מה היא שפעת החזירים? והאם כדאי להתחסן נגדה?

"שפעת החזירים היא שפעת רגילה שפעם קראו לה שפעת החזירים, אבל היום אנחנו יודעים שמדובר באותם וירוסים. לכן, וירוס השפעת שיש לכולנו הוא וירוס שפעת החזירים, כי אין שתי מחלות שפעת שונות, אלא מדובר באותה שפעת. החיסונים שאנחנו נותנים היום הם חיסונים נגד אותם וירוסים. כלומר, כל מי שמחוסן, מטבע הדברים מחוסן נגד סוגי הווירוסים שקיימים, כולל הווירוסים של מה שפעם נקרא שפעת החזירים.

"בכל שנה מתים מספר אנשים משפעת, בעיקר אנשים עם מחלות רקע ואנשים עם מערכת חיסון לקויה. אנחנו ממליצים לכולם, עם דגש על ילדים קטנים מגיל חצי שנה ומעלה, נשים בהריון, קשישים ואנשים החולים במחלות כרוניות, לקבל חיסון נגד שפעת. אני בעצמי קיבלתי חיסון נגד שפעת לפני כחודש. החיסון למבוגרים מורכב מווירוס מומת, שלא יכול להדביק. משתמשים בקליפה של הווירוס וממנה יוצרים את החיסון. לכן, וירוס מת לא יכול להדביק.

"לפעמים יש ריאקציה של יום־יומיים עם תחושה לא טובה אבל זאת לא מחלת השפעת. אני חוזר ומדגיש, כי לפעמים אנשים אומרים שהם חלו לאחר שקיבלו את החיסון, וזאת טעות – זה לא מהחיסון. החיסון משפיע עלינו רק לאחר שלושה שבועות מיום קבלתו, ואותם אנשים שחלו כנראה נדבקו בווירוס קודם לכן, כאשר החיסון עוד לא הספיק לפעול".
מה ההבדל בין בדיקת ממוגרפיה ובדיקת MRI? אני מאוד מבולבלת היות שהדעות חלוקות בנושא הזה. אני בת 50 ועושה ממוגרפיה במשך כמה שנים, ורציתי לדעת האם הקרינה מאוד גבוהה. אם יש לי יכולת כספית, האם עדיף לי לעשות MRI?

"ממוגרפיה היא בדיקה טובה שנותנת לנו ממצאים טובים, ולפעמים אנחנו משלימים אותה באמצעות בדיקת אולטרסאונד, כי השילוב של ממוגרפיה עם אולטרסאונד נותן לנו תוצאות מאוד טובות. MRI היא בדיקה מצוינת אבל לפעמים היא גם יכולה לבלבל, כי אנחנו רואים צל הרים כהרים. בנוסף, יש להחשיב את גיל הנבדקות, כי ככל שהנשים יותר מבוגרות, הממוגרפיה יותר טובה, כי לפעמים יש שד סמיך ולפעמים יש שד לא סמיך.

"אצל נשים צעירות השד הוא עוד סמיך ויש בו עוד הרבה הורמונים והרבה בלוטות, אז אפשר לטעות לפעמים. לכן, בדרך כלל הבדיקה הרוטינית היא מגיל 55 ומעלה, וכפי שאמרתי, הבדיקה המושלמת היא שילוב של ממוגרפיה ואולטרסאונד ביחד. בנוגע לרמת הקרינה בממוגרפיה – הנטייה היום היא לעשות את הבדיקה רק פעם בשנתיים, כי אנחנו יודעים שיש כמות של קרינה מסוימת בממוגרפיה, אבל מצד שני, אם היית בחורה בת 20 הייתי אומר לך שבמשך השנים הכמות של הקרינה יכולה להצטבר, אבל בגיל 50? לחשוב שיהיה לך סרטן בגלל קרינה שהצטברה במהלך 40 השנים הבאות זה לא ממש הגיוני, וזה לא החישוב הנכון, כי אין צורך לפחד מכמות הקרינה של ממוגרפיה שעושים פעם בשנה או בשנתיים".

בעבר דיברת על סגולות היין וכמה חשוב לשתות ממנו מדי פעם, אבל עכשיו שמעתי את ד"ר אולגה רז שאמרה בתוכניתה ששתיית יין אינה טובה ואינה בריאה, וכעת אני מבולבלת לגמרי. מהי האמת?
"חשוב לי להדגיש – רפואה אינה דבר מדויק. יש גישות שונות ברפואה, וכל מה שד"ר רז אמרה על המיתוסים של היין ועל הקלוריות הרבות, על ההשמנה ועוד – כל הדברים האלה הם נכונים. אך לגבי הכמות וסוגיית הבריאות של היין, אני חולק על דעתה. ארגון רופאי הלב האמריקאי ממליץ בפירוש על כוס אחת של יין אדום ביום.

"כשאני אומר כוס אחת אני לא מתכוון לכוס תה שמלאה עד הסוף, אלא כוסית של יין עם מנה שמכילה בין 80 ל־100 מ"ל, לא יותר. הארגון האמריקאי מדגיש ומוסיף שגבר יכול לשתות שתי כוסות של אלכוהול ביום אבל לאישה עדיף רק מנה אחת. שימו לב: מה שחשוב לדעת לגבי יין הוא דבר אחד – בכמות המומלצת, שהיא כוס אחת של 80 מ"ל של יין אדום לאישה או כוס של יין אדום לגבר, זוהי כמות בריאה. היא מכילה פיטוכימיקלים, ומכילה חומר שנקרא רסברטרול, שהוכח כחומר אנטי־אוקסידנט טוב וגם מאריך חיים, וכן היין מכיל עוד מיני חומרים טובים אחרים. אבל כמות מעל הכמות המומלצת עושה בדיוק את ההפך. כלומר, כמות קטנה עושה טוב, וכמות גדולה עושה רע. לכן, אם תשאלו אותי – שתו כוס יין אחת ביום, לא יותר, ותהיו בריאים עד 120". ד