איזה חומר מעביר בכם צמרמורת? התחושה של חול הים בין אצבעותיכם? אולי מרקם הקמח או הפתקית שמוצמדת לגב החולצה? כנראה שיש לזה קשר לאופן בו חשפו אתכם לחומרים שונים כשהייתם תינוקות.



התופעות הללו, שמוכרות להרבה מאיתנו, מוגדרות כקשיים או עיכובים במערכת הטקטילית. מדובר במערכת האחראית על המגע, חוש המישוש.

העור שלנו מכיל קולטנים בכמות ובצפיפות משתנה. ישנם כמובן איברים בגוף שהם רגישים יותר מהאחרים, כמו כפות הרגליים, כפות הידיים, השפתיים, הלשון ועוד. הקולטנים אחראיים על העברת מידע תחושתי למוח, מידע כמו מגע, לחץ, מרקם, טמפרטורה, כאב, ובהתאם מתקבלת תגובה. דמיינו את התחושה ולאחר מכן את התגובה שלכם אחרי שדרכתם על הלגו של הילד.
 

מחקרים רבים הוכיחו שמגע וחשיפה למרקמים שונים תורמים לבניית המערכת החיסונית, מפתחים ומחזקים את התינוק מבחינה מוטורית, התנהגותית, חושית, מפחיתים את רמת החרדה ועוד. כיום, יצרני הצעצועים מייצרים אותם כך שיהיו בכל צעצוע לפחות שני מרקמים שונים. הם מבינים את חשיבות החשיפה למרקמים מגוונים ואת הקשר בינה לבין התפתחותו התקינה של התינוק שלכם.
 
איך חושפים את התינוק בחורף, כשעורו מכוסה?

גם כשקר בחוץ והתינוק לובש ארבע שכבות, אל תתעצלו. תמיד ישנה דרך לעבוד איתם על חוש המישוש. ובינינו, החורף בישראל זה לא כמו החורף בסיביר. 

חממו את החדר, לבשו משהו נעים וקליל (שלא יהיה לכם חם מדי), שימו מוזיקה רגועה ונעימה שאתם אוהבים, הכינו סלסלה עם מרקמים שונים, כמו חיתול בד, ספוג, מברשת שיניים חדשה, נוצה, ליפה, מטפחת קלה או משחק פלסטיק קשיח ובעצם, כל העולה על דמיונכם.
 
את החפצים הללו העבירו על גופו של התינוק, לאט ובעדינות. בנוסף, צרו קשר עין, חייכו והסבירו לקטנצ'יק מה אתם עושים.
 
חשפו אותו גם לסוגי מגע שונים. ליטוף, חיבוק, עיסוי, ציפורניים (בעדינות רבה), מעיכות, טפיחות, שפשופים גם כן יעשו את העבודה. 
 
אל תהיו מגוננים

בשלב מסוים התינוק יתחיל למשש חפצים, יכניס לפה את ידיו, את רגליו, משחקים, יתחיל לאכול בעזרת ידיו ויטעם מרקמים שונים (טחון, טחון גס, חתיכות). הוא יתחיל לזחול וללכת וגם זה יהיה על מרקמים שונים כמו: רצפה, חול, דשא, עלים ובהמשך הוא ישחק עם דבק, צבעים, פלסטלינה ועוד.
 
אם אתם לא תחששו לחשוף את הילד למרקמים שונים, כשיגדל, הוא לא יירתע מהם. חשיפה מאוזנת ונכונה לסוגי מגע שונים מלידה יכולה לאזן ולמנוע קשיים עתידיים.
רקפת וורמסר היא מדריכה מוסמכת להתפתחות ולעיסוי תינוקות