בעלי בן 65 וסובל מאבנים בכליות. מצאו אצלו אבן בגודל של כשישה מ"מ. האם ניתן לפתור את הבעיה ללא הוצאת האבנים, כלומר ללא התערבות כירורגית?


"זה מאוד תלוי בגודל האבנים ובסוג שלהן. יש אבני ציטרט, יש אבני סידן, יש אבנים שבנויות מחיידקים ויש אבנים מכל מיני סוגים. גם הטיפולים הם שונים בהתאם. יש טיפולים לריסוק אבנים מבחוץ, באמצעות מכשור מיוחד. החולה שוכב על המיטה בטשטוש קל או בהרדמה שטחית, מניחים על אזור הכליה (האבן) מכשיר של גלי הלם, והגלים מפרקים את האבנים לאבקה שיוצאת בשתן.



"אפשרות נוספת טובה ויעילה היא להיכנס עם צינור דרך איבר המין, להגיע לאבן ו'לפוצץ' ו'לרסק' אותה באמצעות לייזר. השיטה הזאת נהוגה ברוב בתי החולים, והיא נחשבת לשיטה מאוד יעילה וטובה. כאשר מדובר באבן בגודל שישה מ"מ, יש בעיה להמיס אותה ואני מהמר שאבן בגודל כזה גם לא תצא בעצמה, כי מדובר באבן גדולה מדי.



"אני ממליץ לכם להתייעץ עם הרופאים האורולוגים כדי להתאים את שיטת הטיפול הנכונה ביותר עבור בעלך. אבנים בכליות זו בעיה מאוד שכיחה (ומאוד כואבת), ואם מוציאים את אחת האבנים, תמיד כדאי לבדוק אותה כדי לאבחן מאיזה חומר היא בנויה. כך ניתן לדעת בעתיד באילו סוג אבנים מדובר, ולעתים אף ניתן למנוע את היווצרותן מראש אם יודעים מה הסוג, על ידי שימוש בחומרים ממיסים או באמצעות שינוי תזונתי. הדבר הכי מומלץ לאנשים שסובלים מאבנים בכליות הוא לשתות הרבה, בעיקר מים, ששוטפים את האבן".



אמי בת ה־57 סובלת מחסימת עורקים בצוואר ומחסימת עורקים ברגל שמאל. היא סובלת גם ממחלות לבביות, ובעבר עברה ניתוח מעקפים ויש לה קוצב לב. האם צמח הליקוריץ יכול לעזור לה?
"צריך להיזהר מלייחס תוצאות רפואיות לצמחי מרפא. אני מכיר מחקר אחד שנעשה בבית חולים רמב"ם שמוכיח שהצמח טוב במצבים של שומניות יתר של הדם, אבל לפי מחקר אחד לא ניתן לקבוע שום דבר. חשוב לדעת שהליקוריץ הוא צמח שיכול גם להעלות את לחץ הדם ולגרום ליתר לחץ דם.



"לפי תיאור מצבה הבריאותי של אמך, צמח הליקוריץ לא ממש יכול לעזור לה, כי אנחנו מדברים על השפעות צמחיות שהן השפעות מינוריות, ולפי התיאור שלך, נראה כי יש לה סתימה של כלי דם ובעיות לבביות. לכן אסור 'לשחק' עם צמחי מרפא, ותמיד עדיף לבחור בטיפול בתרופות קונבנציונליות שהוכיחו שהן יעילות במצבים כאלה, וגם אפשר לווסת את המינון שלהן. אני חוזר ומדגיש שאמך לפי התיאור לא מתאימה לטיפול רק בצמחי מרפא. היא צריכה ללכת לרופא ולבקש טיפול קונבנציונלי".



נכדתי בת ה־3 וחצי סובלת מנוזלים באוזניים ומבעיות שמיעה. היא קיבלה מהרופא במשך חודשיים שטיפת מי מלח והמלצה לניתוח. האם ניתוח הוא האלטרנטיבה היחידה לילדה בגילה?
"מדובר בניתוח כפתורים שאינו ניתוח רציני ויכול לפתור לילדה את הבעיה. את הניתוח עושים בגיל הזה, בעיקר אם הילדה גם לא שומעת היטב. באזור המדובר יש הרבה נוזלים, ולכן היא לא שומעת טוב, דבר שיכול לגרום לה גם לכאבי אוזניים. בדרך כלל האוזן התיכונה מאווררת, יש בה אוויר שמגיע דרך האף, והתופעה הזאת שכיחה בעיקר אצל ילדים שמצוננים כל הזמן או ילדים שסובלים מאלרגיה.



"יש תרופות מסוימות לטיפול בתופעה, אבל חייבים להתייעץ קודם עם רופא ילדים. מדובר בתרופות המכילות סטרואידים במינון קטן, שניתנים באמצעות נשימה (הסנפה) לתוך חלל האף או לריאות וגם בצורת ספריי, שגם אותו מסניפים לתוך האף. יש מכשיר מיוחד לילדים בגיל זה, שאליו מכניסים את הספריי והם נושמים באמצעותו.



"אפשר לתת לה גם אינהלציה שיכולה לעזור במקרים מסוימים, אבל בכל אופן, אם שום דבר אחר לא עוזר, צריך ללכת לרופא אף־אוזן־גרון לילדים ולבדוק את האופציה של ניתוח. אני חוזר ואומר שממש לא צריך לפחד מניתוח כפתורים, זה ניתוח שכיח ופשוט שהרבה ילדים עוברים". 



ערכה: הדס בארי


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"