משרד הבריאות העולמי זעזע את העולם בשבוע שעבר עם ההצהרה שטוענת, כי בשר מעובד גורם לסרטן. רשתות המזון דיווחו על ירידה במכירות הבשר ועמודי הפייסבוק התמלאו בחרדות בריאותיות. אך מומחי רדיו 103FM טוענים - אין טעם להיכנס לפניקה.



"לא יקרה אסון נוראי אם תאכלו נקניקיה פעם בשבועיים", אומר פרופסור רפי קרסו. הוא מסביר: "ה'תגלית' האחרונה נעשתה במטה-אנליזה, כלומר לקחו עשרות או מאות מחקרים מדעיים ועשו להם סטטיסטיקה. מהנתונים הללו הגיעו למסקנה, כי ישנה שכיחות גדולה יותר של סרטן בקרב אנשים שאוכלים בשר מתועש, בעיקר נקניקיות ונקניקים. מדוע? ידוע שבתעשיית המזון משתמשים בחומרים כימיים כחומרי שימור, שידועים כחומרים קרצינוגניים, שגורמים לסרטן. ועדיין, הכל עניין של מינון. במדינות בהן אכילת נקניקיות היא על בסיס יומי, שכיחות הסרטן גבוהה יותר".
 
לטענת פרופ' קרסו, מכיוון שמדובר במחקר סטטיסטי, אין צורך להימנע לחלוטין מאכילת מבשר מעובד, אך גם לא צריך לאכול אותו על בסיס יומי. "אתם תמיד יכולים לגשת לקצב שיטחן לכם בשר טרי ולהכין קציצות בבית במקום לקנות קבב מוכן, שאינכם יודעים מה הוא מכיל. בסך הכל, בשר זה חלבון בריא וחשוב. חלבון הוא כמו קיר לבנים. כל לבנה היא יחידת חלבון, כלומר חומצת אמינו. יש לבנים שהגוף שלנו יודע לייצר לבד ויש כאלו שלא, ואז צריך לקבל אותן מבחוץ. אלה נקראות חומצות אמנינו אסנציאליות - חיוניות. ובשר הוא חיוני. אמנם אפשר לקבל כמעט הכל מצמחים ובעיקר מסויה, שזה חלבון כמעט מושלם, אבל בקלות אפשר לקבל את זה מבשר".
 

אפשר להירגע - סטייק סינטה לא יהרוג אתכם

"טוב שארגון הבריאות פרסם את המחקר הזה", אומרת ד"ר אולגה רז. "אמנם לא צריך להפחיד אנשים, אך צריך להבין את הבעיה ולהתמודד איתה".
 
ד"ר רז מסבירה, כי הפחד מבשר מעובד הוא שטרם נבדק מה בדיוק הוא מכיל ואיך החומרים הללו משפיעים על גופנו. "לכן אנחנו בעד שלא לאכול או לאכול כמה שפחות. מצד שני, יש לעשות הבחנה בין בשר שיכול להיות אוכל נפלא, לבין בשר מעובד. סטייק סינטה לא יגרום לכם לסרטן, אבל אכילת נקניקיות כל יום, זה כבר סיפור אחר". 
 
ועדיין, שימו לב לנתונים הבאים: ידוע על כ-34 אלף מקרי מוות בשנה ממחלת הסרטן, כתוצאה מבשר מעובד, לעומת 600 אלף כתוצאה מצריכת אלכוהול ומיליון כתוצאה מעישון.