מחקר חדש שופך אור על הקושי הרב להיפטר מהרגל העישון: מראיונות שערכו קבוצת חוקרים עם מעשנים מאירופה עולה כי המחשבה להיגמל מלחיצה אותם יותר ממעבר דירה, מראיונות עבודה ואף יותר מגידול ילדים. החוקרים, שפעלו מטעם ענקית התרופות פייזר, בחנו מעשנים מישראל, הולנד, בלגיה, דנמרק, אוסטריה, ספרד, אנגליה וטורקיה ושאלו אותם על אודות האפשרות להיגמל מההרגל. מרביתם סיפרו כי הדבר היחיד שמלחיץ אותם יותר מהפסקת עישון הוא גירושים. תהליכים מלחיצים אחרים, כמו רכישת בית, דיאטה או נאום בפני קהל, דורגו על ידם כפעולות מלחיצות פחות.



במקביל, מחקר חדש מגלה כי מעשנים נמצאים בסיכון רב יותר לסיבוכים במהלך ניתוחים פלסטיים. עורך המחקר, ד"ר ג'פרי אשרמן, המנהל את היחידה לניתוחים פלסטיים במרכז הרפואי באוניברסיטת קולומביה, דורש כיום מהמעוניינים לעבור אצלו ניתוח לא לעשן כמה שבועות לפני הניתוח.



"אני מסרב לנתח מעשנים. יש שאומרים לי שהפסיקו לעשן לטובת הניתוח, ולמרות זאת אני חש בריח חזק של עשן שעולה מהבגדים שלהם. במקרים רבים אני חושד שאנשים משקרים בעניין העישון", אמר בכנס של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, שהתקיים במלון הילטון תל אביב.



לדברי אשרמן, "חלה ירידה ניכרת באפקטיביות של המערכת החיסונית אצל מעשנים וזה מה שפוגע בתוצאות הניתוחים שלהם". כדי להימנע מלנתח מעשנים, הוא מבצע בדיקות שתן שמטרתן לשלול נוכחות ניקוטין בגוף של מועמדים לניתוח.



המחקר שערך התפרש על פני חמש שנים, בשנים 2007 עד 2012, ועקב אחר תוצאות הניתוח של 16,341 מנותחים, שמהם למעלה מ־15% מעשנים (אחוז דומה לאחוז המעשנים מתוך כלל האוכלוסייה בארצות הברית). מדובר במחקר הגדול ביותר מסוגו שבדק את הקשר בין עישון לתוצאות ולסיבוכים בניתוחים פלסטיים. תוצאות המחקר איששו את התיאוריה של ד"ר אשרמן, שלפיה קיים הבדל בתוצאות הניתוח בין מעשנים ללא מעשנים בבעיות בתפקודי כליות, דלקות בדרכי השתן, דימומים פנימיים וזיהומים קשים אחרים.



ד"ר יצחק רמון, מנהל המרפאה לכירורגיה פלסטית ואסתטית בבי"ח אלישע בחיפה, הוסיף: "הבעיה אצל מעשנים היא שכלי הדם הקטנים שלהם הופכים צרים, מה שעלול לגרום לבעיות בריפוי. מסיבה זו מומלץ לא לנתח מעשנים, והמנתחים דורשים מהמנותחים להפסיק לעשן בין שבועיים לחודשיים שלפני הניתוח".