אנשים שחיים ליד פאב ומבקרים בו לעתים קרובות, נוטים להיות מאושרים יותר, יש להם יותר חברים והם אף שותים בצורה מתונה יותר מאחרים.



אל המסקנות הללו הגיע צוות חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה מרובת הפאבים. מהמחקר התברר שאנשים שחיים ליד פאב ומבקרים בו בקביעות - שמחים בצורה משמעותית יותר מאנשים אחרים. המחקר מבחין בין ביקור בפאב שכונתי קטן לבין ביקור במקומות אחרים כמו מועדונים או בתי קפה.



הלקוחות הקבועים באותם פאבים מאופיינים באופן מובהק בכך שיש להם יותר חברים והם חווים שביעות רצון גדולה יותר מחייהם. הם גם שותים בצורה מתונה יותר מיתר האנשים.



יתרה מזו, בפאבים השכונתיים המבקרים נוטים יותר לאינטראקציות של פנים אל פנים יותר מאשר במקומות גדולים יותר. כמו כן, נמצא שהמיומנויות החברתיות משתפרות לאחר כוס בירה אחת.



פרופסור רובין דנבר ממובילי המחקר באוניברסיטת אוקספורד, הרחיב: “חברות וחיי קהילה הם הגורמים החשובים ביותר לבריאות ולאיכות חיים. עם זאת, יצירת קשרי חברות ושמירה עליהם היא משהו שיש לתחזק ולקיים פנים אל פנים. העולם הדיגיטלי איננו מהווה תחליף לתקשורת זו".



"לאור העובדה", מציין פרופסור דנבר, "שחיינו החברתיים נוטים יותר ויותר להיות אונליין מאשר פנים אל פנים, מקומות מפגש רגועים שבהם אנשים פוגשים חברים ותיקים ויוצרים קשרי חברות חדשים נעשים חשובים יותר”.



איריס אינגבר־פסקין, דיאטנית קלינית שאינה קשורה למחקר, נידבה את גרסתה לגבי הממצא שלפיו צריכה מתונה של אלכוהול מיטיבה עם השותה. “זה ידוע שאלכוהול ובירה במינונים מתונים משפיעים על מצב הרוח, מביאים לתחושת אופוריה, מגבירים תעוזה חברתית ומסירים עכבות. אלכוהול פועל על מערכת האופיואידיים - משפחת חומרים דוגמת האופיום המפחיתים תחושת כאב ומביאים לרוגע. כמו כן, האלכוהול מגביר את שחרור הסרוטונין במערכת העצבים. סרוטונין הוא הורמון שמשפיע על מצב הרוח, על כאב, על אכילה ועל התנהגויות אחרות. על בסיס פעילותו, פותחו התרופות נוגדות הדיכאון דוגמת פרוזאק וסרוקסט, המעלות את ריכוזו באזורים שונים במערכת העצבים”.



סער גבע, מנהל פאב "סימטה" בתל אביב, מסכים כצפוי. “גם פאב וגם בית קפה הם סביבה יותר משוחררת, בעיקר כשהמקום עם אווירה משפחתית. נוצרת אינטראקציה בין אנשים וזה יוצר חברויות חדשות וגם פריקה של רגשות ותחושות, שיחות והיכרות וחיוכים. אלה מקומות של חיוכים. בן אדם, כשהוא עם הטלפון הנייד והמחשב בבית, בקושי נחשף לאינטראקציות כאלה. אלכוהול במידה נכונה מקרב לבבות”.