ניסיתי כמה פעמים להפסיק לעשן ובכל פעם ההפסקה גרמה לעלייה במשקל. איך אפשר להימנע מהשמנה כאשר מפסיקים לעשן?
“אין בעצם סיבה לעלות במשקל בהפסקת עישון. יש פחד קמאי אצל מעשנים, שמהווה עבורם תירוץ נפלא לא להפסיק לעשן. נכון שהניקוטין הוא חומר שמזרז את חילוף החומרים, כלומר מי שמעשן לכאורה שורף טיפה קלוריות, ומי שמפסיק לעשן, הפה שלו זמין לקצת יותר אוכל, והריח של המזון יותר טוב, הטעם שלו יותר טעים, אז יש את הנטייה לרצות לאכול יותר. אבל אם אנחנו לוקחים בחשבון שהעישון גרם לנזקים והאט פעילויות בגוף, אז כשהבן אדם מפסיק לעשן ומתחיל לנשום עמוק ולעשות פעילות ספורטיבית, לאכול יותר בריא ובעיקר לשתות המון־המון מים, אנחנו מקבלים מצב שגם המטבוליזם - חילוף החומרים של האדם - מתגבר. אם עושים ספורט, אוכלים בריא ושותים מים, אין סיבה שתהיה עלייה במשקל. זה מפסיק להיות תירוץ, וכל המיתוסים שמסתובבים לגבי הפסקת עישון ועלייה במשקל בכלל לא חייבים להיות ככה. רוב האנשים שאני רואה שמפסיקים לעשן אפילו יורדים במשקל כי זו מעין הודעה למערכת, לגוף: ‘בוא נהיה בריאים’”.



אני בת 25, מאוד אוהבת ג’אנק פוד וקשה לי להתאפק כי זה נורא טעים. מה כדאי לעשות כדי שלא להתפתות לגמרי?


“ג’אנק פוד, כלומר אוכל זבל, או מזון מעובד, הוא מאוד טעים, הוא מלוח והוא מתוק, ועושה חשק לעוד, וזה בדיוק מה שרוצים אלה שמייצרים אותו. שאנשים יכניסו את זה לפה ויגידו שהם רוצים עוד. אבל המזון הזה מלא בחומרים שלא כדאי להכניס לגוף, למשל שומן טרנס, מונוסודיום גלוטמט, חומרים משמרים כימיים, מלחים מזוקקים, סירופ תירס ועוד דברים שגורמים לנזק במוח שלנו. היום מבינים שסוכר פוגע במוח שלנו, כמו שסמים אחרים יוצרים דפוסים התנהגותיים. סוכרוז, סוכר לבן או חום, הוא חומר כימי לכל דבר שפוגע בבן אדם ויוצר אזור במוח שכל הזמן מבקש עוד. ההשפעה במוח היא כמו בהתמכרות להרואין וקוקאין. מחקרים הראו שחולדות מעבדה, שנולדו לחולדות שצרכו ג’אנק פוד, נולדו כבר עם הצורך והרצון לצרוך אותו. התוצאות של כל זה היא השמנת יתר, סוכרת ולחץ דם גבוה. ההמלצה היא פשוט לא לקנות את זה, לא להכניס הביתה את האויב הזה, שלא יהיה אצלך לא בארון ולא במקרר, קורץ בכל רגע. השלב הבא של הגמילה הוא שינוי בהרגלי התזונה. במקום לשתות משקאות ממותקים - לשתות מים, ובמקום חטיפים וג’אנק פוד - לאכול יותר ירקות ופירות כי הסוכר והפחמימות הריקות גורמים נזקים לגוף”.



אבי ז"ל היה מכור להרואין. אני בן 26 ורוצה לעשן גראס אך חושש שיש לי נטייה גנטית להתמכרות לסמים. האם יש סיכוי שהתמכרות עוברת בגנים?


“התשובה היא כן. הגנטיקה מדברת כיום על כך שאנחנו מעבירים בתורשה תכונות ונטיות. אם גדלת בבית שהיו בו חומרים כימיים, ונטייה זו הייתה במשפחה, בהרגלים, באווירה, במצב הרוח המשפחתי - אז היית חשוף לזה כילד, גדלת עם הנטייה הזו באוויר, ואפילו יכול להיות שגם בזמן שהיית בבטן של אמך, חומרים היו באוויר וננשמו באופן פאסיבי. ספציפית לגבי מריחואנה, מדובר בסם פסיכו־אקטיבי. אני לא מסכים להגדרה ‘סם קל’, כי יש אנשים שיכולים לקחת את החומר הזה רק פעם אחת ולגלות שהם נפלו ברולטה למצב הפסיכוטי; אנשים שמספיק להם לעשן גראס רק פעם אחת כדי להגיע למצב של פסיכוזה. לגבי המעבר מסם לסם, זה לא שהחומר מושך חומר אחר, אבל ברגע שאתה שובר מחסום פסיכולוגי של לקחת סיגריה פעם ראשונה ואז לעבור לגראס, אז למה לא להתנסות הלאה. זה מדרון חלקלק, ומעטים יעידו שהגיעו לסמים קשים בלי להתחיל בסמים ‘קלים’. אז למה לך לבדוק את זה ולהסתכן?”.



אני מעשן כחצי קופסת סיגריות ביום ומרגיש צורך לעשן בלילה. האם עישון סיגריה בלילה לפני השינה עלול להזיק להירדמות ואיכות השינה?
“לרוב, לאנשים שמעשנים לאורך כל היום, וגם לפני השינה, קשה מאוד להירדם. הסיבה היא שבניקוטין יש חומר מעורר כמו בקפאין, שנקרא אמפרמין, חומר מזרז ומעורר. כמו שקפה טורקי מעורר, גם סיגריה גורמת לאותו הדבר, כך שעישון לפני השינה יכול בהחלט להזיק להירדמות ולאיכות השינה, גם אם זו רק סיגריה אחת לפני השינה”.



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"