אני בן 62 ושמתי לב שלאחרונה, כאשר אני נותן שתן, המים מקציפים. האם זו עלולה להיות בעיה?


"אתה צריך ללכת לקופת חולים כדי לשלוח שתן לבדיקה כללית. בבדיקה רואים אם השתן תקין מבחינת חלבון ומבחינת מדדים. אם ממצאי הבדיקה תקינים - סימן שהשתן תקין ואין צורך לבצע בדיקות נוספות. לפעמים כאשר אנחנו אוכלים תבלינים או מאכלים מסוימים הם מתפנים החוצה עם השתן. לכן, אם הקצף מופיע פעם אחת או פעמיים, לא מדובר במשהו שמצביע על בעיה.



אם הקצף מופיע באופן קבוע במתן שתן וגם נשאר ולא מתפוגג, מדובר במצב שמחייב ביצוע של בדיקות נוספות. כמו כן, אם הקצף נמוג ומתפזר בבת אחת אז אין שום בעיה. מה שבאמת חשוב הוא לקחת שתן, לשים אותו בצנצנת ולבחון אם הוא צלול ושקוף. אם הוא אכן צלול ושקוף זה סימן טוב, אך אם הוא עכור - מומלץ לעשות בדיקות נוספות”. 

אני בן 73. לפני שבעה חודשים עברתי ניתוח להסרת גידול ממאיר מהמעי הגס. שכבתי עם אשתי, הגעתי לאורגזמה, גמרתי, אבל לא הצלחתי לשפוך, לא יצא לי כלום. למה זה קורה?


"ראשית, שלח את כל הילדים שלך לעבור קולונוסקופיה, כי כל גידול ממאיר מתחיל מפוליפ שפיר, וברגע שמגלים אותו ומסירים אותו, מבריאים. לגבי השפיכה, במצבים מסוימים יש שפיכה אחורית לתוך שלפוחית השתן (זה קורה תמיד אחרי שעושים ניתוח כריתת הבלוטה הערמונית, פרוסטטה או ניתוח באיברי המין). אם הרגשת אורגזמה, אז הייתה פליטת זרע, ואם לא ראית את הפליטה, כלומר לא יצא זרע, אז כנראה שהיא הייתה לאחור, לתוך שלפוחית השתן, ואין לזה כל משמעות. מאחר שאתה בן 73 ולא חושב להביא עוד ילדים לעולם, קח בחשבון שהשפיכה יכולה לחזור ויכולה לא לחזור, ואתה לא צריך להתרגש מזה”.



אצבעות כף היד שלי נרדמות. עשיתי בדיקת EMG ומצאו אצלי את תסמונת התעלה הקרפלית, CTS. אני מתלבטת בין טיפול בדיקור סיני או ניתוח, מה כדאי לי לעשות?


“מניסיוני הרב ברפואה סינית, נסי לעשות שישה טיפולים בדיקור. אם הם יעזרו - טוב. אם לא - לכי לניתוח. בדיקור, תוך שישה טיפולים אמור להיות שיפור משמעותי, ואם אין שיפור משמעותי, צריך לעשות ניתוח. אם תדחי את הניתוח בשלושה עד חמישה שבועות, שום אסון לא יקרה. יש סיכוי שהדיקור ישפר את מצבך, אבל לא יפתור את הבעיה. אם מטפלים בדיקור וזה לא עוזר, קרוב לוודאי שתצטרכי בסוף להגיע לניתוח”.



נכדתי בת השנה בסך הכל מתפתחת יפה, אך יש לה רק בעיה אחת - מגיל חודש היא עם הלשון בחוץ. אמא שלה עשתה לה בדיקות במחלקה להתפתחות הילד ולא הצליחו לזהות את הבעיה, הילדה בריאה ואין לה שום בעיה באף. יש לנו קרובת משפחה שהלשון שלה יוצאת מדי פעם מהפה, תוך כדי דיבור. האם זה יכול להיות קשור, וממה בכלל נובעת הבעיה?


“אני מכיר הרבה מאוד ילדים שנולדו עם הלשון בחוץ. בחלק מהמקרים, הבעיה היא שהם לא נושמים טוב, ולכן מוציאים את הלשון, כדי שהנשימה תהיה יותר טובה. בחלק מהמקרים מדובר ב’לשון קשורה’, מצב שבו יש רקמה שקושרת את תחתית הלשון וניתנת לניתוק בקלות על ידי רופאי שיניים או רופא פה ולסת לילדים. בחלק מהמקרים לא יודעים מה הסיבה, וברוב המקרים זה מסתדר לבד. איני עוסק ברפואת ילדים, ולכן אני ממליץ לך להתייעץ עם רופא ילדים ותיק ומנוסה, שוודאי ראה יותר מקרים כאלו ממני. הוא יוכל להרגיע אתכם, ולהחליט אם יש צורך בבדיקות נוספות”.



אני בת 80, לוקחת כדור שינה נוקטורנו 3.75 מיליגרם. אני משתדלת לא לקחת אותו כל ערב. האם השימוש בכדור עלול למכר?


“כדור הנוקטורנו הוא תרופת שינה טובה. את בתת, את יכו 80, גם אם תיקחי עוד 10־15 שנה נוקטורנו, ובמקרה הגרוע תתמכרי לכדור זוהי לא בעיה. במקרה שלך חשוב יותר לישון טוב בלילה, מאשר לפחד מהתמכרות. אם את בכל זאת חוששת ליטול את הכדור ואחרי חצי שנה לבקש מהרופאה להחליף לך את המרשם לכדור שינה אחר. אחרי חצי שנה נוספת תחליפי לכדור שלישי, ואחרי עוד שנה תבקשי לחזור לנוקטורנו. בכל מקרה, 3.75 מיליגרם זה לא מינון גבוה ולא בעייתי ואין מה לחשוש. בכלל, אין מה לחשוש מהתמכרות לכדור שינה בגיל מבוגר”.




שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו