הגברים בישראל הם במקום השני במדינות של ה-OECD בהישרדות של חמש שנים ומעלה מסרטן המעי הגס והחלחולת בשנים 2008-2013. הגברים הישראלים נמצאים במקום אחד אחרי הגברים מקוריאה בהישרדות מהמחלה. הנשים בישראל גם הן במקום גבוה בהישרדות מהמחלה: במקום הרביעי יחד עם קוריאה (ואחרי אוסטרליה, איסלנד ובלגיה)  מבחינת התמותה מהמחלה, ישראל נמצאת קרוב לממוצע ארצות ה-OECD. עם זאת, ישראל נמצאת במקום גבוה בהופעת הסרטן הזה, ביחס ליתר מדינות ה-OECD. כך עולה מדוח שפרסם המרכז לבקרת מחלות האמריקאי ה CDC ושל משרד הבריאות הישראלי, לרגל ציון חודש בינלאומי למודעות לסרטן המעי הגס. 
מה שמשפר את הגילוי המוקדם של פוליפים ואת מניעת התפשטות המחלה בקרב נבדקים בקולונוסקופיה בישראל, הוא בין היתר מכשיר פיתוח כחול לבן שמשפר גילוי פוליפים במעיים בעת בדיקת הקולנוסקופיה. את המכשיר פיתחה חברה ישראלית בשם סמארט מערכות רפואיות ונעשה בו כבר שימוש במספר בתי חולים בארץ ועולם. בעת הבדיקה במכשיר החדש, מוחדר בלון מיוחד ורך, שאינו מרוגש על ידי הנבדק, שמשטח את הקפלים במעי ובכך חושף עד פי שניים פוליפים מאשר בבדיקות שהיו ללא מכשיר זה, בעיקר כאלה שמסתתרים בין הקפלים של המעי.

סרטן המעי הגס והחלחולת, הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם גיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי או מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות וגם התנהגויות בריאותיות מסויימות (השמנה, אורחי חיים יושבני – sedentary, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון, וצריכת אלכוהול).

בישראל הוקמה בשנת 2005 תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, שמתבססת על בדיקות צואה לדם סמוי מגיל 50 עד גיל 74, אחת לשנה ועל בדיקת קולונוסקופיה במי שנמצאים בסיכון מוגבר למחלה. בדיקות אלה מאפשרות זיהוי והסרה של פוליפים מהמעי הגס והחלחולתם עוד לפני שהם מתקדמים לסרטן וגם גילוי מוקדם של נגעים סרטניים. התוצאה של התכנית היא שיפור ההישרדות של חולים והקטנה התמותה מהמחלה. שיעור המאובחנים בשלב המוקדם במחלה בישראל עלה מ-20% ל-33% בשני העשורים האחרונים כאשר יש עלייה דרמטית בהופעת הסרטן הזה בגילאים 75 ומעלה.  

על פי הדו"ח שפורסם עכשיו על ידי משרד הבריאות, בשני העשורים האחרונים חלה ירידה בהופעת סרטן המעי הגס והחלחולת ביהודים ועלייה בערבים, אולם בשנים האחרונות, חלה ירידה והתייצבות כללית, כאשר בצעירים בגילאי 20-49 אין עלייה כלל במשך השנים. שעורי תמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת בשנת 2013 גבוהה ביהודים בהשוואה לערבים וגבוהה בגברים בהשוואה לנשים. עיקר התמותה נצפה בגיל המבוגר כאשר מבחינת נתונים אלה ביהודים נצפתה ירידה בתמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת בשני העשורים האחרונים ואילו בערבים, התמותה מהמחלה, שהייתה במגמת עלייה מתונה עד אמצע שנות ה-2000 – התייצבה.
ד"ר שלמה לבקוביץ, יו"ר עמותת צו מניעה למניעת סרטן המעי והחלחולת אמר כי "כל יום מתים בישראל  5 אנשים מהסרטן הזה ו-10 מקבלים הודעה שחלו בו. רובם מעולם לא נבדקו. המחלה הזו קוטלת פי חמש מכל הרוגי תאונות הדרכים. הסרטן הזה ניתן למניעה בזיהוי מוקדם. לכו להבדק. אל תהמרו על חייכם", אמר.