לחץ נפשי מעלה אצל אנשים מבוגרים את הסיכון למחלת האלצהיימר. כך עולה ממחקר שפורסם בתחילת השבוע בכתב העת Alzheimer Disease & Associated Disorders. חוקרים ממכון אלברט איינשטיין וממרכז מונטפיורי, שניהם בניו יורק, מצאו קשר בין לחץ נפשי כרוני ובעיות קוגניטיביות (Amnesic mild cognitive impairment) שבאים לידי ביטוי באובדן זיכרון המוביל לאלצהיימר. 



הנתונים נאספו מ־507 אנשים בני 70 ומעלה מאזור הברונקס, ניו יורק, שנרשמו למחקר של הגיל הבוגר במכון איינשטיין. הנחקרים עברו הערכה שנתית שכללה בדיקות נוירולוגיות, מבחנים פסיכולוגיים, היסטוריה רפואית, תיעוד פעילויות יומיומיות ודיווחים שלהם או של המטפלים בהם על בעיות בתפקוד של הזיכרון ובתחום הקוגניציה.



החל משנת 2005 החל מכון איינשטיין לבדוק את החשיפה של אנשים אלה ללחץ נפשי תוך שימוש בסולם לבדיקת לחץ הכולל 14 מדדים למתח נפשי מאירועי חיים שנחוו בעבר וללחץ ודאגה מאירועים הצפויים בעתיד. לאיש מהנבדקים לא היו בעיות זיכרון או דמנציה בתחילת המחקר. הם נבדקו אחת לשנה במשך 3.6 שנים בממוצע. מהמחקר עלה שככל שרמת הלחץ הנפשי אצל הנבדקים הייתה גבוהה יותר, כך הם לקו באופן מובהק ביותר בעיות בזיכרון. מסקנת החוקרים היא שטיפולים נפשיים ותרופתיים להפחתת מתח ולחץ בגיל המבוגר עשויים להפחית את שיעורי האלצהיימר.



מחקר דני חדש שפורסם במגזין Medical News Today מצביע על קשר בין צריכה של שתיים עד שלוש כוסות של משקה אלכוהולי ביום לירידה של עד 77% בתמותת חולי אלצהיימר ודמנציה בשלבים הראשונים של המחלה. חוקרים ניתחו את הנתונים ממחקר זה, שנעשה על חולי דמנציה ואלצהיימר בשלבים הראשונים של המחלה. 17% מהם שתו שתיים עד שלוש כוסות אלכוהול ביום, 8% לא שתו כלל, 71% שתו כוס אלכוהול אחת או פחות ביום, ו־4% שתו יותר משלוש כוסות ביום. בתקופת המעקב אחרי החולים נפטרו כ־17% מתוכם. נמצא שאלה ששתו שתיים עד שלוש כוסות אלכוהול ביום היו בסיכון מופחת של 77% למות, לעומת אלה ששתו כוס אחת או פחות ביום.



"התוצאות של המחקר שלנו מצביעות על כך שיש קשר חיובי בין צריכה מתונה של אלכוהול לבין ירידה בתמותה בקרב חולי אלצהיימר", מציינים החוקרים, "עם זאת, אנחנו מנועים מלקבוע עמדה בעד או נגד צריכת אלכוהול בקרב חולי אלצהיימר, ונדרש מחקר נוסף לתצפית שערכנו".