שיא במספר טיפולי ההפריה בישראל: של 37,270 מחזורי טיפולי הפרייה דווחו בשנת 2016 לעומת 33,447 מחזורי הטיפול בשנת 2015 כאשר רק 31.3% מטיפולי הפוריות בישראל בקרב נשים מתחת לגיל 35 מסתיימים בלידה מאחר שעם עליית הגיל, הסיכוי להרות יורד באופן דרמטי כאשר רק 3.8% מטיפולי הפוריות בישראל בקרב נשים בגיל 43 ומעלה מסתיימים בלידה. כך פורסם היום (שלישי) במסיבת עיתונאים של האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה).  הנתונים הם מתוך המסד הלאומי למחזורי הפריה חוץ גופית מהיחידות להפריה חוץ גופית ברחבי הארץ במהלך השנה, את נתוני האמת. האגודה הישראלית לחקר הפוריות המאגדת כ - 450 אנשי מקצוע העוסקים בפריון בישראל



פרופ' טליה אלדר-גבע, יו"ר האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) ומנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וגנטיקה של הפריון במחלקת פוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי שערי צדק: "כשליש מטיפולי ההפריה בישראל הם בקרב נשים מעל גיל 40, היות וישראל היא המדינה היחידה בעולם שמממנת טיפולים לנשים עד גיל 45 כמעט ללא הגבלה. שיעור ההצלחה בקרב נשים מעל גיל 43 הוא נמוך מאוד חשוב לנו להביא לידיעת הציבור את הנתונים האלה כדי שנשים יוכלו לשקול להקדים את גיל ההורות על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה, גם להריון טבעי וגם של טיפולי הפריה במידת הצורך".  



מאחר וישראל, היא המדינה היחידה בעולם בה קיים מימון ציבורי בסל הבריאות לטיפולי פוריות עד גיל 45 (עד להבאה לעולם של 2 ילדים משותפים לבני זוג) יוצא שבעצם 36.4% מהטיפולים מתבצעים בנשים מעל גיל 40. מכיוון שככל שהגיל עולה הסיכוי להצלחה יורד באופן דרמטי, הצגה השוואתית בעבר של תוצאות הטיפולים באופן כללי, ללא פילוח לפי גיל הייתה מטעה ומכאן הגיעה הסברה הלא נכונה של שיעורי הצלחה נמוכים עליהם נמתחה בעבר ביקורת. העובדה הנכונה היא ששיעורי ההצלחה בישראל דומים לשאר העולם כאשר מבצעים השוואה לפי שכבת גיל.



שיעורי הלידות בטיפולי הפריה חוץ גופית בישראל העומדים על 31.3% לנשים עד גיל 35 נתון דומה לשאר העולם המערבי. באוסטרליה הסיכוי נמוך יותר ועומד על 26% כי שם על פי חוק מותר במרבית מחזורי הטיפול להחזיר רק עובר אחד והטיפול מתבצעים בקרב נשים צעירות יותר מאשר בישראל. בארצות הברית, שיעורי ההריונות והלידות גבוהים יותר מבאירופה, כיוון שבארה"ב מחזירים בממוצע יותר עוברים לרחם, אבל יש לכך מחיר: שיעור ההריונות מרובי עוברים בארצות הברית מגיע ל 27.4%, באירופה 17.9% ובאוסטרליה 6.5%. בישראל 17.5% ב-2015.



האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) מזכירה כי טיפול IVF כרוך בסיכונים. סיכון מיידי מהטיפול התרופתי ומביצוע הפרוצדורה עצמה וסיכון פוטנציאלי לטווח ארוך, שאין אפשרות לדעת בוודאות את שיעורו ואת חומרתו, למטופלת ואולי גם לילדים שייוולדו. לאור הסיכונים ולאור שיעורי ההצלחה הנמוכים כשגיל האישה מתקדם, עמדת האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) היא שיש להימנע מטיפולים חסרי תוחלת, שהוגדרו כטיפולים עם סיכוי של פחות מ-1% ללידה. המטופלים מוכנים לעיתים לסכן את עצמם כמעט ללא גבול כדי להיות הורים".



"כל עוד אין שינוי בחוק, אין הרופאים המטפלים וקופות החולים יכולים לסרב לטפל, גם במקרים חסרי תוחלת. עצם הסכמת הרופאים, לעיתים בניגוד לעמדתם האישית, לתת טיפול במצבים חסרי תוחלת עלולה לקבע את המטופלת בנתיב האשליה ולטפח בה תקוות שווא העלולה להגיע בנסיבות מסוימות עד לכדי הונאה והולכת שולל. חברי האגודה הישראלית לחקר הפוריות ממליצים לשקול להעביר את התקציב לדברים חשובים ומוצלחים יותר כמו שימור פוריות לנשים עם רזרבה שחלתית נמוכה בשלב ראשון, ושימור פוריות "סוציאלי" בכלל, ואכן הגשנו המלצה לסל הבריאות בנושא".