מהי גלאוקומה?


גלאוקומה נקראת הגנב השקט של הראייה. זו מחלה בה חלה עלייה בלחץ התוך-עיני. העין היא מעין כדור, בו הלחץ התוך עיני משאיר את הרשתית ואת הרקמות דבוקות. אם אין בכדור לחץ, הוא מתרופף. אך אם יש לחץ מוגבר - זו גלאוקומה. 
 
הטיפול המקובל כולל טיפות עיניים שמורידות את הלחץ. במקרים מסוימים, רופאי עיניים ממליצים לבדוק את הלחץ כמה פעמים ביום לצורך ניטור ובקרה. את הבדיקה יכולים החולים לבצע לבד באמצעות מכשיר מיוחד. 
 

במקרים בהם לא מצליחים לאזן את הגלאוקומה, ישנה אפשרות של טיפול בעזרת לייזר, שמנקב חורים קטנים בתוך העין ומאפשר ללחצים להתאזן. אם גם זה לא עוזר, תמיד אפשר לעשות ניתוח, שאינו מסובך ולא מסוכן.
 
מהו קטרקט?

קטרקט זו עכירות של העדשה. תארו לכם שיש זכוכית צלולה שאפשר לראות דרכה נהדר, ויש זכוכית אטומה, שכמעט שלא ניתן לראות דרכה. בקטרקט, עם הגיל העדשה של העין נעשית אטומה והראייה מתדרדרת. 
 
בניתוח קטרקט מסירים את העדשה העכורה ומשתילים עדשה תקינה, מלאכותית. במצבים בהם בעין אחת יש צורך בתיקון ראייה לרחוק ובעין השנייה לראייה מקרוב, משתילים שתי עדשות שונות. ניתן להשתיל עדשות מולטיפוקליות, אך אלו אינן בסל והטיפול והניתוח יקרים מאוד. מה גם שלא כל אחד מתאים לניתוח מסוג זה.
 
האם יש קשר בין קטרקט לגלאוקומה?

לאחר ניתוח קטרקט יש בדרך כלל שיפור גם במצב הגלאוקומה והלחץ התוך עיני יורד. חשוב לשאול בכמה יורד הלחץ ולכמה זמן, אבל בדרך כלל ישנו שיפור. 
 
צריך לזכור שגלאוקומה נקראת הגנב השקט של הראייה כי אנשים לא מרגישים שיש להם גלאוקומה. הלחץ הגובר הורס להם את עצב הראייה. לכן יש לבדוק את הלחץ התוך עיני. אלו שיש להם גלאוקומה צריכים להיבדק על בסיס קבוע, וכך גם ילדיהם, שכן ישנו קשר תורשתי.

תכניתו של פרופסור רפי קרסו משודרת בכל יום שישי בשעה 13:00 ברדיו 103FM