בשבועות האחרונים הגיעו ילדים רבים לבתי החולים ברחבי הארץ, סובלים מכוויות בדרגות שונות. לכל הכוויות מכנה משותף - הן נגרמו ממגע עם נוזלים רותחים.



בסוף השבוע האחרון פונה פעוט כבן שנתיים מבני ברק לבית חולים שיבא בתל השומר במצב בינוני לאחר שנכווה ממים רותחים בכל חלקי גופו. בשבוע שלפני כן נכוו שתי אחיות בנות שש ועשר ממחם מים חמים שנפל בבית בזכרון יעקב, ונזקקו לאשפוז בבית חולים.



כמה ימים קודם לכן פונה תינוק כבן שנה לבית חולים אסף הרופא בצריפין משום שנכווה בביתו בכפר חב"ד. בסוף החודש שעבר הובאה במצב קשה תינוקת כבת שנה וחצי לבית חולים סורוקה בבאר שבע עם כוויות בדרגה א' וב' בפלג גופה העליון, לאחר שנשפכו עליה מים רותחים. בצפון הגיעה למרפאה מקומית בכפר מנדא תינוקת בת שבעה חודשים שנכוותה ממרק ונלקחה לאשפוז במצב קשה עם כוויות בצוואר, בחזה ובגפה התחתונה.



מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים עולה כי בשלוש השנים האחרונות תועדו 965 מקרים של פניות ילדים לחדר מיון עקב כווייה מנוזלים רותחים ו־369 מהם נזקקו לאשפוז. חלק גדול מהפגיעות שהובילו לאשפוז כלל כוויות בחזה ובבטן או בגפיים העליונות והתחתונות. 85% ממקרי הכוויות אירעו בבית ובחצר הבית, ארבעה אחוז במרחב ציבורי ושני אחוז במוסד חינוכי.



מנכ״לית הארגון אורלי סילבינגר אמרה: "אף שכוויות ממי ברז או ממים רותחים באמבטיה שכיחות, אנשים רבים אינם מודעים למשך הזמן הקצר העובר מרגע החשיפה למים רותחים עד היווצרות כווייה חמורה. בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס ייכווה עורו של ילד בפחות משנייה אחת - משך זמן כה קצר השולל כל אפשרות להימלט מכווייה חמורה".



כעת החליטו בשיבא לנסות להילחם בתופעה, ובתחילת השבוע הבא יצלמו סרטון שיעלה לאינטרנט ובו ינסו לעורר מודעות לסכנה שבהשארת נוזלים רותחים ליד ילדים, בתקווה שזה יגרום להורים להיזהר יותר. את המהלך יזמה נורית מייקלסון, אחות במרפאה לכירורגיה פלסטית וכוויות של בית החולים. "מגיעים לפה המון ילדים קטנים עם נזקים חמורים מכוויות של מים רותחים, קפה חם שנשפך, אמבטיה חמה מדי ועוד. אני רואה אותם ופשוט נקרע לי הלב. הם עוברים סבל גדול וארוך, הרבה פעמים זה מלווה בהשתלות עור ובניתוחים מיידיים, אבל גם שנים אחר כך, אחרי שהגוף גדל והעור נמתח, צריך לעשות ניתוחים חוזרים.



"שינויים פשוטים בהתנהגות יכולים למנוע זאת, אבל נראה שרבים מההורים פשוט לא מבינים לאילו השלכות כווייה כזאת יכולה לגרום. לכן החלטתי לצאת לפרויקט שיחשוף אנשים לנושא הזה, לא רק כשהם מגיעים לבית החולים לאחר האסון. בסרטון שאנחנו מצלמים, וצפוי להיות מופץ תוך כמה שבועות, נביא את עדויותיהם של הרופאים במרפאה ושל הורים שילדיהם היו מאושפזים פה, הכל תחת הסיסמה "משקה חם - שותים חכם", תשמרו את הנוזלים הרותחים הרחק מהילדים".



מנהל היחידה הארצית לכוויות וממלא מקום מנהל המרפאה לכירורגיה פלסטית ואסתטית בשיבא, פרופ' יוסי חייק, נחשף גם הוא למספר מקרים מטריד בהיקפו: "מחצית מנפגעי הכוויות בארץ הם ילדים, שרובם מתחת לגיל ארבע. זה אומר שתשומת הלב של ההורים יכולה, כנראה, למנוע את המקרה.



הגורם מספר אחד בארץ לכוויות אצל ילדים הוא מים חמים, וכמעט כל הכוויות בגילאים אלה נגרמות מנוזלים. התופעה הזאת נפוצה מאוד, בעיקר בקרב משפחות של חרדים. זה מוכר עד כדי כך שיש לזה שם - "כוויות שבת", המתרחשות בסופי השבוע, שבהם משתמשים במחמים.



"כיום לא נעשה מספיק מבחינת מניעה. לפני כמה שנים עבר חוק נגד כבלים ארוכים במחמים, טמפרטורה מקסימלית במקלחת ווסתים של טמפרטורות בדוודים - כל מה שאפשר כדי לצמצם אפשרות לכווייה - אבל החוק מתייחס בעיקר למתקנים ציבוריים, כי אי אפשר להכריח אנשים פרטיים לנהוג כך, אבל אפשר וצריך לנסות להעלות את המודעות כדי שיקפידו על כללי הבטיחות מתוך בחירה".