יום הכיפורים בפתח, ולמרות שהמחשבות סביב היום הזה אמורות להיות קשורות לסליחות שצריך לבקש, לרוב נהיה טרודים דווקא מהצום עצמו.



לאלו שמסבירים שהם צמים כי זה בריא, או כי זה "מנקה את הגוף", ד"ר אולגה רז מסבירה: "ברגע שאנחנו נמנעים מאוכל, הגוף שלנו עובר למסלול של חיסכון. בלוטת התריס מתחילה לעבוד יותר לאט וחילוף החומרים מעט יורד". 
 
לדבריה, אם אוכלים פחות, ניתן אפילו לעלות במשקל, כחלק ממנגנון הגנה של הגוף: "הגוף אינו רוצה להיות במצב של סטרס הישרדותי ולכן המנגנונים עוצרים ירידה במשקל". 
 

איך ניתן לשרוד את הצום?
"הכל בסדר, זה רק 25 שעות. אפשר לעשות את זה נכון".
 
שתייה:

יש להרבות בשתיית מים יום לפני הצום וגם באותו היום (לפני כניסת הצום כמובן), כדי למנוע התייבשות.

ארוחה מפסקת לפני הצום:

אכלו ארוחת ערב רגילה שתכלול פחמימה כלשהי, אורז או פסטה, בשר או דג ותוסיפו סלט עם שמן זית. תאכלו בנחת ואל תזללו. לא משנה כמה תאכלו, אתם תחושו ברעב לאחר כשלוש שעות בכל מקרה, לכן עדיף שלא להכביד על הקיבה, כדי שיהיה לכם יותר נעים.

השתדלו שלא לאכול מתוק בארוחה שלפני הצום, כיוון שאחרי שעה כבר תהיו שוב רעבים.

ארוחה לאחר הצום:

אל תתנפלו אל האוכל. התחילו בתה או קפה ואם אתם ממש מוכרחים, הוסיפו עוגייה או פרוסת עוגה. אפשר להחליף את המתוק בפרוסת לחם עם ממרח כלשהו. לאחר מכן תאכלו ארוחת ערב רגילה, כפי שאתם אוכלים בכל ערב.
 
למי לא מומלץ לצום?

בישראל ישנם הרבה אזרחים אדוקים שמתעקשים לצום ביום כיפור, אך זכרו כי הבריאות שלכם היא מעל לכל. חולי סוכרת, חולי לחץ דם שלוקחים תרופות, חולי לב קשים, נשים בהריון ונשים מניקות - אל תצומו. כמו כן אלו שיש להם בעיה בקיבה כמו אולקוס יכולים לחוות כאב בעת צום. גם לחולים שנזקקים לתרופות משתנות מומלץ שלא לצום.
 
אם יש לכם בעיה רפואית אך אתם מתעקשים לצום, גשו לרופא והתייעצו עמו. למחמירים, ניתן גם לשאול את הרב שלכם ולבקש היתר מיוחד.
 
שיהיה צום קל!