שעות מהגעתם לבתי החולים, בניגוד ליעדים. עפ"י הדוח, חשיבות עמידה ביעד מובילה ל"ירידה בשיעור התחלואה, סיבוכים ותמותה לאחר הניתוח". דווקא בפריפריה בתי החולים הגיעו להישגים גבוהים יותר - עמידה ביעד ב-84% מהמקרים לעומת 76% בבתי החולים במרכז. יתכן שהסיבה לכך היא העומס על חדרי הניתוח בבתי החולים במרכז לעומת בפריפריה.


גם כאן נרשמו פערים גדולים בין בתי החולים - בבית החולים "לניאדו" 98% מהמטופלים עברו את הניתוח בזמן ו"באסף הרופא" 91%, לעומת זאת בבית החולים "בני ציון" 52% בלבד עברו את הניתוח בתוך 48 שעות, בבית החולים "שיבא" רק 60% וב"שערי צדק" 65%.



נושא נוסף שנבדק הוא מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוח קולון או רקטום שעה וחצי לפני ביצוע החתך. "עיכוב במתן האנטיביוטיקה המניעתית מביא לאיבוד האפקט המגן מפני זיהומים לאחר הניתוח", הסבירו בדוח. הדבר נעשה ב-85% מהמקרים בממוצע בין בתי החולים. את הרשימה במקרה הזה מוביל בית החולים "הדסה עין כרם" שעומד ביעד ב-94% מהמקרים וגם ב"נהריה", "הלל יפה" ו"הכרמל" השיגו תוצאות של למעלה מ-90%. בבתי החולים "רמב"ם", "ברזילי" ו"המרכז הרפואי הרצליה" עוד צריכים לבצע שיפור גדול, עם עמידה ביעדים בפחות מ-70% מהמקרים.