אנשים רבים לא מסכימים לבצע ניסויים בתרופות על בעלי חיים לפני שנותנים אותן לבני אדם, אבל מה עם ניסויים בתרופות על בני אדם לפני שנותנים אותן לבעלי חיים? זה בדיוק מה שקורה עם קאנאביס.



יש כמה חברות שפיתחו מוצרים לבעלי חיים המבוססים על קנאביס, ורובם מכוונים לכלבים. המוצרים האכילים מוצעים למגוון של מחלות וסוגי כאב, אבל רובם מתמקדים במקרים של מפרקים מחוברים אצל כלבים מבוגרים, בריאות נוירולוגית ולצורך הרגעה.
רוב החברות מראות הוכחות אנקדוטיות ליעילות שלהן או תמיכה של וטרינרים במוצרים, אבל לא נראה שיש איזה שהוא מחקר שתומך בשימוש של המוצרים האלה בבעלי חיים. המחקרים שרוב המוצרים משתמשים בהם כדי לקבל תוקף מדעי הם מחקרים על בני אדם, לא על בעלי חיים. האירוניה גדולה משום שבמשך שנים בעלי חיים היו אובייקטים למחקרים על תרופות המיועדות לבני אדם.

שימוש בקאנביס על בעלי חיים כיום לא מהווה תקדים. כאשר קנאביס היה תרופה חוקית לפני מאה שנה, הוא נרשם לשימוש על בעלי חיים. בקטלוג של חברת הפארמה פארקר-דייוויד מ-1912, קנאביס רפואי היה בשימוש נרחב בתחום הווטרינריה, אך לרוב הוא כוון לשימוש של בני אדם והשוני היה רק במינון. בקטלוג נכתב כי "ניתן להשתמש במקרים רבים במקום אופיום תוך קבלת תוצאות טובות מאוד, במיוחד בהפרעות עוויתות ובגירוי של דרכי השתן. בנוסף דובר על שימוש במקרים של שיעול עקשני ובהיסטריה, ובמצבים כואבים כמו גזים במערכת העיכול וכאבים בבטן, עקצוצים וכאב חד בעצבים, ובהקלה על עוויתות של מחלות עצבים. אפשר להשתמש בו גם כדי להרגיע בעלי חיים בניתוחים בעמידה. הנוזל הסחוט, שהוכן מקנאביס ביתי, מקביל בכל אספקט לזה שמיוצר מתרופה מזרח אינדיאנית יקרה".
האגודה האמריקאית הרפואית לווטרינריה לא בחרה בעמדה רשמית, ולכן וטרינרים לא מורשים לחלק מרשמי קנאביס לבעלי חיים, אפילו במדינות בארה"ב בהן מריחואנה היא חוקית. למרות זאת, מדינת נבדה שוקלת חקיקה שתאפשר את זה.
קולין או'ברייאן, מנהל בכיר ב"אנשים למען טיפול מוסרי בבעלי חיים" מסביר כי "אם נתינה הולמת של מריחואנה יכולה באמת להקל על הכאב של כלבים, אז צריך לעשות את אותו השיקול במקרה של בני אדם שסובלים מכאב, יחד עם מנות סדירות של תרופות כדי לסייע בהפחתת הסבל שלהם. למרות זאת כלב בהיי או חתול שיכור יכולים להישמע כדבר משעשע מאוד. למעשה, זה נשמע כמו משהו שרק סטלנים או אידיוטים יעשו".
ג'וליאן קארלה, מנכ"ל Treatibles, יצרנית של המוצרים האלה, אומר שישנם מחקרים בדרך על בעלי חיים באוניברסיטת ניו יורק ואוניברסיטת פנסילבניה, המובילה מחקר על 50 כלבים. הסטטוס של קנאביס הוא שזהו חומר מפוקח, ולכן קשה לערוך מחקרים בו על בעלי חיים. אותו האתגר קיים גם במחקרים על קנאביס לבני אדם.
חברה נוספת, Canna Companion, אומרת כי המוצר שלה חוקי מאחר והוא כולל פחות מ-0.3% של המרכיב הפסיכואקטיבי בקנאביס (THC), וכי הוא לא מיועד לשימוש של בני אדם. באתר החברה כתוב כי המוצר מותאם להגדרה העכשווית של מוצרי קנאביס תחת החוק הפדרלי של ארה"ב. True Leaf היא חברה נוספת שמייצרת קנאביס ללעיסה, היושבת בקנדה. גם המוצר שלה כולל פחות מ-0.3% של THC, אבל כן מכיל מרכיבים פעילים.
שאלת המינון היא תחום אחר שנתון לוויכוח. בקטלוגים הרפואיים הישנים, המינון נטה להיות שינוי של הכמות שכוונה לבני אדם. רוב המוצרים כיום מציעים את הכמות הרצויה, אבל גם אומרים לצרכנים כי הם צריכים לעקוב אחר תגובות בעלי החיים שלהם ולטפל בהם בהתאם. קארלה אומר כי "כמו בכל המינונים של החומרים הפעילים בקנאביס, ובחומרים כימיים אחרים, הדרך הטובה ביותר היא להתחיל עם מינון קטן ככל האפשר. כאשר השקנו את המוצר לראשונה, כללנו גלויית פידבק עם כל ההוראות, וקיבלנו בחזרה כ-2,500 תוצאות. המידע השפיע על הצעות המינון שאנחנו כוללים באריזה שלנו, מאחר והיה פידבק שכיח מבעלי כלבים אשר רכשו את המוצר ועקב אחר התוצאות".
מאחר ויש דוגמאות לבני אדם אשר הכניסו לגופם רמות גבוהות של מרכיבים פעילים בקנאביס, דרך מוצרים אכילים, עלולה להיווצר דאגה דומה שהדבר יקרה גם בבעלי חיים. למרות זאת, פרופ' רפאל משולם, כימאי אורגני ישראלי מהמחלקה לכימיה רפואית באוניברסיטה העברית בירושלים, אמר כי "קנאבידיול (CBD, מרכיב עיקרי של קנאביס שאינו פסיכואקטיבי) פועל במגוון דרכים, ולמרבה ההפתעה, אין לו תופעות לוואי. למעשה, הוא אינו רעיל לחלוטין. אחד מהמרכיבים הכי פחות רעילים שראיתי הוא קנבינואיד (המרכיב הפעיל בקאנאביס)".
רבים ממוצרי החברות מיועדים לכלבים כיום, אך הקאנאביס בתחילת המאה שעברה היה מיועד בראש ובראשונה לבעלי חיים בחווה כמו סוסים ופרות, למרות שיש כמה תיעודים המראים שימוש על כלבים. קארלה אומר כי המוצרים שלהם נמצאים בשימוש על מגוון בעלי חיים, כולל חתולים, ארנבים וציפורים. יחד עם זאת, המוצרים האלו אינם זולים. שק של CBD תוצרת Treatibles עולה 24 דולר, ואילו תיק טיפולים עולה 300 דולר.

לכתבה באתר פורבס