ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



לפני כחודשיים וחצי עברתי ניתוח להחלפת ברך, ומאז הכאבים הורגים אותי. אני הולך כרגיל בלי מקל הליכה, אבל אני סובל מצליעה קלה, וכשאני עולה במדרגות אני מרגיש את הכאבים במיוחד. בעוד כשלושה שבועות אני אמור ללכת לביקורת אבל הכאבים עדיין לא חלפו. מתי אני אמור להפסיק לסבול מכאבים?
״תקופת ההחלמה מניתוח להחלפת ברך היא ארוכה יחסית. לא ניתן להעריך בצורה מדויקת מתי בדיוק הכאבים יחלפו, בדרך כלל הכאבים יורדים משמעותית תוך שלושה שבועות או חודש, ובמשך הזמן הכאבים הופכים נסבלים וחולפים בהדרגה. נהוג ללכת לביקורת אצל הרופא המנתח אחרי שלושה חודשים מתום הניתוח. אם הכאבים שמהם אתה סובל הם לא דרמטיים, אני מציע שתיגש לביקורת במועד שנקבע לך. הרופא שניתח אותך יבדוק אותך ויבחן אם יש לך נפיחות ונוזלים בברך, בזמן הבדיקה תוכל לומר לו בדיוק מה אתה מרגיש ולהתייעץ איתו. כאבים אחרי ניתוח שכזה הם אינדיבידואליים, לכל אדם יש קצב ההחלמה שלו וכל אדם סובל ומגיב לאותו כאב בצורה שונה. העובדה שאתה הולך כרגיל ולא נעזר במקל הליכה מעידה על כך שהאזור מחלים טוב, אפילו שאתה סובל מצליעה קלה. בתום שלושה חודשים ממועד הניתוח מצבך אמור להיות סביר ולהשתפר, להערכתי המצב שלך הוא תקין אבל כאמור רק הרופא המטפל יוכל להעריך אותו בצורה יותר מדויקת. בכל אופן בינתיים מאוד חשוב שתמשיך להתנהג וללכת כרגיל״.

אני בת 31, אמא לארבעה ילדים. בתקופת ההריון השני הופיעו אצלי דליות ברגליים, בתום ההריון הוורידים הבולטים נעלמו אך במהלך ההריונות הבאים התופעה חזרה על עצמה, וכעת, אפילו שאני כבר שנה אחרי ההריון האחרון, אני סובלת שוב מוורידים בולטים. בבדיקת דופלר התגלה שיש לי חסימה בשתי הרגליים, כשפניתי לרופא כלי דם הוא אמר לי שרק אחרי שאסיים עם ההריונות הוא יוכל לטפל בי. הבעיה פחות מפריעה לי מבחינה אסתטית כי אני שחומת עור, אבל היא מפריעה לי בחיי היומיום כי אני לא יכולה לעמוד הרבה על הרגליים. האם יש טיפול שיוכל לעזור לי לטפל בהתפרצות של דליות ברגליים?

״הנטייה לפתח ורידים ברגליים היא נטייה משפחתית, ולכן לא ניתן למנוע את התופעה. כפי שרופאך ציין, טיפולים רדיקליים יותר כדאי לעשות אחרי שאת מסיימת את תוכניות ההריונות שלך. חסימה ברגליים היא שם נוסף לפקקת ורידים. אני ממליץ שתפני לרופא כלי דם, הוא יוכל להמליץ לך על טיפולים מקומיים שיוכלו לעזור. ישנם ורידים שאפשר לסתום, ויש שיטות שבאמצעותן ניתן להזריק חומרים מסוימים לוורידים קטנים. לוורידים גדולים אפשר להיכנס עם צנתר, צינור, ולהזריק קצף שגורם לקרישה ולספיגת הווריד. במקרים מסוימים הרופא ימליץ על ניתוח סטריפינג, שבמהלכו שולפים את כל הווריד החוצה (אם מדובר בווריד חיצוני). אין שום ביטחון שלאחר הטיפולים הללו תפסיקי לסבול לחלוטין מדליות ברגליים, והבעיה בטיפולים כאלו היא שלעתים אחרי הוצאת הוורידים הפגועים עלולים לצוץ ולגדול ורידים אחרים. כרגע חשוב שלמרות הכאבים תמשיכי ללכת כרגיל. כמו כן את מוכרחה ללכת עם גרביים אלסטיות, בעיקר בהריונות, כי בשלב מתקדם של ההריון (אחרי חודש שלישי בדרך כלל) יש גודש או עובר שמפריע לחזרת הדם הוורידי״.
ביום שלישי האחרון הבוהן של בעלי התחילה לכאוב ולהתנפח. רופא המשפחה אמר לו שמדובר בדלקת ורשם לו אנטיביוטיקה. האם יש טיפול אחר לבעיה?
״דלקת יכולה להתפרץ מסיבות רבות, וכדי לטפל בבעיה חשוב לדעת באיזו דלקת מדובר. ייתכן שהרופא זיהה שמדובר בדלקת חיידקית, ולכן רשם לבעלך טיפול אנטיביוטי. אם האנטיביוטיקה לא עוזרת, כדאי לבדוק חומצה אורית כדי לבדוק אם בעלך סובל ממחלת גאוט. גאוט, פודגרה או צינית בעברית, זו מחלה שיש בה משקעים של חומצה אורית בפרקים, והפרק שהכי אופייני שייפגע מהמחלה הזאת הוא באמת הפרק באגודל של הרגל. הכאבים במקרה כזה הם איומים ונוראים. אצל הרבה אנשים שסובלים ממחלה זו ההתקף מתחיל אחרי ארוחה גדולה (בדרך כלל למחרת ארוחת שישי, אבל לא בהכרח). כאמור אם הרופא רשם לבעלך אנטיביוטיקה כדי לשלול זיהום אבל התרופה לא עוזרת והאזור לא מגיב לטיפול, כדאי לחשוב גם בכיוון הזה, וכמו בכל מחלה ראומטית (פרקית) אחרת, לפנות לראומטולוג״.

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"