אני בת 65 וסובלת זמן רב מצריבה בדרכי השתן. עשיתי את כל הבדיקות ולא מצאו דבר, אז הלכתי באופן פרטי לאורוגינקולוג והוא הציע שאעשה בדיקת ציסטוסקופיה. בין היתר הוא חשב שבגלל הגיל אולי יש לי גם אטרופיה, ניוון של הרירית, והציע לי לעשות גם היסטרוסקופיה בד־בבד. איך נעשות כל הבדיקות הללו?


"בדיקת הציסטוסקופיה נעשית בהרדמה מקומית, כאשר מכניסים צינור (המכיל ציוד אופטי ונקרא ציסטוסקופ) דרך צינור השתן לשלפוחית השתן. קודם לכן מכניסים ג'ל לתוך צינור השתן, הג'ל נשאר שם כדקה ומרדים את הרירית. לאחר מכן מכניסים את מכשיר הבדיקה, וכל התהליך אינו כואב בכלל. מדובר בהרדמה מקומית על ידי הג'ל, בדומה לתהליך של הכנסת צנתר לגבר, שבו גם מרדימים את המקום קודם לכן בג'ל ורק לאחר מכן מכניסים את הצנתר.


"למיטב ידיעתי אין שום צורך לערוך הרדמה מקומית בבדיקה הזאת, כי המקום הכואב הוא צינור השתן - כאשר המכשיר שמכניסים מרחיב ומותח אותו - אבל אם מכניסים לשם חומר הרדמה אין כל צורך להרדים את כל הגוף, אלא רק את האזור עצמו.



"בבדיקת היסטרוסקופיה מכניסים מכשיר דרך הנרתיק ודרך צוואר הרחם, ובאמצעותו אפשר להסתכל בחלל הרחם. אם אין אצלך אף בעיה הורמונלית, אפשר לבקש מהרופא כמות קטנה של ג'ל אסטרוגן למריחה באזור. הג'ל מבטל חלק מהאטרופיה של הרירית וגם מונע זיהומים וצריבות ואף מונע חלק מתסמונת היובש הנרתיקי. כמובן את כל התהליכים הללו עושים אך ורק לאחר בדיקה והחלטה רפואית על ידי רופא מומחה".



בעלי בן ה־71 החל להראות לפני כשנה וחצי סימנים של עייפות ואי שקט. הוא לא מצליח לישון טוב בלילה, ומפגין חוסר שקט וחוסר סבלנות כל הזמן. גם רעש חיצוני מפריע לו מאוד. הוא מאבד את הריכוז מהר מאוד, שוכח דברים. התופעה שהכי מדאיגה אותי היא חוסר העניין שלו בדברים שהוא אהב מאוד בעבר, כמו מפגשים עם בני משפחה וחברים. חסר ריכוז ומפגין חוסר עניין בדברים שפעם הוא אהב מאוד, כמו מפגשים עם משפחה וחברים. מה כל זה אומר?


"בעלך כנראה בדיכאון. יש דיכאון קשה שבא לידי ביטוי בבכי ויש דיכאון שבא לידי ביטוי בחוסר עניין בסביבה, עם סף גירוי נמוך וחוסר סבלנות, יחד עם הפרעות שינה, ולפעמים גם עם הפרעות אכילה כאשר התיאבון יורד. שכל הסימנים שאת מתארת למעשה מתאימים לסימני הדיכאון.



"אצל אנשים בני 71 בעיות זיכרון די שכיחות, השאלה היא אם מדובר בבעיה שהיא מעבר לגבול הנורמלי. אז כבר מדובר בהפרעות שכחה או ירידה קוגניטיבית הנקראת דמנציה (קיהיון). יש דמנציה תלוית גיל, כמו אלצהיימר ויש גם דמנציות שנובעות מסיבות שונות. אחת הסיבות לירידה קוגניטיבית זמנית חולפת בגיל מבוגר היא דיכאון. טיפול תרופתי בדיכאון יכול לשפר אצל בעלך את הריכוז, את הזיכרון ואת הקשב; ייתכן שהוא לא מרוכז ובגלל זה הוא אינו זוכר דברים מסוימים.



"אני מציע לכם ללכת בשלב הראשון לנוירולוג כדי לבצע בדיקות. הנוירולוג יכול לתת לבעלך גם תרופות להרגעה נגד חרדה ודיכאון, אבל התרופות הללו מתחילות להשפיע רק אחרי חודש. הנוירולוג יכול לבדוק לו גם את רמת הזיכרון ולראות אם נפגע אצלו משהו ברמה הקוגניטיבית".



מהי מידת אמינותה של בדיקת MRI של הערמונית?


"עד לפני כמה זמן לא היו בדיקות ה־MRI (דימות בתהודה מגנטית) של בלוטת הערמונית בדיקות אמינות, אבל כיום יש בדיקות מצוינות של MRI של הערמונית באמצעות שתי טכנולוגיות; האחת - באמצעות תוכנה מיוחדת לערמונית, שנעשית על ידי מכשור מסוים ברזולוציה טובה. השנייה היא בדיקה שמתבצעת גם היא על ידי תוכנה מסוימת לערמונית ונעשית בעזרת סליל מיוחד שמכניסים לפי הטבעת.



"אמינות בדיקת ה־MRI לגבי סרטן הערמונית הוכחה כטובה מאוד, אבל מה שחשוב הוא לאו דווקא הבדיקה עצמה, אלא מי שיושב ומפענח אותה. כלומר אם מישהו לא ידע לפענח נכון את בדיקת ה־MRI, הבדיקה לא תהיה טובה. אבל בדרך כלל האנשים שעוסקים בכך יודעים לפענח את הבדיקות היטב - ולכן מדובר בבדיקה אמינה ביותר".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל שישי ב־13:00  ב"רדיו ללא הפסקה"



ערכה: הדס בארי