רבים חלוקים בשאלה הנצחית "מה עובד" בעולם ההיכרויות. לרוב, השאלות בנושא מתבססות על אנקדוטות או השערות שקשורות להתנהגות אנושית. הפסיכולוג וירן סוואמי שחקר את סוגיית המשיכה בין המינים מציע גישה חדשה ביחס למשיכה רומנטית. הגישה של סוואמי גורסת כי אין "חוקי משיכה" בטוחים או אסטרטגיות מנצחות. לדבריו, הבנת "מדע המשיכה" יכול להצביע על דרכים לשיפור מערכות יחסים קיימות ולעזור ביצירת קשרים חדשים טובים.



אז מה בעצם יש למדע ההיכרויות לחדש לנו? קודם כל מתברר כי אחד הנתונים שיכולים לנבא הצלחה הוא קירבה פיזית. כ-50% מכלל היחסים הרומנטיים שנוצרים הם בין שני אנשים שחיים קרוב זה לזה. עוד נתון מעניין במחקר הוא שההיכרויות ברשת הפכו לדרך הנפוצה ביותר לפגוש בני ובנות זוג עתידיים, ומהווים כ-20% מההיכרויות ההטרוסקסואליות ולמעלה מ-60% מההיכרויות בין זוגות חד מיניים בארצות הברית.



על פי המחקר, המראה החיצוני עדיין נתפש כנושא חשוב להצלחת הקשר. אנשים אטרקטיביים באתרי ההיכרויות מקבלים יותר הזמנות לדייטים. עם זאת, חשיבותה של משיכה גופנית מתקיימת לזמן קצר ובשלב מתקדם יותר של הקשר תכונות אחרות, כמו אדיבות, חמימות, חוש הומור טוב והבנה - זוכות לחשיבות רבה ולהכרה.


קשים להשגה? זה לא יעזור

עוד נתון מעניין הוא שאנו אוהבים אנשים שאוהבים אותנו: כל היחסים הרומנטיים המוצלחים מבוססים על יחסי גומלין ושיתוף הדדי של מידע אינטימי עם מושא אהבתנו. ההחלטה מתי ואיך לחשוף מידע אינטימי לשותף הפוטנציאלי החדש, הוא חלק חשוב של כל מערכת יחסים ויכולה להיות הגורם המבדיל בין מערכת יחסים כנה, פתוחה ובריאה לבין מערכת יחסים סגורה, שקרית וחונקת. כמו כן לשחק את משחק "הקשה להשגה" לא באמת עובד, כיוון שזה עובד נגד עקרון ההדדיות.



ולבסוף, למרות מה שרבים חושבים, לעתים רחוקות מאוד קורה שהפכים נמשכים זה לזה. למעשה עשרות שנים של מחקרים הוכיחו כי קשר מצליח כששני אנשים תופסים את עצמם כמאוד דומים זה לזה. רוב מערכות היחסים נוצרות בין אנשים הדומים מבחינת גיל, מעמד חברתי, רקע תעסוקתי וכן הלאה. יותר חשוב מכך הוא הדמיון בערכים: כל דבר, החל מטעם מוזיקלי, דעה פוליטית ועד המזון האהוב עלינו.



אבל האם המידע הנ"ל יאפשר לנו לחזות אם מערכת היחסים הבאה תהיה יציבה? כנראה שלא. אחד הקשיים בתחזיות היא, שבדרך כלל במציאות מערכות יחסים מורכבות ולעיתים קרובות מסובכות. רצוי לזכור שיחסים יכולים להלחיץ ולגרום למתחים וכתוצאה מכך נתנהג בדרכים מוזרות.



לעיתים רבות אנשים נכנסים למערכות יחסים חדשות עם ה"מטען" האישי, בין אם מדובר בדעות קדומות ל בי "איך" מערכת יחסים צריכה להיות או חוויות עבר עם בני זוג קודמים. כל זה מקשה לדעת מראש לאן היחסים יובילו, אבל זה גם מה שגורם ל"מדע של מערכות היחסים להיות מרתק.