תינוקת לאם תושבת חיפה מתה היום (שלישי) לאחר שנולדה בלידה בבית באמבט מים. צוות מגן דוד אדום פינה אותה לבית החולים רמב"ם בחיפה, אולם מותה נקבע בחדר המיון בתוך זמן קצר. גבי גזית ערך בתוכניתו ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM דיון בנושא עם פרופסור מוטי רביד, מנהל בית החולים "מעייני הישועה", ועם מיכל ברונשטיין, יו"ר איגוד מיילדות הבית בישראל.



"מדובר במקרה טרגי", אמרה יו"ר איגוד מיילדות הבית בישראל. "חשוב לציין שאני בקשר הדוק עם כל מיילדות הבית המוסמכות החברות בארגון, ולמיטב ידיעתי, בלידה הזאת ספציפית לא נכחה מיילדת במקום וככל הנראה זאת הייתה לידת בית לא מתוכננת".



"אני מאמינה שנשים צריכות לבחור, אבל הן צריכות לבחור באופן מושכל, לאחר ייעוץ מקצועי וקבלת כל המידע לאשורו", מוסיפה ברונשטיין. "לפי הסטטיסטיקות הקיימות, בלידות בית ללא סיוע מקצועי יש בהחלט יותר מקרים טרגיים, יותר סיבוכים קשים ותחלואה קשה. לעומת זאת, בלידות שהן מתוכננות כהלכה ומאורגנות ונבנות בצורה מקצועית, אין הבדל במספר המקרים של מוות ותחלואה ביחס לבתי החולים", מדגישה ברונשטיין.




"לכל אחד יש את הסטטיסטיקה שלו", אמר בתגובה מנהל בית החולים "מעייני הישועה" פרופסור מוטי רביד, "למעשה אין חובת דיווח סטטוטורית על מיילדות פרטיות ואנו בעצם לא ממש יודעים מה מתרחש שם, אלא כאשר יש אסונות. לדעתי, כל הרעיון של לידות הבית הוא טרנד נפוץ שהעתקנו מיאפים בארצות הברית ובעוד כמה מדינות".



"כשיש סיכון לסיבוך הלידות מתבצעות בבתי החולים"


"ייאמר לשבחן של מיילדות בית שהן לרוב נשים מנוסות וככל שעולה חשד בבדיקות שנעשות טרום לידה שיש איזשהו ספק לגבי ביצוע הלידה בבית, הן נוטות להפנות לבית החולים", הוסיף פרופסור רביד, "ולכן ככל שיש סיכון לסיבוך, הלידות מתבצעות לרוב בבתי החולים. לכן הסטטיסטיקה היא לא ברת השוואה בכלל, כי לידות בית הן קבוצה סלקטיבית של נשים שמראש נמצאות בסיכון נמוך לסיבוכים. בכלל, אי אפשר לומר ששיעור הסיבוכים בלידות בית זהה לשיעור הסיבוכים בבתי החולים, כי לא מדובר על אוכלוסיות שוות, כי בית החולים מקבל את כל היולדות, כולל את אלה שיש להן סיכון מסוים לסיבוכים".



"בסך הכול שיעור תמותת התינוקות בארץ הוא מהנמוכים בעולם, נמוך יותר מהממוצע האירופי ונמוך בהרבה מהממוצע האמריקני, ואחת הסיבות היא שהרוב המכריע של הלידות מתבצע בבתי החולים על ידי צוות מקצועי" הוסיף פרופסור רביד והדגיש, "אין לי שום ספק שלו כל הלידות היו מתבצעות בבתי החולים, זה היה מקטין משמעותית את שיעור מקרי המוות והסיבוכים בלידה".



"אני חייבת לענות לפרופסור רביד", אמרה ברונשטיין, "הטרנד הזה כפי שהוא קרא לכך, הוא האופן שבו אנשים בוחרים לעשות דברים. מהיכרותי עם בתי החולים בארץ, החוויה של הלידה הרבה יותר מנוכרת והרבה יותר התערבותית, ויש אחוז מאוד גבוה של ניתוחים קיסריים".



"ההבדל בין לידת הבית לבין לידה בבית החולים הוא משמעותי ביותר", הדגישה ברונשטיין. "לידת בית היא לא יותר מסוכנת מלידה בבית חולים כי היא מתוכננת כהלכה והיא תומכת מאוד בתהליך הפיזיולוגי שהוא גם תהליך רגשי. כל הפוטנציאל של הלידה הטבעית בבית, הוא שהאישה מרגישה נוח עם זה. מדובר בהליך שהינו טוב ובריא יותר הן לאישה והן לתינוק".



"זה לא ממש נכון", עונה פרופסור רביד ומוסיף, "כיום חדרי הלידה בבתי החולים הם פרטיים ואנו משתדלים ליצור אווירה טובה ככל שניתן לכל יולדת, אבל אין ספק שלידת בית היא באווירה יותר נינוחה מבית החולים. הבעיה היא שאם נוצר סיבוך כלשהו במהלך הלידה בבית, כל שנותר הוא להתפלל ואילו בבית החולים אפשר עוד לעשות משהו כדי להציל את התינוק במהירות. לכן, המלצתי החד משמעית היא ללדת אך ורק בבתי החולים", סיכם פרופסור רביד.