מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 



זריקת זירוז


מאזינה:
אני בשבוע 40 + 5, היה סיפור של וזה פרביה ואח"כ חשדו שהשליה נמוכה אבל בגדול הכל בסדר. הייתי במעקב בתל השומר, רוצים לעשות לי זירוז ביום ראשון-שני במידה ולא יתפתח שום דבר כי אין צירים ואין פתיחה. רציתי לדעת עד איזה שבוע ניתן למשוך את זה?



פרופ' לסינג: אנחנו אוהבים להמליץ על יילוד, אם התהליך לא מתרחש מעצמו, בסביבות 41 וחצי שבועות. יש סטטיסטיקות שמראות שאחרי 41 וחצי שבועות של הריון, אם התארוך שלו הוא נמוך, הרי אחרי זה יש קפיצה קטנה בגרף התקלות שיכולות להתרחש לעובר. העובר כבר בשל וזה מוגדר כהריון עודף וראוי ליילד ועושים תהליכי השראת לידה כאלה ואחרים. אני מצטרף להמלצה של הרופאים. בתחילת שבוע הבא כדאי להתחיל את התהליך ויכול מאוד להיות שעד אז דברים יתרחשו. הזכרת וזה פרביה – וזה זה כלי דם, פרביה זה מקדים. זה מצב של שליה שהמבנה שלה לא אופייני ואחד מכלי הדם שהולך מחבל הטבור אל השליה, עובר על פני הקרומים והוא נמצא קדמית לעובר. אם אכן יש דבר כזה, כשמתחילה לידה, כלי דם כזה יכול להיקרע ולדמם. אין ספק שאם זו הייתה אבחנה ברורה, היו מיילדים אותך קרוב לוודאי בניתוח קיסרי. אנחנו ממתינים שהלידה תתפתח היום או מחר ואם לא, אז ביום א' יתחיל תהליך של השראת לידה ולידה מוצלחת.



דרמואיד 

מאזינה: מצאו אצלי דרמואיד ועשו לי אולטרסאונד. כששאלתי מה זה דרמואיד, אמרו לי 'יסבירו לך' אבל לא הסבירו . אחרי חצי שנה גם מצאו לי פוליפ ברחם. הדרמואיד היה בשחלה וגם השחלה הייתה דבוקה לדופן הבטן. תוכל להסביר לי מה זה דרמואיד?



פרופ' לסינג: דרמואיד זה ציסטה. ציסטה זה שק עם נוזלים. זה ממצא שכיח מאוד שיכול להופיע בגילאים שונים. מזהים את זה באולטרסאונד, בדרך כלל בבדיקה מקרית. מבנה עגול שמכיל נוזל, זה יכול להיות בגדלים שונים. אנחנו יודעים לומר באולטרסאונד אם הנוזל הוא צלול או עכור. אנחנו נראה נוזל עכור והסיבה לזה היא שהנוזל במרבית המקרים של ציסטות דרמואידיות.