עמותת "אפרת" פועלת למען מניעת הפלות בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל. דנה ספקטור, שבעצמה עברה הפלה, סיפרה בתוכניתה ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"  יחד עם רן שריג, על החוויה שעברה, כאשר נציגת העמותה ניגשה אליה בחדר ההמתנה לועדת ההפלות, והראתה לה תמונות של עוברים מתים כדי לשכנע אותה שלא להפיל. "הזדחלה אלי אישה, התיישבה בדחילו ורחימו, אמרה שהיא מתנצלת שהיא חודרת לי לספייס, ואז פתחה קלסר והראתה לי תמונות של עוברים מתים או מתחננים שלא יהרגו אותם ואמרה לי בקול רך: 'אני מאגודת אפרת ואני יכולה להאיר את עיניך'. מאז נהיה לי חושך. זה היה אחד הימים הפחות טובים בחיי".




"יש עכשיו קמפיין חדש של "אפרת", הוסיף רן שריג, 'קל לעשות הפלה, קשה לחיות עם זה'. הקמפיין האמיתי צריך להיות: 'קל להפיל קשה לחיות עם הילד'. המתנדבות מסתובבות בצומת הזאת, הכל כך רגישה, שלפעמים מביאה נשים לדיכאון ולמשבר, ואורבות להן". "היא היתה כמו עכביש", תיארה ספקטור, "הזדחלה לעברי, כל כך רכת דיבור, עם פאסיב אגרסיב. רציתי להכות אותה".

מי שהשיבה לטענות של ספקטור ושריג היא רותי תדהר, העובדת הסוציאלית של אגודת "אפרת", שטענה: "אנחנו לא שולחים מתנדבות לועדות להפסקת הריון. ייתכן שהיא היתה שם, אבל אנחנו לא שולחים. הבעיה היא שהועדות האלה לוקחות משהו כמו דקה, וצריך לעצור, ולחשוב. 'אפרת' הוקמה על ידי ניצול שואה, שרצה להגביר את הילודה בעם היהודי. אתם מדברים בקלילות על דבר כזה קשה. אני מדברת יום יום עם נשים שעברו הפלות ושואלת על החוויה. התשובות ממש כואבות, שזו החוויה הכי קשה בחיים. זה מה שאני שומעת יום יום. אם אני יכולה לעזור לאישה אחת להימנע מהכאב, וזה לא שהיא רוצה להפיל, היא רוצה את הילד, צריך לעזור לה למצוא דרך להמשיך את ההיריון. למרות הלחצים מסביב, למרות שבן הזוג הוא זה שלוחץ להפיל. אנחנו קרש הצלה בשבילה. אנחנו מעניקים להן ציוד לתינוק, שנתיים של אספקת מזון וטיטולים, כל מה שצריך".


רן שריג הקשה על תדהר עם טענות על כך שנציגות העמותה אמרו לנשים שאין בעיה ללדת כי ניתן יהיה למסור את הילד לאימוץ, והיא הכחישה. כמו כן הודגש בשיחה ש"אפרת" מסייעת להגברת הילודה רק במגזר היהודי, כדי להגדיל אותו.

מאזינה בשם דנה שהצטרפה לשיחה סיפרה על מה שעבר עליה מול עמותת "אפרת" כאשר נכנסה להריון לא רצוי: "לא היתה לי תשתית כלכלית, ובגלל שכבר לא הייתי הכי צעירה, התלבטתי לגבי ההיריון. קשה לעשות ילד כשאין לך כסף ואין לך משפחה שתעזור לך. ראיתי פרסום של 'אפרת', וחשבתי שאם הם נותנים סיוע כלכלי אולי אני אשקול לא להפיל. הרמתי טלפון, ולא התרשמתי שהם עוזרים עם טיטולים. כל מה שקיבלתי מהם זה לחץ גדול לשכנע אותי להשאיר את ההיריון. לחץ נפשי חזק. זו לא היתה הפלה ראשונה והתלבטתי, והם הפעילו עלי לחץ נפשי אדיר.

"ניסו לשכנע אותי לא לעשות דבר כזה, שאני אתחרט על זה כל החיים שלי. הם הבטיחו הבטחות ודיברו דיבורים, נעזור לך ונהיה שם בשבילך. כשניסיתי להבין מה בתכלס הם יתנו לי התחילו גמגומים, והבנתי שהדבר היחיד שהם יתנו לי זה את תפיסת העולם שלהם. לא מעניין אותם לאיזו מציאות הילד יוולד, מה שמעניין אותם זה חוקי ההלכה שלהם".

מאזינה אחרת עברה עם "אפרת" חוויה הפוכה: "נכנסתי להריון בגיל 22 ממישהו שאהבתי, אבל המשפחות שלנו לא רצו שנהיה יחד. לא ידענו איפה לגור. אמרתי שנעשה הפלה. בת דודה שלי אמרה לי לפנות ל'אפרת'. מתנדבת שלהם היתה עדינה ומתוקה ולא הפעילה לחץ. היא אמרה לי, קודם כל תחליטי אם את רוצה את הילד. בסוף אנחנו ביחד, ונגור אצל אמא שלי, ו'אפרת' יתנו לנו טיטולים לשנתיים, מטרנה, עזרה במיטה, סל-קל, ביגוד והמון דברים, יש לי רשימה מסודרת.

המתנדבת אפילו היתה בסקירה המוקדמת של ההיריון, הצטרפה אלי. הם עזרו לי להחליט את ההחלטה הנכונה, ובשבוע קריטי שבו ביקשתי מהם הניח לי הם הניחו, לא הציקו לי. בעיני ילד זה מתנה, בעלי ואני קיבלנו מתנה, זו תהיה בת".

ורותי תדהר מ"אפרת" סיכמה: "אם הבת שלי תיכנס להריון אתן לה את כל האופציות והיא זו שתחליט. אם היא תחליט לגדל אותו אתן לה את כל התמיכה, אבל ההחלטה היא שלה".

ערך: אסף נבו