אני בן 61. בעבר הייתי באטרף לסיגריות, הייתי מעשן שלוש קופסאות ביום, עברתי שלושה צנתורים והמשכתי לעשן, ואז היה לי גידול במיתרי הקול. מהפחד הפסקתי לעשן ועד היום, כבר 450 יום, אני מחזיק מעמד ללא סיגריות. התקנתי אפליקציה שמראה לי כמה ימים ללא עישון, כמה סיגריות חסכתי וכמה כסף. אבל האטרף לסיגריות עדיין נמצא בי. אני מת לעשן. אומנם האטרף ירד לי קצת, אבל לפעמים בא לי לפרק קופסה שלמה עם כוס קפה, ופיזית אני מסוגל. הבן שלי נגמל מסיגריות, אבל אשתי ממשיכה לעשן שתי קופסאות ביום. אני עצמי סובל מליחה שפעם לא הייתה לי. איך אני יוצא מהמצב הזה?

“אצל אדם כמוך, שעישן והפסיק, המוח לא שוכח. האזור במוח שנוצר מ־30 שנות עישון, שלוש קופסאות ביום, לא ניתן למחיקה. או שהוא פעיל או שהוא רדום. כיום אתה לא מעשן, אבל אתה גר בסביבה של עישון פאסיבי ומקבל ניקוטין למוח. אם לא היית נושם עשן, מריח סיגריות ומכניס ניקוטין לגוף, כבר היית שוכח שאי פעם עישנת, וגם לא הייתה לך ליחה. הריאות שלך מנסות להתנקות, אבל אתה סופג עישון פאסיבי. אתה עצמך כבר לא תיגע בסיגריות, כי יש לך כוח רצון אימתני, וקיבלת החלטה שהיא אל־חזור. השאלה היא איך אתה מסביר ומעורר את זוגתך לקבל את ההחלטה להפסיק לעשן, זה התפקיד שלך. אל תעשה את זה בצורה של הטפה כי אם תגיד לה לא לעשן היא תעשה לך דווקא, כי זה נמצא אצלה בתת־מודע. כלומר, בתת־המודע שלה היא מפחדת להפסיק. עליך לשאול אותה: ‘למה את באמת מעשנת, ואל תגידי לי שאת אוהבת'. תדברו על זה, תציף את זה בשיחה מלב אל לב, תגיד שאתה רק רוצה להקשיב לה, בלי להגיד מה נכון או לא נכון".
הנכדה שלי בת 30, שותה ומעשנת. היא מתעוררת באמצע הלילה ואוכלת מהמקרר כל מה שבא ליד, והיא עולה במשקל. היא גם לוקחת הרבה כדורי שינה ותרופות. לפני כשלוש שנים היא והמשפחה עברו טראומה גדולה מאוד. הייתה להם וילה גדולה, ואבא שלה שקע בחובות גדולים. הם פשטו רגל, וכונס נכסים לקח להם את הבית. היא לא רוצה ללכת לגמילה או ייעוץ. איך אני יכולה לעזור לה?

“יש פה יחס ישר בין מצב רגשי בעייתי וקיצוני לבין ניסיון לפתור אותו באמצעות חומרים כימיים שלא עוזרים, אלא רק מזיקים. ראשית, הבעיה הייתה כשהיא קיבלה מהרופא כדורים שיעזרו לה לישון או להתגבר על טראומה רגשית, והיא התמכרה לכדורים. כדורים כאלו עוזרים בהתחלה לשינה או כאב או לאלחוש של הרגשות, אבל אחרי תקופה הם מפסיקים לעבוד, ואז צריך להגדיל את המינון. כאשר הטראומה נחלשת, צריך לעבור תהליך של גמילה מההתמכרות, כלומר לזרוק את הכדורים לפח. הנכדה שלך חייבת להבין שיש לה בעיה והיא צריכה לרצות לשנות את המצב. היא צריכה להפסיק את הכדורים, שלא רק שלא עוזרים לה לישון, אלא גורמים לה להתעורר באמצע הלילה ולאכול. היא נכנסה לאכילה רגשית, ומדובר במעגל אימה, כי ככל שאוכלים יותר, משמינים, נראים פחות טוב ואז התחושה לא נעימה. כשזה קורה, ממשיכים לאכול כדי לפצות מבחינה רגשית. אם היא לא מוכנה לקבל עזרה, אין מה לעשות, כי כל אחד אדון לגופו. אם היא לא תבקש עזרה, המצב לצערי רק יידרדר".
אני בן 28, אחרי חודשיים של דיאטה מוצלחת, ורוצה להפסיק לעשן כבר בימים הקרובים. אני מעשן קופסת סיגריות אחת ביום. התחלתי לעשן בצבא, אחר כך הפסקתי לחמש שנים, ושוב חזרתי לעשן לפני שנתיים. יש לי עדיין שומן בגוף, ואני חושש שהפסקת העישון תוביל לעלייה במשקל. מה כדאי לי לעשות, ומתי המטבוליזם בגוף צפוי להתאזן?
“כשתפסיק לעשן, אתה לא חייב לעלות במשקל. בסיגריה יש חומרים שמזרזים את המטבוליזם של הגוף, ביחס של חמישה גרמים לסיגריה. כלומר על כל סיגריה שמעשנים, הגוף שורף חמישה גרמים של משקל. בקצב של קופסה ליום, מדובר על שלושה קילוגרמים בחודש. כלומר אם רק תפסיק לעשן ולא תעשה שום שינוי, תעלה שלושה קילוגרמים בחודש. יש אנשים שלא דואגים לעצמם ועולים חמישה קילוגרמים בחודש, כי במקום הסיגריות הם מתחילים לנשנש. כדי לשמור על המשקל אתה צריך לשרוף 100 גרם יותר ביום, כלומר לעשות קצת ספורט, לעשות קצת הליכה ולשתות הרבה מים - מומלץ לשתות כוס מים אחת לפחות כשרעבים, לפני האוכל, לעשות קצת שינוי בתזונה ולשמור על הקלוריות. האיזון במטבוליזם הוא אינדיבידואלי. קשה לדעת מתי הוא יקרה אצלך, אבל אם תשמור על עצמך, לא תעלה במשקל"
מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה".