מתי לדעתך צריך לקחת ספירולינה ושמן קוקוס? והאם בכלל צריך לקחת אותם כתוסף תזונה?


"אני בעצמי לא לוקח ספירולינה ולא צורך שמן קוקוס, ויש הרבה אנשים שכלל לא יודעים על מה מדובר. ספירולינה זאת אצה שמקורה ביפן ומגדלים אותה כיום גם בארץ, באזור אילת או באזור שדה בוקר. הספירולינה היא אצה מיקרוסקופית כחולה־ירוקה שגדלה במים מתוקים, צורתה כמקלונים ספירליים מיקרוסקופיים, ומכאן שמה. יש סוגים רבים של ספירולינות, הן מכילות חלבונים, ויטמינים ומינרלים. העניין הוא שמינרלים וויטמינים הם מינרלים וויטמינים, ולא משנה כל כך אם הם באים מספירולינה או אם הם מגיעים ממוצרים אחרים. למשל, כשאתה מקבל אסקורביק אסיד, אתה מקבל תוסף של ויטמין C, ולא משנה אם האסקורביק אסיד הגיע מצמח או מהמעבדה שמייצרת בדיוק את אותו החומר שהצמח מפיק, ואני יודע שיש נטורופתים ומדענים שחולקים על דעתי. אם אתה צריך לקחת ויטמינים ומינרלים, אפשר לקבל אותם מכדורים פשוטים. יש כיום חברות תרופות שמייצרות ויטמינים ומינרלים באיכות מעולה, ולפי מה שכתוב בעלון לצרכן, אתה יכול לדעת בדיוק את הכמויות שאתה מכניס לגוף. לעומת זאת, כשאתה מקבל את המינרלים והוויטמינים מצמחים, אתה לא תמיד יכול לדעת אם הספירולינה גודלה במים יותר חמים או במים יותר קרים וכדומה. לכן, אם אתה רוצה ללכת על תוספים ממקור צמחי, בבקשה, השאלה החשובה היא האם אתה בכלל צריך ויטמינים ומינרלים? ולמה דווקא ספירולינה ושמן קוקוס? יש הרי יותר מ־1,400 ויטמינים ומינרלים נוספים. בנוגע לשמן קוקוס, כאן מדובר בחומצת שומן שהיא לא חפה מכל סיכון. כלומר, זאת חומצה שומן רוויה והיא מצוינת עבור מסז' בבטן לנשים בהריון. מדובר בשומן מסוג השומנים המתקשים, כלומר שומן שמתקשה ב־24 מעלות, שלא מכיל בתוכו חומצות שומן חיוניות. לכן מדובר בסוג


השומנים שלא ממש מומלצים לצריכה, בדיוק כמו מרגרינה וחמאה, כי אלו שומנים שבטמפרטורה קרירה הופכים להיות קשים. אני ממליץ לך לצרוך במקום זאת שמן זית שעליו ועל ערכיו הבריאותיים אין כל חולק. לא יצא לי לראות שום מחקר רציני, ואם יש אשמח שתאירו את עיני, שמציג את התכונות המעולות של שמן קוקוס, למעט פרסומות מרובות באינטרנט, שמהללות את סגולות השמן לאנשים שחולים באלצהיימר ובמחלות אחרות, ללא כל מחקר או תיעוד רציני, סיפור שלדעתי הוא דמיוני. כלומר, אני מאוד חשדן לגבי סגולות של חומצות שומן שהן לא חומצות שומן בריאות. שומן קוקוס הוא אומנם שומן צמחי, אבל שומן רווי ושמתקשה. הוא טעים מאוד, ולכן אין בעיה להוסיף כפית ממנו לבישול של אוכל תאילנדי, אבל לקחת שמן קוקוס ולהתחיל לאכול אותו באופן קבוע, ממש לא מומלץ לדעתי".



איזה טיפול אלטרנטיבי מומלץ ללחץ נפשי המתבטא בלחץ דם גבוה? והאם ביו פידבק או דיקור יכולים לעזור?


"דיקור בפירוש יכול לעזור במצב של לחץ נפשי וגם טכניקות של מדיטציות והרפיות למיניהן. אבל אני לא מתכוון למדיטציה טרנסנדנטלית או לכל מיני שיטות הודיות, אלא לטכניקה שניתן ללמוד אצל פסיכולוג שבה ניתן להגיע להרפיה, כי הרפיה היא סוג של מדיטציה. מדובר במצב שבו צריך לשכב בשקט, להחליט במוח שאני רוצה להירגע, להכניס אוויר דרך האף, להוציא אותו דרך הפה ולהתרכז בנשימה. כלומר לדמיין איך אני עוקב אחר החלקיקים של האוויר, ואפילו בצורה הציורית ביותר – אחרי האטומים של האוויר, איך הם נכנסים דרך האף, איך הם יורדים בקנה הנשימה ונכנסים לבועיות של הריאות, איך שהם מתחלפים שם ואיך ה־CO2 יוצא החוצה דרך הפה. כלומר לקחת תרשים של הריאות, לראות איך הן נראות מבפנים ולנסות בדמיון להכניס את האוויר דרך האף, לנשום נשימה עמוקה, ולהוציא אותו דרך הפה, ולומר לעצמכם שעם כל נשימה של אוויר, נכנס שקט ורגיעה, ועם כל הוצאה של האוויר החוצה יוצא המתח, יוצא הלחץ וכל הסטרס. זאת צורה של הרפיה מאוד טובה, סוג של מדיטציה עצמית, שלפעמים אף גורמת להירדם תוך כדי וזה מצוין. אפשר לעשות זאת באופן קבוע לפני השינה, ובכך לשפר את איכות השינה וגם להירגע, כי לפעמים אנחנו ישנים באופן לא רגוע בלילה. זוהי שיטה שאני מציע כטיפול אלטרנטיבי ללחץ נפשי. דבר נוסף ויעיל הוא תרגול של יוגה או של טאי צ'י, שמאזן את האנרגיות בגוף. גם פעילות גופנית יעילה מאוד כטיפול אלטרנטיבי ללחץ נפשי. פעילות גופנית מורידה לחץ נפשי על ידי כך שהיא משחררת חומרים אנדורפינים טבעיים ועל ידי כך גם יעילה להורדת לחץ הדם. כלומר היא גם עוזרת להרפיה וגם להורדת לחץ דם. בנוסף, שיטת ביו פידבק יכולה לעזור בהורדת לחץ דם והרגעה, ואם יש עודף משקל, הורדה במשקל תשפר את המצב".



ערכה: הדס בארי



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"