אני בן 28 וסובל מאקנה חמור מאוד באזור הגב. על פי המלצתו של רופא העור שלי, אני נוטל רואקוטן. האם בגילי יש סיכוי שזה יעבור? ומה לגבי תופעות הלוואי? האם אני יכול להמשיך להתאמן?
 
"רואקוטן היא התרופה הטובה ביותר לטיפול באקנה עקשן שלא מגיב לטיפולים אחרים. אקנה היא מחלה שמופיעה בעיקר אצל בני נוער בגיל ההתבגרות, אבל זו מחלה שמופיעה גם אצל אנשים מבוגרים. יש אנשים שסובלים מאקנה בבית החזה, בישבן ובגב, וזה לא נעים הן מבחינה אסתטית והן מבחינה פסיכולוגית. כאשר משתמשים ברואקוטן, צריך לבצע בדיקות נוספות, ובשלב מסוים כאשר מרגישים טוב יותר, אפשר אפילו להוריד את המינון ולהסתפק במינון קטן יותר לפי המלצתו של רופא העור שלך. אתה יכול להמשיך ולהתאמן כרגיל, והמגבלה היחידה שלך היא השהייה בשמש. קרם הגנה לא תמיד מספיק, ועדיף להיחשף כמה שפחות לאור השמש, בטח ובטח שלא להשתזף. אם אתה מתעקש ללכת לים, כדאי שתלבש חולצה עם שרוולים ארוכים, ותצטייד במשקפי שמש, קרם הגנה וכובע. רואקוטן היא תרופה שגורמת לרגישות גדולה לאור, ולכן חשיפה מיותרת לשמש גורמת לעור להישרף ולהזדקן מהר יותר".
בתי בת ה־13 היא ילדה נבונה, והשנה היא עלתה לחטיבת הביניים. היא עברה אבחון "מוקסו", וגילו שהיא סובלת מבעיה של קשב וריכוז ללא היפראקטיביות. שלחו אותה לנוירולוג ילדים, וכרגע היא מטופלת בריטלין LA 10 מ"ג. הילדה משיגה ציונים טובים במבחנים, אבל יש ימים שבהם היא סובלת מכאבי ראש חזקים מאוד. לחץ הדם שלה תקין, והנוירולוג שלח אותה לבדיקת ראייה. אני לא רוצה להעלות לה את המינון. האם לדעתך ניתן להמשיך במינון של 10 מ"ג? 
 

"בדיקת 'מוקסו' היא בדיקת עזר ממוחשבת וטובה לאבחון הפרעת קשב ולקויות למידה. במקרים מסוימים אפשר לא להעלות את המינון ואף להוריד אותו. אם הילדה סובלת מבעיית קשב ללא היפראקטיביות, לפעמים יספיק כדור ריטלין רגיל של 10 מ"ג שיוכל לעזור לה ולשפר את מצבה. הרבה ילדים ומבוגרים סובלים מכאבי ראש כתוצאה מנטילת ריטלין, וישנן גם תופעות לוואי נוספות כמו נדודי שינה בלילה וירידה בתיאבון. לדעתי כדאי לנסות ליטול כדור של 10 מ"ג רגיל בבוקר, בהסכמת הרופא המטפל ובאישורו, ולבדוק לכמה זמן הוא משפיע. בדרך כלל הילדים בבית הספר ובחטיבה לומדים עד שעות הצהריים המוקדמות, כך שאם יום הלימודים מסתיים למשל בשעה 14:00, אפשר ליטול את הכדור בבוקר. לפעמים זה מספיק, ובמידת הצורך אפשר ליטול חצי כדור או כדור נוסף בשעה 12:00. במקרים רבים זה מספיק ותופעות הלוואי מועטות. אני לא קובע שזה הטיפול הטוב והנכון ביותר עבור בתך, אבל שווה לנסות אותו. בכל אופן, אם הילדה נוטלת ריטלין LA 10 מ"ג ומרגישה טוב, אין צורך להעלות את המינון".
אני בת 22, בריאה באופן כללי, והמשקל והגובה שלי תקינים. מזה כעשר שנים אני סובלת משיהוקים כרוניים המלווים בכאב. כאשר הצגתי את הבעיה לרופא המשפחה שלי, הוא טען שאין שום סיבה לבדוק את הבעיה לעומק מכיוון שזו בסך הכל פעולה של הגוף, אבל מכיוון שהכאב הוא חזק מאוד אני חושבת שכן שווה לבדוק את זה. הכאב מתרכז בעיקר באזור הגרון בין שתי עצמות הבריח, ולפעמים זה מרגיש כמו משיכה. ניסיתי לעקוב אחרי המקרים כדי למצוא גורם משותף, ושמתי לב שהשיהוקים האלה מופיעים בדרך כלל אחרי שאני אוכלת ארוחה גדולה מדי, דבר שקורה לעתים רחוקות. כאשר השיהוקים מופיעים, הם נמשכים לאורך היום כולו, עד שאני הולכת לישון. האם יש פתרון לתופעה?

"לדעתי בשלב הראשון כדאי לך לבקש הפניה לרופא אף אוזן וגרון. בשלב הבא כדאי לבצע בדיקת גסטרוסקופיה כדי לוודא שהכל תקין. אם הבדיקות יצאו תקינות, כדאי לברר מה גורם לשיהוקים אלה. האם ייתכן שאת שרויה במתח לפני שהתקף השיהוק מופיע? במצב של מתח וגם אחרי שאוכלים ארוחה גדולה במהירות יש כניסת אוויר לקיבה, כלומר בליעה של אוויר (אארופגיה), ואז האוויר הזה יוצא בצורת שיהוקים. לפעמים כאשר ממלאים את הקיבה יתר על המידה זה מגרה את הדופן התחתון שלה שיושב על הדיאפרגמה (הסרעפת), והשיהוקים הם תוצאה של התכווצות שריר הסרעפת. את צריכה לשים לב לצורת האכילה שלך. אם הבחנת שהתופעה מתרחשת כתוצאה מאכילת יתר, כדאי לאכול פחות. מכיוון שאת סובלת מהתופעה הזאת במשך שנים ארוכות, אין הרבה מה לעשות או מה למצוא, אבל כדאי לחשוב על הפן ההתנהגותי יותר שנובע מאכילה מהירה ומבליעת אוויר. כשאת אוכלת ארוחה גדולה, הכריחי את עצמך ללעוס ולאכול באטיות, ואפילו הניחי את הסכו"ם על הצלחת בין ביס לביס". 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".