אני מתלבטת אם לבצע שאיבת שומן ומעוניינת לדעת אם זהו הליך בריא. האם כאשר מבצעים שאיבת שומן תאי השומן עלולים לחזור לאותו המקום רק בצורה מעוותת?

"תאי שומן יכולים רק להתנפח ואינם יכולים להתרבות, ולכן אם ממסים ושואבים תאי שומן באותו מקום, הם לא חוזרים. אם בכל זאת משמינים, אז משמינים במקום אחר בגוף. לצורך העניין אם מורידים שומן מתחת לסנטר או מורידים את החגורה מסביב לבטן, השומן ימצא מקום אחר להגיע אליו ועלול להתווסף לישבן. יש כמה וכמה שיטות לשאיבת שומן, יש שיטות שכוללות הרדמה מקומית או כללית, תלוי ברופא ובמטופל.

באופן כללי הליך שאיבת שומן אינו נחשב מסוכן, בתנאי שהוא מבוצע בידי רופא פלסטיקאי מומחה. חשוב לי לציין שכשיש עודף משקל ניכר אי אפשר לשאוב ממנו כמות גדולה, ולכן אם יש לך 20־30 קילו עודפים של שומן, תביאי בחשבון שהליך שאיבת שומן אינו רלוונטי עבורך. אפשר לשאוב מקסימום ארבעה־חמישה קילו, תלוי במצבו של המטופל, כמובן".
נכדתי בת התשע סובלת מגיל ארבע מתסמונת האוזן החמה. אני מאוד מודאגת. כיצד אנחנו יכולים להקל את חוסר הנוחות שהיא חווה ומתי תופעות הלוואי אמורות להיעלם?

"תסמונת האוזן החמה יוצרת מצב שבו האוזן הופכת לחמה מאוד ומקבלת גוון אדום. זוהי תופעה מוטורית, שבה כלי דם באוזן מתרחבים. איננו יודעים בדיוק מה הגורם להופעת התסמונת, אבל היא אינה מסוכנת ותופעות הלוואי נעלמות, בדרך כלל, במהלך גיל ההתבגרות. כדי להקל את כאבה של נכדתך אני ממליץ לך להניח לה קומפרסים של מים קרים על האוזן. ואת, סבתא יקרה, כדאי שתורידי מעצמך את התואר מודאגת".
 

אבי בן ה־90 אושפז שלוש פעמים במהלך השנה האחרונה ואובחן כסובל מ"וולוולוס" במעי, הרופאים המליצו לקבוע לו תור לניתוח לקיצור המעי למרות גילו, וזאת כדי שלא יגיע למצב חירום. האם לדעתך יש לבצע ניתוח זה, ואם כן איפה יותר מומלץ לנתח, במוסד רופאי ציבורי או במוסד רופאי פרטי? 

"תמיד טוב יותר לבצע ניתוח באופן מתוכנן מאשר להגיע למצב חירום שבו יש לנתח באופן דחוף, אבל לדעתי, שאלתך זו אינה שאלה רפואית כלל כי אם שאלה פילוסופית, ולמעשה, מי שצריך לקחת את ההחלטה הסופית אם לעבור את הניתוח הוא אביך בלבד. 'וולוולוס' הוא מצב שבו המעי נכנס אל תוך עצמו, בדיוק כמו שאתה מוריד חולצה או סוודר והשרוול נכנס אל תוך עצמו, חלק אחד של המעי נכנס אל תוך חלק אחר וזה מתבטא בחסימת מעי. במהלך הניתוח מה שעושים הוא חיתוך המעי וקיצורו.

יש להתייעץ עם רופא המשפחה ולהבין ממנו מה הסיכון בהתחשב במחלות הרקע שמהן אביך סובל, אם סובל. חשוב לבדוק אצל קרדיולוג האם הוא מאוזן מבחינה לבבית, לבדוק את מצב הריאות אצל רופא מומחה וכן הלאה, בהתאם למחלות הקיימות. אם מגיעים להחלטה לבצע את הניתוח רצוי לבצע אותו במוסד רפואי ציבורי. מצד אחד, גיל 90 היום הוא ממש לא כמו שהיה פעם, מבצעים ניתוחי מוח, ניתוחי לב פתוח ואפילו החלפת מפרקים במטופלים בני 90, אבל מצד שני, חשוב לי מאוד לציין שבגיל כזה הגוף מגיב אחרת, יש יותר סיכונים וחשוב להביא את הנתון הזה בחשבון טרם מגיעים לשולחן הניתוחים". 
אני בן 68 וסובל כשמונה שנים מכאבים כרוניים בגב התחתון. ניסיתי להפיג את הכאבים האלה באמצעות כדורים חזקים, אבל אני מרגיש שהכאב הפך להיות סוג של שותף לחיים שלי ואני פשוט מיואש. במהלך השנים ביצעתי מספר רב של בדיקות, אבל לא התגלה שום ממצא חריג המצריך התערבות כירורגית. הרופא שלי שלח אותי למרפאת כאב, ושם השתילו אלקטרודות, אולם שום דבר לא עזר. מה לדעתך הגורם לכאבים, וכיצד אני יכול לטפל בהם?

"עמוד השדרה שלנו הוא גם עמוד השדרה של החיים, ולפעמים, כשיש לנו בעיות בזוגיות או קושי בעבודה, עלולים להופיע כאבי גב המגיעים ממקור שרירי. הייתי רוצה שתשאל את עצמך מה הכאב הזה מונע ממך לעשות, וזאת משום שכשמופיעים כאבים לא מוסברים שאינם מגיבים לטיפול, ומצד שני אין כל ממצא בשום בדיקה שמסביר את מקורו של הכאב, ישנה אפשרות שהכאבים מגיעים עקב מורכבות רגשית הזקוקה לטיפול. מדובר בסוג של דיכאון המוסווה באמצעות כאב. טיפול תרופתי אנטי דיכאוני מצליח לא פעם להוריד את רמת הכאב, כדאי לך לבדוק את הנושא, לפנות לרופא בתחום ולבדוק אם טיפול תרופתי יצליח לצמצם את הכאב ואף להפיג אותו לגמרי". 
שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM