אני רוצה להיגמל מעישון ותוהה אם אוכל להיעזר בזמן הגמילה בסיגריה אלקטרונית כתחליף?

"אני תמיד שמח לשמוע על אדם שרוצה להיגמל מסיגריות ואני תומך בכל מה שיכול לעזור לו כדי לעבור את תהליך הגמילה. העניין הוא שיש סוגים מסוימים של תחליפים המכילים חומרים כימיים שכבר הוכח שהם יכולים להיות בעייתיים, ולמיטב ידיעתי, גם סיגריה אלקטרונית נחשבת למוצר המזיק לבריאות. יש מדינות מסוימות שבהן הסיגריה האלקטרונית פסולה לצרכנים בשל החומרים הכימיים שמכניסים לתוכה.

ההמלצה שלי לכל אדם שרוצה להיגמל מסיגריות היא לא לחפש תחליפים אחרים שאליהם הוא עלול להתמכר, ובכך למעשה להחליף התמכרות בהתמכרות. לדעתי השיטה האידיאלית להיגמל מעישון היא גמילה מוחלטת בפעם אחת. כלומר, להפסיק לתמיד עם העישון ב־100%. גם כל המחקרים המדעיים שנערכו לאחרונה מדווחים באופן חד־משמעי כי ירידה באופן הדרגתי בכמות הסיגריות או שימוש בתחליפי ניקוטין זו לא הדרך הטובה לגמילה מעישון. הדרך היחידה והמועילה ביותר היא להפסיק בשיטת ה'זבנג וגמרנו'".

 
מה ההבדל בין הרגל לבין התמכרות?

"התמכרות תמיד קשורה לחומרים כימיים. הגוף מתמכר לחומרים הכימיים ודורש לצרוך אותם במינונים שהולכים וגדלים. לעומת זאת, הרגלים הם דברים שאדם נוהג לעשות באופן קבוע ויש הרגלים מכל הסוגים שאנחנו לומדים לעשות במהלך החיים, אבל הם לא קשורים לחומרים כימיים. ברגע שנכנס לגוף שלנו חומר כימי מסוג כלשהו, וזה יכול להיות חומר כימי שמגיע מחוץ לגוף כמו סמים, אלכוהול וסוכר, או חומר כימי שהגוף מייצר בעצמו כמו אדרנלין כמו אצל אנשים המכורים לספורט, קניות או הימורים - ההרגל הופך להתמכרות מאחר שהאדם כבר מכור לחומרים הכימיים מעבר להתנהגות

שחוזרת על עצמה. הגוף שלנו יודע לייצר את החומרים הכימיים בעצמו ולכן אדם שהתנסה פעם אחרת בהימורים או אדם שניסה לגנוב פעם אחת מחנות מתמכר לריגוש שיש במעשה וגם לחומר הכימי שמופרש בתוכו. אותו אדם פונה שוב להימורים או לספורט כדי לחוות את הריגוש שוב ושוב וגם כי הגוף 'מבקש' את החומר הכימי המופרש במינונים גבוהים יותר. כאשר אנחנו פוגשים אדם במצב של התמכרות, ברוב המקרים נגלה שההתמכרות מלווה גם במערך שלם של הרגלים והתנהגות מותנית. כלומר, כמעט לא נמצא מצב של התמכרות ללא הרגלים, אך לעומת זאת אנחנו יכולים למצוא אדם בעל הרגלים ללא התמכרות".

 

אני סטודנט בן 26 ובשנתיים האחרונות השתמשתי בריטלין שלוש פעמים ביום, טיפול שהוכיח את עצמו כאפקטיבי בכל הקשור להצלחה במבחנים באוניברסיטה. לאחר זמן הגוף החל לגלות סבילות לכדור והוחלט להגדיל לי את המינון של הריטלין בליווי רפואי, מה שגורם לי לדאגה, כי אני מרגיש שאני תלוי בתרופה ביומיום.

התייעצתי עם הרופאה המטפלת והוסבר לי שאני ככל הנראה מכור פסיכולוגית, כי אין לי קריז או תופעות של מכור, אבל אני מאוד מתקשה לבצע מטלות או דברים שדורשים ריכוז בלי נטילת ריטלין, דבר שלפני כן מעולם לא היה לי. בנוסף, אני תמיד חורג מהמינון שנרשם לי ולא ממש מצליח לעצור את עצמי. אני שוקל לגמול את עצמי לגמרי מהריטלין פיזית ופסיכולוגית ורוצה לדעת מה משך הזמן שייקח לגוף שלי להתנקות?

"ריטלין היא תרופה שניתנת על ידי פסיכיאטר רק במקרים שבהם יש בה צורך. לא מדובר בתרופה שמיועדת למבחנים, ולא בכדור שלוקחים במסיבות כדי לרקוד עד הבוקר. זו תרופה שנועדה רק להפרעות קשב וריכוז והיא מיוצרת מאותו החומר שממנו מיוצר סם הקוקאין. כלומר, ריטלין זה קוקאין טהור. עכשיו נשאלת השאלה למה שמישהו ירצה להשתמש באופן קבוע בקוקאין הממכר? ברגע שאדם מתמכר לקוקאין הוא מתמכר לתחושת ה'היי' שהוא נותן וליכולת הביצוע והחשיבה המבריקה שהוא מעניק בזמן השימוש.

הבעיה שלאחר שפגה השפעת הקוקאין מתחילים להופיע תסמינים כגון עייפות, דיכאון ומצב רוח רע באופן כללי, רמת הביצועים יורדת וכך נוצרת בעיה, כי הגוף רוצה לשחזר את ההרגשה הטובה והוא דורש עוד מנה מהסם וחוזר חלילה. אתה נוטל מינונים גבוהים של ריטלין, כלומר, אתה כבר מכור להרגשה שהכדור מייצר אצלך בגוף בדיוק בדומה לאדם שמכור לקוקאין, והדרך היחידה להתנקות מסמים היא פשוט להפסיק להשתמש בהם. לשם כך תצטרך לפנות לרופא הפסיכיאטר שמטפל בך, לספר לו על הרגשתך הרעה ועל תופעות הלוואי של הריטלין, ולבקש עזרה וליווי מקצועי בתהליך הגמילה. אני יכול לייעץ לך מהיום עד מחר לא להתחיל לקחת סמים, אבל ברגע שאתה מקבל את הסמים כתרופה בפיקוח רפואי, תהיה לך בעיה לצאת מזה לבד ולכן אתה חייב ייעוץ רפואי".

 

 מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

 עריכת תוכן 103FM: הדס בארי