באילו רמות סוכר של מחלת הסוכרת צריך טיפול תרופתי?
רמות הסוכר שבהן צריך ליטול תרופות הן שונות ומשתנות מחולה לחולה. אם מדובר ברמות גבוליות, אז אפשר לנקוט טיפול רק על ידי שינוי תזונה. במקרים מסוימים אנחנו מעדיפים להתחיל כבר בשלב הראשון בטיפול תרופתי (בעיקר באנשים עם עודף משקל). אם רמת הסוכר אחרי צום היא מעל 120 ואילו רמת הסוכר כשעתיים אחרי ארוחת הבוקר היא מעל 150, יש להתייעץ עם הרופא לגבי נטילת מטפורמין או תרופות אחרות מאותה משפחה, כמובן בנוסף לדיאטה דלת סוכר וירידה במשקל, אם יש משקל עודף.
 
יש בדיקה נוספת הבודקת את ממוצע הסוכר בשלושה חודשים, והיא אמורה להיות במקסימום עד 6.1, שזה מצב של טרום סוכרת. במצב זה, אם משנים את התזונה ויורדים במשקל, אפשר לעתים לחזור אחורה בלי ליטול תרופות. במקרה כזה יש לאכול רק שתי פרוסות של לחם ביום, להשתמש בממתיקים מלאכותיים ולא לאכול הרבה פחמימות כמו פסטה, אורז או תפוחי אדמה שמקפיצים את הסוכר. כמו כן, חשוב לאכול מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך, שמהם הסוכר לא נכנס מהר לדם, לא לשתות אלכוהול, לאכול פחות פירות ולהימנע ממנגו, ענבים או אבטיח וכל שאר הפירות מלאי הסוכר. ההמלצה שלי היא שתיגשי לקופת החולים, תבקשי הפניה לתזונאית שמטפלת בחולי סוכרת ותבקשי שתרכיב לך תפריט דיאטטי בהתאמה אישית  לפי העדפות המזון, העיסוק, סדר היום ואורח החיים.

אני בן 63 ולאחרונה ההמוגלובין שלי בירידה. הוא עומד כרגע על 12.7 וזה נחשב לרמה נמוכה. אני קצת מוטרד מכך ורוצה לדעת מהן הסיבות.
חשוב לדעת שירידה של המוגלובין אצל גברים מחייבת בדיקות ובירור. הסיבה השכיחה ביותר לירידת ההמוגלובין היא דימום מדרכי העיכול. אני מציע לך לעשות בדיקה של דם סמוי בצואה. אם לא מוצאים דבר, יש לקבוע תור לגסטרוסקופיה ולקולונוסקופיה – אלה הם שני הדברים הראשונים בבירור של איבוד דם.
 
אני רוצה לציין שלפעמים יש הבדלים שהם עדיין בגדר הבדלי מעבדה בין 12.7 לבין 13.5 למשל. אני מניח שאם היה לך מדד של 13.5, היית יותר רגוע. כדאי לחזור לבצע בדיקה של המוגלובין בעוד כחודש ולא לחכות עוד חצי שנה. בכל מקרה, גם אם הממצאים תקינים, אני ממליץ שבכל זאת תיגש לשתי הבדיקות שציינתי קודם, גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה.
 
באופן כללי אני מציע לכל מי שעבר את גיל 60 להזמין תור לקולונוסקופיה, כי זאת בדיקה מאוד חשובה. ישנה מחלה שנקראת סרטן המעי הגס שמתחילה כגידול שפיר, שצומח לו לאטו במשך שנים רבות, ואם אנחנו מגלים אותו בבדיקה קולונוסקופית, הרופא כורת אותו מיד והאדם מבריא לגמרי. לכן המלצתי בשבילך היא לקבוע תור לבדיקת קולונוסקופיה.
 
יש סיבות רבות נוספות לאנמיה כמו חוסר בברזל או בוויטמין B12, מחלות כרוניות, הפרעות בספיגה וכו', למרות שאצלך זה עדיין לא ממש אנמיה, ורק דורש מעקב. ללא קשר אליך, גם אם מתגלה שיש גידול, זה עדיין לא סרטן, כי אפשר לכרות את הגידול בעודו קטן לפני שהוא מתפתח.
 
אני בת 42. לפני כשבועיים נרדם לי הצד השמאלי של הפנים ומאז אני מרגישה חולשה ושוכבת במיטה די גמורה. עשיתי בדיקת CT שיצאה תקינה וגם בדיקות הדם שלי בסדר, חוץ מ־CRP שהוא קצת גבוה. מה כדאי לי לעשות?

את צריכה ללכת לנוירולוג כי בדיקת CT לא מספיקה במקרים שבהם צד אחד של הפנים נרדם. חובה לבצע בהקדם בדיקה נוירולוגית וגם ללכת לרופא עיניים כדי לבדוק את קרקעית העין. אם הכל יוצא תקין וחצי מהפנים עדיין רדומים, תבקשי שיפנו אותך לבדיקת MRI עם חומר ניגוד. לפעמים אם יש מחלות דלקתיות, אפשר לראות אותן בבדיקה הזאת.
 
העייפות שאת מספרת עליה פחות מטרידה אותי. הרבה יותר מטרידה אותי הירדמות של חצי פנים אצל אישה צעירה בגילך. בגיל 42 יש מצבים של מחלות דלקתיות של המוח שיכולות לגרום להרגשה כללית לא טובה. מחלה ויראלית חולפת בתוך שלושה שבועות, אז אם בתוך שבוע הכל חולף, זו כנראה מחלה ויראלית, ואז הכל בסדר. אם לא, כדאי לך לבצע בדיקת MRI עם ובלי חומר ניגוד.
אני נמצאת בשבוע ה־13 של ההריון, וכבר כמה שבועות אני סובלת מפריחה מוזרה באזור הפנים. היא באה והולכת, אבל היא אדמומית, מגרדת מאוד ושורפת. מה יכול להקל על כך?

מדובר בתופעה ידועה אצל נשים בהריון, ואין כל כך מה לעשות נגד זה. אפשר להקל את תחושת השרפה באמצעות אלוורה, כי כל דרך אחרת להקל היא בעייתית בזמן ההריון.
 
אני מציע לך לנסות למרוח משחה של אלוורה ולבדוק עם הרופא שלך אם את יכולה להשתמש גם בג'ל פניסטיל. שימוש בג'ל הזה מותנה רק באישור רופא מכיוון שצריך לקחת בחשבון שהעור שלנו סופג חומרים, ומכיוון שאת בהריון, החומר יכול לעבור לעובר.  בדרך כלל אחרי חודש שלישי יש פחות חשש, אבל כאמור הרופא שלך ידע טוב יותר אם את יכולה להשתמש בפניסטיל. כמובן, גם רופא עור יוכל לעזור בייעוץ ואבחון. פניסטיל ידוע גם כחומר אנטי־אלרגי, אבל לא תמיד מדובר בבעיה של אלרגיה, ולעתים התופעה הזאת קשורה לאסטרוגן. את יכולה לפנות למשרד הבריאות, למחלקה לייעוץ לנשים בהריון, ולברר לגבי תרופות מתאימות שיכולות להרגיע את האזור המגורה. עוד אפשרות היא לקחת קוביות קרח ולעשות מסאז' עדין לפנים באזור השורף.
 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
 
 עריכת תוכן, 103FM: הדס בארי

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".