בעלי בן ה־70 החל לסבול מהפרעות בנשימה. בכל ערב לפני השינה נסתמות לו מערות האף, והוא מתחיל להיות מנוזל. במשך היום הוא גם מושך באף, אך לא בצורה נוראית. הוא ניסה לקחת טיפות אף למיניהן כדי לפתור את הבעיה, אבל שום דבר לא באמת עוזר. מה דעתך?


"סביר להניח שהסימפטומים שמהם בעלך סובל הם תגובה אלרגית לחומר מסוים. יש אנשים שהם אלרגיים, והאלרגיה תוקפת אותם כאשר הם נמצאים בחדר שיש בו אבק. יכול להיות שבחדר השינה שלכם יש שטיח או וילונות מאובקים, או שאולי לא ניקיתם הרבה זמן את הפילטר של המזגן. נסו לאתר גורמים שעלולים להיות בעייתיים ולנקות אותם או להוציא אותם מהחדר. ייתכן אף שבעלך רגיש למאכל מסוים שאותו הוא אוכל באופן קבוע לפני השינה, או שאולי הבעיה היא בכלל בקרם הפנים שלך, באפטייר שייב שלו או באבקת הכביסה. בכל מקרה, כאמור, חשוב לאתר את החומר שגורם להתקפי האלרגיה (אם אכן זה הגורם). סיפרת שבעלך משתמש בטיפות אף כדי לפתור את הבעיה. לא טוב להשתמש בטיפות אף לאורך זמן, כי הן מייבשות את האף, פוגעות ברירית האף והופכות אותה לדקה. כדאי שבעלך יפנה לרופא אף אוזן גרון שיורה על טיפול מתאים. הוא יוכל לרשום לו ספריי מיוחד שמכיל כמות מאוד קטנה של סטרואידים או קורטיזון, שלא נספג בגוף אבל נספג ברירית או לתת לו כדורים נוגדי אלרגיה. בהתאם לטיפול שמציע הרופא, בעלך יכול לנסות ליטול תרופות נגד אלרגיה במשך עשרה ימים, שעתיים לפני השינה, ולבחון את השפעת התרופה עליו, ייתכן שהיא תעזור לו לפתור את הבעיה. כמו כן כדאי לבדוק הימצאות פוליפים או היצרות מעברים".



אני בת 71, לפני שבועות אחדים התחלתי לסבול מדיפלופיה (ראייה כפולה). חשבתישהתופעה תחלוף תוך יומיים־שלושה, אך היא המשיכה ולא חלפה. רופאת המשפחה הפנתה אותי לנוירולוג, והוא קבע שאני סובלת ממחלה שנקראת מיאסטניה גרביס. מה דעתך?


"מיאסטניה גרביס זוהי מחלה אוטואימונית שגורמת לחולשת שרירים (לא ניוון שרירים). בדרך כלל זאת מחלה אוטואימונית הפוגעת בקשר שבין העצב לשריר. כלומר, העצב נותן פקודה שמגיעה לחיבור שבין העצב לשריר, ואז השריר מתכווץ. מיאסטניה גרביס יכולה לפגוע בשרירים קטנים של הפנים או של העיניים, וכמו כן היא יכולה לפגוע בשרירים הגדולים של הידיים או הרגליים. בדרך כלל תסמיני המחלה מופיעים בהדרגה ומחמירים במהלך היום. כלומר אנשים שסובלים ממנה יקומו בבוקר ולא תהיה להם בעיית ראייה, אך במהלך היום, כשהם יתעייפו, תהפוך הראייה בהדרגתיות לכפולה. מיאסטניה גרביס יכולה להופיע בכל גיל, ויכולה להוביל לצניחת עפעף או לדיפלופיה - ראייה כפולה - כמו במקרה שלך. במקרים מסוימים של המחלה הבעיה תופיע בעפעפיים, ובמקרים אחרים - בשרירים שמכוונים את העיניים לצדדים. שימי לב, לעתים התופעות הללו הן זמניות וחולפות לאחר זמן מסוים, ולפעמים הן נשארות ולא חולפות. בכל מקרה כדאי שתדעי שמדובר במחלה המוכרת על ידי נוירולוגים, ולכן חשוב שתהיי במעקב של נוירולוג. הוא יורה לך על טיפול מתאים, וישנם טיפולים יעילים".


 


אני חייל בן 20. מאז הגיוס התחלתי לסבול מכאבי ברכיים. הרופא בצבא אמר שזאת כנראה בעיה של שברי מאמץ. מהם הסיכונים החמורים שיש בשברים מסוג זה, והאם בגילי כדאי לי לעבור ניתוח?


"שברי מאמץ נוצרים בעיקר בגלל עומס על העצם. אפשר לאתר את הבעיה באמצעות בדיקת מיפוי עצמות. לשברי מאמץ יש כמה דרגות, וחומרת המצב משתנה מאדם לאדם. יש אנשים שסובלים מהתופעה וכלל לא מודעים לכך, הם חיים רגיל וסובלים מכאבים מדי פעם, ובעיקר בזמן שינויי מזג אוויר. לעומת זאת יש מקרים חמורים שמחייבים התערבות כירורגית. אני מציע שתתייעץ עם אורתופד מומחה לברכיים, הוא יפנה אותך למיפוי עצמות, ישלח אותך לעשות צילום, ויכול להיות שגם יפנה אותך לאולטרסאונד או ל־MRI, כדי לראות אם יש בצקת. חשוב מאוד שתתייעץ עם הרופא המומחה על המשך טיפול. קביעת הטיפול תתבצע בהתאם לחומרת השברים ומיקומם. במקרה שהרופא ימליץ לך לעבור ניתוח, חשוב שתיקח את כל השיקולים בחשבון, תיתן למצב האקוטי להירגע, ולא תחליט ברגע של כאבים חריפים. באופן כללי אם מדובר בשברי מאמץ, בדרך כלל הדבר מסתדר בעצמו. במקרים של שברי מאמץ בגיל מסוים, אם יש כאבים עזים, נפיחות והגבלה בתנועה, כן מומלץ לעבור ניתוח, אבל בדרך כלל ההחלטה אם לעבור ניתוח לא תלויה בגיל אלא תלויה בחומרת המצב".