"אין אונות היא אינדיקטור לקיומם של בעיות בריאותיות נוספות אצל הגבר", כך אומר ל"מעריב אונליין" ד"ר רן כץ, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי זיו. "כשכלי דם חולים בלב, במוח, בגפיים ובאברים אחרים, הם גם חולים באגן ובפין. שם אנחנו עדים לקיומה של בעיה בכלי הדם בשלב מוקדם. כשמגיע אדם לרופא המשפחה עם קושי בזקפה, כאילו הוא אומר לרופא: 'מתחילים להיסתם לי כלי דם בגוף'. ההסבר לכך, הוא שכלי הדם בפין הם דקים, לכן, סביר שבעיה שבכלי הדם בגוף, תבוא לידי ביטוי קודם בכלי דם שבאזור הפין", עוד הוסיף כץ שרוב מקרי האימפוטנציה נובעים מבעיות פיזיות ולא מבעיות נפשיות כפי שרבים סבורים.



הזקפה בגבר מושגת על ידי זרימת דם ערה באגן ומילוי מהיר של הפין בדם בלחץ גבוה. הפיקוח על זרימת הדם נעשה על ידי מערכת העצבים. העצבים מאותתים לכלי הדם להיפתח ולהתכווץ בהתאם ומווסתים את זרימת הדם באגן. טסטוסטרון, הורמון המין הזכרי, אחראי על הדחף המיני, ועל יכולתם של כלי הדם באגן לעבור הרפיה מהירה ולאפשר זרימת דם גבוהה. בעבודות מחקריות, נמצא שרמות גבוהות של סוכר בדם, משבשות את יכולת כלי הדם להיפתח ולהזרים דם כיאות. כמו כן, סוכרת ממושכת גורמת לשיבוש בתפקוד מערכת העצבים וכרוכה בירידה ברמת הטסטוסטרון. השמנת יתר, בעיקר השמנה בטנית בגברים, גורמת לירידה ברמת הטסטוסטרון, ירידה בדחף המיני, נטייה להחמרת הסוכרת וחוזר חלילה. כלל התופעות שתוארו כאן נקראות "התסמונת המטבולית", תשלובת נפוצה בגברים אשר הפכה להיות המגפה של המאה ה-21: השמנת יתר, יתר לחץ דם ורמות סוכר גבוהות. תופעות אלו מלוות בנטייה לירידה ברמת הטסטוסטרון וקשיים בתפקוד המיני.



ד', בן 35, הגיע לפני מספר חודשים למרפאתו של ד"ר רן כץ כשהוא מודאג ומוטרד. האיש, נשוי ואב לשניים, חש במהלך השנה האחרונה שתפקודו המיני הולך ומדרדר. יכולתו להגיע לזקפה ולקיים יחסי מין הלכה ופחתה. ד' ציין שתמיד היה בריא, אך מאז ומתמיד סבל מעודף משקל, עקב חיבה יתרה לאוכל טוב, וכי פעילות גופנית לא הייתה הצד החזק שלו, אך תפקודו המיני היה תקין. בדיקה מהירה במרפאה העלתה שהוא סובל מיתר לחץ דם, ובבדיקות דם נמצא שהוא סובל מרמות סוכר גבוהות מעל הנורמה, כולסטרול מוגבר וכן ערכים גבוליים של רמת הטסטוסטרון, ההורמון הזכרי. לאחר שהתברר מצבו הוא הופנה לדיאטנית ומאמן כושר. לאחר מספר חודשים של תזונה משופרת ופעילות גופנית השיל ד' כשמונה קילוגרמים ממשקלו, לחץ הדם, הכולסטרול והסוכר נסוגו ללא צורך בטיפול תרופתי, ותפקודו המיני השתקם לחלוטין.



"למרות שרבים חושבים שעיקר הבעיה של אין אונות היא נפשית זו טעות. למעלה משמונים אחוז מהמקרים נובעים מבעיה פיזית" מדגיש כץ. "התגברה ההבנה לתהליכי מחלה רבים הפוגעים בתפקודו המיני של הגבר: עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנה ושומנים מוגברים בדם הינם רק חלק מגורמי הסיכון המובילים לפגיעה בתפקוד המיני, אך במקביל גם לתחלואת הלב וכלי הדם". ד"ר כץ יישא דברים לגבי האפשרות לזהות מחלות אצל גברים שמופיעה אצלם על אין אונות בכנס ה-20 לסוכרת נעורים של מרכז בריינין לסוכרת נעורים במרכז הרפואי זיו, שיתקיים בפקולטה לרפואה בצפת ביום ראשון 13.12.