בני בן ה־14 התעורר השבוע בבוקר ולא הצליח לפקוח את העיניים כי האור שחדר מבעד לחלון הפריע לו. הוא נבדק אצל רופא עיניים וגם אצל נוירולוג, והם לא מצאו את הסיבה לכך. אמרו שהכל תקין, אבל שאם יהיו לו הקאות או כאבי ראש, הוא יצטרך לחזור לטיפול. כרגע אין לו הקאות או כאבים, אבל הוא עדיין מתקשה לפקוח את עיניו ונשאר בבית, משחק מול המחשב כל היום. מה עושים במקרה כזה?


"מדובר בתופעה ידועה שנקראת פוטופוביה (רגישות לאור), ובדרך כלל זה מלווה בכאבי ראש, בהתקף מיגרנה או בהשפעה של תרופות מסוימות. אני מכיר היטב את התופעה, אך זו הפעם הראשונה שאני שומע עליה אצל ילדים בגיל  14. עם זאת, כשיש פוטופוביה מאוד קשה לשבת מול מחשב וזה אומר דרשני, כי למסך מחשב יש קרינת אור חזקה יותר ובוהקת יותר מאור יום רגיל. אם זה לא עובר בעוד כיומיים, הייתי ממליץ ללכת לבדיקה נוספת של נוירולוג, כי לא מדובר בתלונה אופיינית לנערים בני 14".



"לכן אני חושב שקודם כל צריך לשלול משהו גופני ולערוך לו בדיקת עיניים כולל לחץ תוך־עיני. מדובר בבדיקה שמתבצעת על ידי מכשיר שנקרא מנורת סדק. מושיבים אותו בתוך המכשיר, הרופא מרדים לו את העין, ועם אור כחול הוא לוחץ לו על הקרנית (ללא כל כאב) ובודק את הלחץ. אם רופא עיניים בודק ושולל כל בעיה, כדאי לחזור לבדיקה נוספת אצל נוירולוג, ואם גם שם מתברר שהכל בסדר, צריך לקחת בחשבון שאולי מדובר במצב רגשי שקשור ללחץ או למתח נפשי כלשהו".



"אני חוזר ואומר שאם הילד מסוגל לשבת מול מחשב כל היום, אז כנראה שלא מדובר בפוטופוביה וברגישות ממשית לאור, אחרת הוא היה משתגע מקרינת האור של המסך. ייתכן שהוא במצוקה רגשית, אולי יש דברים שהוא לא רוצה לראות או שקרה משהו בבית הספר. זה לא בהכרח אומר שהוא עושה הצגה. לפעמים משהו רגשי יכול להתבטא בסימפטום הפיזי, בלי שהוא מודע לכך. בכל אופן אני ממליץ על בדיקה נוספת בעוד כיומיים כדי להיות רגועים".


 


אני בת 28 ונוטלת כדור ציפרלקס 15 מ"ג וכדור אחד של קלונקס 0.5 מ"ג. בזמן האחרון אני שוכחת דברים והזיכרון שלי על הפנים. לפעמים אני הולכת לחדר ושוכחת מה רציתי לעשות. האם יש קשר בין התרופות לבעיה בזיכרון?


"אכן, יש קשר בין הדברים. קלונקס יכול לפגוע בזיכרון, אבל לא לגרום לנזק לטווח ארוך אלא רק בזמן שנוטלים אותו בחלק מהמטופלים בלבד. כאשר תפסיקי ליטול אותו, הזיכרון יחזור. הקלונקס אופייני לו שיגרום לעייפות ואף לבלבול, כי הוא מרגיע ומטשטש. אני מתאר לעצמי שאם את צריכה ליטול קלונקס ביחד עם ציפרלקס, זה נובע מכך שאת נמצאת במתח נפשי. ייתכן שגם המתח שבו את נמצאת גורם לשכחה. אבל לא מדובר פה בהפרעה בזיכרון, אלא בהפרעה בריכוז, כי אחר כך את נזכרת במה ששכחת. לפעמים גם השילוב של שני הכדורים יחד יכול לגרום לבעיות ולבלבול בזיכרון, למרות שבאופן כללי אף אחד מהם לא גורם לנזק ישיר לזיכרון".


 


אני בן 54 ובשנה האחרונה אני סובל מנפיחות בקרסוליים. בחודשים האחרונים הנפיחות גברה, ואני מרגיש כאבים עזים ולא יכול לדרוך על כף הרגל. עברתי בדיקת דופלר ורידים, ומתברר שיש לי סתימה, והרופא לכלי דם המליץ לי על ניתוח. הבנתי שיש מספר סוגים שונים של ניתוחים, ורציתי לדעת איזה ניתוח הכי מומלץ לי לעשות.


"צריך לראות אם מדובר בסתימה בוורידים החיצוניים או בוורידים העמוקים ואם מדובר בסתימה חלקית או היצרות, כי טיפול בוורידים שטחיים שונה לגמרי מטיפול בוורידים עמוקים. בוורידים שטחיים מדובר במחלת השסתומים של הוורידים ובמקרה כזה ניתן לעשות טיפולים בלייזר, בקצף ובאולטרסאונד. ברוב השיטות האלה למעשה סותמים את כלי הדם הוורידיים על ידי טמפרטורה גבוהה, כך שהם 'נשרפים' ואז נוצרים לאט־לאט כלי דם חדשים. לפני שמחליטים על סוג הניתוח, אני מציע לך ללכת לייעוץ רפואי נוסף ולשמוע דעה נוספת. הרופא יראה אם מדובר בסתימה בוורידים עמוקים או בוורידים השטחיים, ולפי זה יחליט על סוג הטיפול המתאים". 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"