בעל זבוב: עיכוב בהעברת תקציב לפרויקט הדברה אקולוגית שמבצע משרד החקלאות בפירות ובירקות, מאיים על המשך קיומו. משמעות הדבר היא חזרה לריסוס הזרחני המזיק מן העבר, שאומנם קוטל את זבוב פירות הים־תיכוני הקטלני, אבל הוא מסוכן לא פחות גם לבני אדם.



בעבר השתמשו בחומרים זרחניים רעילים לאדם, להדברת זבוב הפירות הים־תיכוני. לכן פותחה ב־2010 טכנולוגיה ידידותית של מלכודות שמושכות את נקבות הזבוב. יש חמש סוגי מלכודות כאלה שבהן יש פיתיון לנקבות, שחושבות שיש בתוכן מזון.



יעילות המלכודות אינה מוחלטת ומוערכת ב־80% בלבד. כדי שהיעילות תהיה מספקת, נדרשת היערכות אזורית של כל החקלאים, כאשר יש לדאוג שהם יהיו מתוזמנים לגבי העיתוי של לכידת זבובים בו זמנית.



לפיכך, התקציב הנדרש, מנותב לטובת כוח אדם למיזם הזה. בלעדיו, אפקטיביות המלכודות אינה מספקת והזבוב תוקף באגרסיביות את הפירות.


מדובר בתוספת של 1.65 מיליון שקלים להמשך הפרויקט, והרחבתו ב־20 אלף דונם נוספים ב־2016. המיזם פועל כיום בכ־97 אלף דונמים של מטעי פירות, המהווים כ־45% מכלל השטחים החקלאיים המיועדים ליישום בפרויקט. בשטחים הללו מבוצעת הדברת הזבוב באמצעות מלכודות מיוחדות וללא שימוש בריסוסים.



יוסי הלפרין, מנהל פרויקט זבוב הפירות הים־תיכוני בענף הפירות במועצת הצמחים, סבור שכדי שישתלם לכלל המגדלים בארץ להצטרף לממשק ההדברה הידידותי, יש לדאוג לתוכנית לטווח ארוך ולסיוע במימונה על ידי המדינה. "עלות ההדברה הידידותית של זבוב הפירות, המוכרת על ידי משרד החקלאות, עומדת על 330 שקלים לדונם, למרות שלעתים העלות מגיעה ל־400 שקלים לדונם. תמיכת המשרד לחקלאים עומדת על 25% שהם 82.5 שקלים לדונם. שאר עלות הפרויקט ממומנת ישירות על ידי חקלאים. כדי לגייס חקלאים נוספים להצטרף לפרויקט ולשמר את הקיימים, יש לדאוג להמשך המימון ולהגדלתו בצורה הדרגתית. ביקשנו ממשרדי הממשלה תוספת לתקציב 2016־2017 בסך 1.65 מיליון שקלים, כדי להגדיל את שטחי המיזם ב־20 אלף דונם שכוללים שטחים בהיקף של עשרת אלפים דונם מטעי פרי בגליל וברמת הגולן, ועוד כעשרת אלפים דונם במרכז ובדרום הארץ. עלותו של הפרויקט בטלה בשישים בהשוואה לחשיבותו".



ד"ר מרים זילברשטיין, אחראית הגנת הצומח במועצת הצמחים ומנהלת מקצועית במיזם הזבוב, מבהירה כי "הדברה של זבוב הפירות הים תיכוני בטכנולוגיות ידידותיות מחייבת ניהול ממשק אזורי להגנת הצומח, זאת מאחר ולא ניתן למנוע את מעבר המזיק מחלקה אחת לשנייה. מספיקה חלקה אחת שאינה מוגנת על מנת לפגוע בכלל החלקות ובכלל היבול".



בגליל וברמת הגולן, היקף השטחים שעברו להדברת המלכודות עלה מ־18,000 דונם בשנת 2011 עד לכ־70 אלף דונם בשנת 2015.